- #Aplikácie a hry
- 7 min.
- 29.9.2024
Age of Mythology Retold - vylepšený fantasy diel série baví aj po 20 rokoch
Spanilá jazda Microsoftu s produkciou remakov obľúbených dielov zo série Age of Empires pokračuje.
Bola iba otázka času, kedy si Xbox posvieti aj na jeden z nenápadných, ale nemenej kvalitný strategický kúsok. Age of Mythology prináša aj výborné kampane, aj vylepšený zážitok, tentokrát už v 4K rozlíšení.
Z Atlantídy ku zberu mäska či mestám
Napísať, že Age of Mythology je iba fantasy verzia Age of Empires by bolo príliš jednoduché, ale v zásade popis sedí. Je to real-time stratégia, kde budujete a rozširujete základne, ťažíte suroviny, vediete bojové kampane a snažíte sa čosi ochrániť či dobyť… akurát sa do toho miešajú nadprirodzené bytosti, božské zásahy či priazeň. Samozrejme, odohráva sa v období antiky a angažuje viaceré národy, ktoré sú na bohov hrdé a využívajú ich v rozprávaniach: či bájna Atlantídu, Egypt, nordický národ alebo klasickí Gréci.
Kto hral Age of Empires, na strategickú vlnu Age of Mythology sa naladí pomerne rýchlo. Prvé misie vás učia ako zbierať suroviny – treba ťažiť drevo zo stromov, zlato z baní a jedlo z kríkov, lovu zvierat alebo fariem, kde si čosi zasejete a zožnete. Na zber používate osadníkov – ale na boj budete potrebovať rôzne druhy bojovníkov. Vaše možnosti určuje však limit počtu ľudí – ten rozširujete cez budovanie domov. Je tu aj mestské centrum, ktoré je srdcom základne. Okolo sú aj rôzne ďalšie typy budov, ktoré obsahuju rôzne aktualizácie možnosti: vynájdete pluh, lepšiu zbraň či systém a za to môžete rýchlejšie ťažiť alebo byť viac efektívni v inej disciplíne. Ale všetko si vyžaduje suroviny, ktoré vám nesmú chýbať. Znie to jednoducho, ale ich manažment pri danej trojici môže byť niekedy výzva – raz chýba zlato, inokedy jedlo…
Ak splníte určitý limit surovín i bod vývoja, môžete sa posunúť do ďalšieho vývojového obdobia, resp. éry. A tá opäť sprístupní nové možnosti, technológie, aj typy jednotiek. Hra takto utešene rozširuje systém, čo v neskorších misiách zvládnete ľavou zadnou – ale najprv sa budete ladiť, čo skôr nasadiť, najmä ak máte niečoho nedostatok. A na druhej strane nie je nič horšie ako mať nevyužitých vidiečanov.
Manažovanie počtov však nebude neskôr také jednoduché – limit narazí cca na hranicu 190-200, ďalej sa už niekedy stavať nedá a niektoré silné jednotky zožerú aj viacnásobné počty. Chcete mať mýtického borca? Fajn, ale bude stáť za 3 vojakov. A touto matematikou sa niekedy dostanete len na pár desiatok, max. stovku postáv.
Prítomnosť hrdinov je dobrá pre odlíšenie od rádových bojovníkov či osadníkov. Ak má niekto aj meno či vyššiu úroveň zdravia, na bojisku aj dlhšie vydrží, no treba ho liečiť či oživiť. Silné jednotky treba šetriť, nie bezhlavo posielať umierať – na to máte bežné typy, ktoré priebežne vyrábate.
A čo zmôžu bohovia?
Toto všetko ste zažili v Age of Empires (či iných stratégiách), ale rozdielove elementy prídu práve pri bohoch a ich vplyve na bojisko. Ak si totiž budete získavať priazeň bohov (v každom národe trocha inak) cez modlitby, pomníky, veštcov či bojovníkov, získate možnosť ovplyvniť bojisko božskými zásahmi. Tie sú iné pri každom národe a príležitosti – šľahanie bleskov, zemetrasenie, tornáda, mráz, ale aj upokojenie boja či dodanie surovín v správnej chvíli. Výborné je, že božské sily nemožno používať nonstop, ale majú ukazovateľ regenerácie a ich opakovane vyžiera priazeň.
Prepojenie na bohov a vývojové obdobia otvára rozlišné možnosti. Jednak si volíte z troch bohov pri každom národe, ale samotné frakcie odlíši aj špeciálne dodané jednotky podľa mytológie. Takže Gréci dodajú podľa očakávaní medúzu, hydru, minotaura či kyklopa. Egypťania si volajú múmie, skaraba či (kráľa) škorpióna. Atlantída má mýtického satyra či behemota. A nordický národ aspoň obrov, trolov, valkýru a vlastného draka. S takou paletou sa už bojuje veru inak.
V neskorších misiách platí, že existujú štyri vývojové obdobia, cez ktoré sa postupne presúvate a na konci už môžete finišovať výstavbou divu sveta. Tam vývoj končí, lebo Age of Mythology už nezasahuje do ďalších období ako stredoveku či novoveku.
Tri rozličné kampane a Retold vylepšenia
V aktuálne podobe má hra bohatý obsah: tri kampane z vydania i dodatkov. Tá hlavná kampaň má viac ako 30 misií a postupne sa v nej strieda dejová zápletka s hrdinom z Atlantídy, neskôr prejde do Grécka, Egyptu i k Severanom. Dve menšie kampane (po 12 a 4 misiách) ponúknu buď majestátnych titanov alebo trpaslíčich bratov na svojich dobrodružstvách. Na rozdiel od Age of Empires teda nemá každý národ svoju kampaň, ale autori jasne preferujú príbeh a naráciu na úkor štruktúry, takže sa medzi národmi skáče podľa potreby.
Okrem kampaní pre jedného hráča si môžete dopriať tradičný skirmish mód či multiplayer. Na nich sú celkom zaujímavé voľby, či budete hrať viac civilne (zakážete titanov či iné elementy) alebo naplno so všetkým.
Age of Mythology: Retold je vylepšenou verziou po 20 rokoch – a tie upgrady sa týkajú primárne grafiky, ktorá poskočila na 4K rozlíšenie, rozličné efekty i stabilitu hry. Núka sa aj systém priority vidiečanov a systému ich práce (aby neboli leniví a podľa plánu prechádzali na iné aktivity), ale klasicky sa občas nejaký zabudne alebo ignoruje nejakú úlohu.
Každopádne, za stanovenú cenovku 30 eur dostanete slušnú nádielku obsahu a pamätníci si určite radi dajú repete po dvoch dekádach v lepšom štýle i grafike. A pre našich lokálnych hráčov – aj v češtine!
Age of Mythology: Retold vyšla 4. septembra 2024 na PC i Xbox Series. Je zahrnutá aj v predplatnom Game Pass.
Výhody
- výborná hrateľnosť aj po rokoch
- mix prepracovanej „Age“ stratégie a fantasy efektov
- rozmanité národy a ich jednotky
- kvalitne pripravené kampane, misie a ich výzvy
- vylepšená grafika s rozlíšením
- vítaná česká lokalizácia
Nevýhody
- klasické chybičky AI a vašich jednotiek
- stále nízky počet armád