Toyota a Mazda spojili sily v projekte, ktorý môže zmeniť spôsob, akým automobilky pristupujú k životnému cyklu batérií. Toyota do svojho systému Sweep Energy Storage začleňuje celé batériové bloky z vyradených hybridných a elektrických vozidiel, vrátane pôvodných meničov.
Hlavnou myšlienkou je využiť batérie ako energetický zásobník, ktorý funguje podobne ako domáce batériové úložiská, no vo väčšom priemyselnom meradle.
Čo s batériovými blokmi z elektrifikovaných vozidiel, ktoré už neslúžia na cestách, je otázka, ktorá je na stole od ich samotného vzniku a zároveň jeden z hlavných argumentov tých, ktorí z elektrifikácie dopravy nie sú nadšení. Práve Toyota pri svojom systéme napájania ukazuje, že najčastejšie spomínané riešenie môže byť to najlepšie, aspoň dočasne.
Sweep Energy Storage využíva batérie z jazdených plne elektrických a hybridných vozidiel, ktorých životnosť už skončila – či už prirodzenou cestou alebo poškodením, ktoré však nemalo dopad na samotnú batériu. Systém si dokonca dokáže poradiť s batériami rôzneho typu, kapacity a technického stavu, systém si ich s rozdielmi poradí. Výhodou je, že Toyota dokázala zapojiť pôvodné meniče z vozidiel, takže nie je potrebná dodatočná riadiaca jednotka, ktorá by spracovávala výkon celého úložiska.
V praxi Sweep Battery pôsobí ako vyrovnávací prvok medzi výrobnou linkou a energetickými zdrojmi v závode. Mazda prevádzkuje ako jediný japonský výrobca áut vlastný energetický systém, ktorý kombinuje obnoviteľné zdroje s tepelnou elektrárňou. Prechodné úložisko od Toyoty dokáže vyrovnávať výkyvy v dodávkach energie, ktoré vznikajú napríklad pri zmene počasia alebo dennej doby.
Systém momentálne prechádza testovaním, počas ktorého sa sleduje stabilita nabíjacích a vybíjacích cyklov. Cieľom je overiť, či dokáže zabezpečiť dostatočne kvalitný a spoľahlivý prísun energie pre časť výrobnej linky. Ak sa projekt osvedčí, Toyota a Mazda chcú takto prispieť k vytvoreniu širšieho „batériového ekosystému“ v Japonsku. Ten má pomôcť nielen znížiť uhlíkovú stopu automobiliek, ale aj posilniť odolnosť dodávateľského reťazca a efektívne využiť už vyrobené batérie namiesto ich predčasnej recyklácie či ukladania na skládku.
Toyota a Mazda deklarujú, že ich spolupráca je súčasťou širšej snahy o multipathway stratégiu pre dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Namiesto jedného riešenia chcú paralelne testovať a zavádzať viaceré prístupy, ktoré môžu pomôcť pri transformácii automobilového priemyslu.