- #Umelá inteligencia
- 3 min.
- 18.10.2024
Adobe na to ide inak, AI videá generuje bez porušenia autorských práv
Každá väčšia technologická spoločnosť sa rada pochváli svojim novým AI modelom pre generovanie textov, obrázkov, zvukov či videí. Máloktorá z nich už ale môže tak hrdo hovoriť o tom, na akej skupine dát svoj model generovala.
Zvyčajne sa totiž jedná o používateľský alebo priamo autorským zákonom chránený obsah. Adobe si na toto dalo pri vývoji nástroja Firefly Video Model pozor, z čoho budú ťažiť všetci profesionálni tvorcovia obsahu.
Nástroj Firefly Video Model vychádza z modelu Firefly, ktorý v nástrojoch od Adobe dokáže už istú dobu generovať, upravovať a dopĺňať AI obrázky. Nová verzia modelu je rovnakým spôsobom zameraná na tvorbu videí a tak konkuruje nástrojom Sora od OpenAI či Movie Gen od spoločnosti Meta. Podľa Adobe má tvorcom obsahu poskytnúť väčšiu kreatívnu slobodu a možnosť „uvedomiť si skôr ich kreatívnu víziu rýchlejšie“.
Nástroj dokáže z textu vygenerovať úplne nové video, ktorého podobu si je možné upraviť pomocou vizuálnych štýlov aj základného ovládania kamery. Zároveň ale dokáže upravovať aj existujúce videá a neskôr v tomto roku, ako súčasť beta verzie programu Premiere Pro, bude model schopný predĺžiť existujúce video a vyplniť tak prázdne miesto v klipe.
„Skutočne sa zameriavame na jemné ovládanie, učíme model konceptom, ktoré používajú editori a tvorcovia videí – veci ako je poloha kamery, uhol kamery, pohyb kamery,“ uviedol Ely Greenfield, technologický riaditeľ spoločnosti Adobe pre agentúru Reuters.
Adobe sa pri predstavení Firefly Video Modelu chváli tým, že pri jeho trénovaní neboli použité žiadne používateľské, ani verejne dostupné videá. Model je natrénovaný výhradne na licencovanom obsahu, čo znamená, že jeho výsledné diela nebudú porušovať nikoho autorské práva. Výsledné zábery by tak mali byť tvorcovia videí schopní použiť vo svojich dielach bez obáv. To sa o výstupoch všetkých AI modelov povedať nedá.
Dôveru si Adobe získalo už aj u prvých veľkých komerčných zákazníkoch. Popri predstavení novej verzie svojho modelu Adobe oznámilo, že spoločnosť PepsiCo v rámci svojej značky nápojov Gatorade umožní zákazníkom vytvoriť si prostredníctvom webovej stránky vlastný dizajn fľašiek. Spoločnosť Mattel už v súčasnosti využíva nástroje Adobe pri tvorbe nových balení pre bábiky Barbie.
Kedy presne bude Firefly Video Model verejne dostupný, zatiaľ jasné nie je. V súčasnosti si jeho fungovanie môžu vyskúšať niektorí používatelia, ktorým Adobe nástroj sprístupnilo na základe čakacej listiny.