Naša budúcnosť je jasná. Autá sa budú riadiť samé a my si konečne počas cesty oddýchneme a to aj v prípade, že v aute bude len jeho šofér. Veľké automobilky pristupujú k tejto vízii rôznorodo. Máme tu autonómne riešenia od spoločností ako Google, Mercedes Benz, alebo BMW. Podľa posledných vyjadrení vedenia General Motors sa k nim čoskoro so svojím systémom pridá aj Cadillac.
Americká automobilka Cadillac ako iste viete patrí do koncernu General Motors a tak v prípade, že sa ich riešenie uchytí, je tu aj reálna možnosť, že sa s časťami tohto riešenia stretneme aj v autách nám známejších značiek. Samozrejme auto, ktoré by vás po zadaní cieľa samostatne zaviezlo až domov je ešte vzdialenou hudbou budúcnosti. Riešenie, na ktorom pracuje automobilka Cadillac je však o niečo bližšie k realite. Spoločnosť totižto pracuje na poloautomatickom systéme, ktorý by bol schopný auto riadiť, zrýchľovať a brzdiť na diaľniciach. To v podstate dokáže bežný adaptívny tempomat, ktorý nájdeme už v množstve moderných automobilov. Cadillac však k systému pridáva aj sústavu kamier a senzorov, ktoré sa postarajú o to aby sa auto po aktivovaní systému automatického riadenia udržalo vo svojom jazdnom pruhu bez nutnosti zásahu vodiča. Nový poloautomatický systém nesie názov Super Cruise a reálne nasadenie plánuje automobilka niekedy v polovici tohto desaťročia.
Systém kontroly jazdných pruhov pracuje na základe údajov z kamier, čo prináša isté výhody v jeho jednoduchej realizácii, ale súčasne toto riešenie znamená aj isté obmedzenia. Problémom v prípade tejto technológie bude jej závislosť na dokonalom vodorovnom značení ciest. V prípade, že sa budete pohybovať po okresných cestách bez vodorovného značenia systém nebude fungovať. Jeho využitie teda bude najmä na diaľniciach, kde často nájdeme plnohodnotné vodorovné značenie. Otázne je ako bude systém rozoznávať niektoré odlišnosti vo vodorovnom značení v rôznych krajinách. Vyriešenie tejto otázky však necháme na inžinierov z vývojového centra Cadillacu. Kombinácia adaptívneho tempomatu a kamerového systému pre kontrolu jazdných pruhov by podľa vyjadrení vedenia spoločnosti mala zabezpečiť automatický režim riadenia vozidiel na diaľniciach a v mestskej premávke po dlhšiu dobu. Či tomu tak skutočne bude a najmä kedy sa s podobnými systémami stretneme ukáže až čas.
Foto: General Motors