V internetovom svete sme si zvykli, že je akosi všetko zadarmo, len za cenu zobrazovania reklám. Moderný softvér však dokáže eliminovať aj túto „cenu“. Jednou z takýchto aplikácií je Adblock Browser.
STIAHNITE SI aplikáciu v testovacej beta verzii (Google+)
Najskôr sa pozrime na aplikáciu ako takú. Podľa portálu Engadget sa v Google Play nachádzala až do roku 2013, kedy ju gigant odstránil – údajne kvôli väzbám na iné aplikácie (internetové prehliadače). Integrácia blokovania reklám do vlastného, pomerne rýchleho a šikovného prehliadača na báze Firefoxu by mala problém vyriešiť.
Prehliadaču nechýbajú žiadne zaužívané funkcie, zvláda viacero kariet naraz, „inkognito“ surfovanie, vyhľadávanie na stránke či vyžadovanie desktopovej verzie webu. Pri zadávaní adresy hneď ponúka viacero vyhľadávacích strojov.
Najväčším prínosom prehliadača je samozrejme blokovanie reklám, a to v podstate akéhokoľvek typu. Prehliadanie je tak príjemnejšie, rýchlejšie a často aj dátovo úspornejšie. Ak vám naopak reklamy na nejakom webe nevadia a chcete jeho prevádzkovateľa podporiť, môžete na konkrétnych stránkach reklamy povoliť. Napríklad na techbox.sk 😉
V nastaveniach nájdete okrem štandardných možností aj pár nástrojov na ochranu súkromia. Okrem toho je tu zaujímavá, štandardne aktívna možnosť akceptovania „niektorých menej rušivých reklám“. Napríklad vo vyhľadávaní Google.
Tu narážame na prvé pochybnosti, ktoré súvisia s nedávnym nepríjemným zistením, že Adblock si necháva zaplatiť za povoľovanie reklám gigantov. Ak si jeden reklamný systém môže zaplatiť výnimku, princíp Adblocku je narušený. Menší prevádzkovatelia reklám sú potom v nevýhode, deformuje sa trh, likviduje sa konkurencia a vzniká podpora silných – inými slovami tendencia k monopolizácii.
Otázniky vzbudzuje aj to množstvo systémových povolení, ktoré aplikácia má. Mnohé sú pochopiteľné vzhľadom na komplexnosť internetového prehliadača, ale ich zoznam sa zdá byť pridlhý. Okrem toho už zo svojej podstaty aplikácia vie o všetkých stránkach, ktoré navštívite a o tom, čo na nich robíte. Otázne je, či budeme dôverovať subjektu, ktorý takpovediac kupčí s firmami, s ktorými oficiálne má bojovať.
Ďalší problém súvisí so samotným princípom blokovania reklám. Iste, často je ich už priveľa a zvyknú byť veľmi otravné. No príprava obsahu portálov na rozdiel od ich konzumácie nie je zadarmo a pre mnohé weby sú reklamy jediným, i keď často nedostatočným zdrojom.
Hoci sa teda Adblock Browser môže zdať perfektnou pomôckou či dokonca povinnou appkou pre každého, nie je to s ňou také jednoduché a rozhodnutie o inštalácii je na individuálnom zvážení každého z nás.
Adblock Browser (beta verzia, odkaz v Google+)
Hodnotenie: 7/10
Veľkosť: 47 MB
Cena: 0,00 €
Aplikácia bola otestovaná na smartfóne Samsung Galaxy K Zoom.
Foto: TECHBOX