Reklama

Blades of Fire - nečakane dobrý mix God of War a tuhých Souls hier

Zdroj | 505 Games
Michal Korec
Zdroj | 505 Games
Zdroj | 505 Games

Prvý polrok priniesol okrem rôznych pokračovaní aj úplne nové značky. Blades of Fire je jedným z milých prekvapení – servíruje rozsiahlu akciu dobrými prvkami.

Prvé minúty novej akcie sú trošku zvláštne. Zobudíte sa ako istá entita na neznámom mieste, vyštveráte z hĺbky (priepasť či studňa?), chvíľu blúdite po svete a potom sa vtelíte do prvého chlapíka.

Zdroj | 505 Games
Obsah pokračuje pod reklamou

Aká je to mytológia?

Začínate ako duša či niečo iné, nadprirodzené? Nevedno. Ale netrvá dlho a už fungujete v tele bojovníka Arana de Liru, rozdávate údery a čo je horšie… uvidíte umierať istého školiteľa, ktorý nestačí odovzdať posolstvo a topí sa v mláke krvi. Zanechá po sebou študenta Adsa, ktorý najprv netuší čo si počať, ale zároveň vie, že mal nájsť práve Arana a doniesť mu jedno zo siedmich vzácnych kladív.

Kladivo je mocný artefakt a len čo sa ho Aran chopí, je akoby teleportovaný do inej dimenzie, kde na neho hromovým hlasom prehovára istý boh a dáva misiu. Po návrate do sveta je cieľ jasný: zabiť kráľovnú, ktorá mení oceľ na kameň a zaplavuje krajinu kliatbou. Dostať sa k nej nebude jednoduché – rozsiahla krajina skrýva mnoho nebezpečenstiev a aj jej prisluhovačov. Aran, Adso a naložený vôl vyrážajú…

Zdroj | 505 Games

Málokto bude hrať Blades of Fire kvôli príbehu, lebo nie je nezabudnuteľne poskladaný, ale minimálne v prvých hodinách vo vás vzbudzuje veľký záujem a motivuje vás tipovať, z akej mytológie čerpali tvorcovia. Nehlásia sa k jednej konkrétnej, miešajú prvky temnej fantasy a stredoveku, pričom sami tušíte, že je tu veľa nadprirodzeného, ale nejde sa hneď k nordickej či inej línii. Na jednej strane to pôsobí neurčito, ale je to stále pútavá a vizuálne zaujímavá hra.

Blades of Fire sa delí na rozličné regióny a tie sa drobia na lokality. Sú výborne pripravené, využívajú rôzne úrovne výšky, interiéry stavieb i exteriéry, uličky medzi nimi alebo opustené zákutia. Lokalitu treba dobre presnoriť, lebo v nej nájdete nielen kopu nepriateľov, ale aj sochy bojovníkov s určitou zbraňou (a presne tú treba mať v rukách aktivovanú) alebo aj truhlice, ktoré ukrývajú kúsky zdravia, staminy či iné vzácnosti. Snaha získať všetky bonusy zo sochy či nájsť artefakty či suroviny je veľmi silná – a bez nej ani z lokality nechcete odísť. Lineárny pochod takto rozširuje vlastná ambícia všetko vysnoriť.

Tuhá sekačka a obnovení nepriatelia

Po stránke hrateľnosti mieša Blades of Fire prvky God of War i Souls hier. Funguje to spoľahlivo, po čase na systém ľahko prejdete. Samotná hra je sekačka – využívate zvolenú zbraň (o jej výrobe neskôr), ktorou šviháte do rôznych smerov (úder zľava, sprava, zhora, zdola). Do toho využívate aj bloky či odrážanie útokov. Každý švih vám však žerie staminu – úspešné bloky ju pomáhajú získať. Obranu i útoky oponentov dokáže odraziť správnym načasovaním, ale ideálny je práve blok so ziskom staminy – tak vzniká kolobeh ako úspešne útočiť a neunaviť sa.

Zdroj | 505 Games

Lenže boj do veľkej miery ovplyvní výber zbrane – hra má až sedem druhov, ktoré si budete môcť ukovať (na to slúži minihra, o nej viac nižšie) a rozličné typy zbrane dávajú rozličné možnosti vyžitia. Navyše zbraň môže mať aj štýl úderu: sekanie, bodanie či inú techniku. Niekedy má zbraň iba jeden, inokedy dva módy a tie dávajú inú percentuálnu šancu proti nepriateľom. Tak treba aj voliť zbraň – najprv oponenta spoznať, potom už sekať podľa percent a možností. Slúži na to mechanizmus a aura nepriateľa – zelená značí jeho zraniteľnosť. Ak narazíte na oranžovú farbu, nie každý úder s oplatí a pri červenej ste izolovaní vy. Preto budete pri jednom nepriateľov meniť mód či zbraň tri razy – hra takto podnecuje na experimentovanie.

So zbraňami je švanda, ale niekedy nie na dlho. Tým, že sa zbrane degradujú, vzniká dilema: budem výdrž zbrane dlho znižovať používaním na bežné druhy alebo ju šetriť na niekoho silnejšieho? A navyše nie každá zbraň platí na každého, ani perfektne ukutý meč… Často prídete k nepriateľovi a musíte voliť čím útočiť. Je to parádny systém naprieč celou hrou, hoci si vyberáte aj v poslednej chvíli.

Zdroj | 505 Games

Takto sa dá so zbraňami veľmi dobre skúšať, ale zároveň aj sledovať ich výdrž a ostrosť. Zbraň sa síce dá naostriť, ale hneď jej klesne fyzická stránka – a keď sa minie, treba ju ísť opraviť. Lenže každá má iný počet opráv a to všetko závisí od vašej šikovnosti počas kovania zbraní.

Magické kladivá a vlastná výroba

Hneď v prvej hodine so ziskom magického kladiva príde aj špeciálna minihra a hlavná devíza hry – tu si kujete vlastné zbrane. Funguje to jednoducho – treba mať dostatočné množstvo surovín a zahlušiť dostatočný počet nepriateľov, aby ste sa stali expertom na istý typ zbrane a potom si ju idete vyrobiť. Na to sa teleportujete do špeciálnej vyhne, kde si narysujete zbraň a potom počas minihry búchate v správnom čase na úpravu vyrábanej zbrane, pričom cieľom je získať najvyšší počet hviezdičiek. Lebo ten potom značí počet opráv, ktoré môžete pre zbraň získať.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tým, že sa zbraň opotrebuje používaním, skôr alebo neskôr prídete na zlomový bod, že musí ísť na opravu a vtedy sa jedna hviezdička ruší. No keď miniete všetky tri alebo štyri, zbraň sa rozpadá nadobro. V tom spočíva kúzlo hry – mať správny mix zbraní (naraz môžete nosiť štyri), vedieť čo na koho platí a používať ich správne. (Nemá význam používať super kopiju na bežnú hliadku).

Zdroj | 505 Games

A aby to nebolo jednoduché, postupne spoznáte aj silnejšie zbrane, na ne treba lepšie materiály a tie sa vám odblokujú postupným sekaním nepriateľov. Hra vám ich počíta na pozadí a vzniknú momenty typu „ak porazíš 30 vojakov s kopijou, môžeš si ju sám ukuť“. Najmä v prvej tretine si tak hra udrží dynamiku a servíruje kopu noviniek i prekvapení.

A čo tie prvky Souls?

Ak doteraz pôsobila hra najmä ako akčná sekačka, do hodiny vás prepadnú aj prvky z tzv. Souls hier. T.j. ak zomriete, obnovia sa nepriatelia, vy sa oživíte pri najbližšej nákove a pokúsite sa presekať hordami znova. Na rozdiel od stratených duší z iných hier, tu prídete o poslednú používanú zbraň – a ak to bol vzácny kúsok, určite budete upaľovať, aby ste boli pri ňom čo najskôr. Je to dobrá obmena, ale zároveň si udrží mieru rizika.

Zdroj | 505 Games

Obtiažnosť hry má tri stupne a ako prvú vám ponúka najťažšiu – potom strednú a ľahkú. Na nej budú azda postupovať viacerí hráči (vrátane mňa), že čím budete ďalej, tým častejšie uberiete z výzvy. Na ľahkom stupni je stále hra dobrou výzvou a niektorí nepriatelia i menší bossovia vandrujúci po lokalite vám dajú zabrať, ale máte šancu hru prejsť.

Na PS5 Pro sa hrá parádne

Blades of Fire sme recenzovali na PS5 Pro, čo je najlepšia voľba – pretože sa snaží držať snímkovanie 60 fps a prispôsobuje rozlíšenie (skáče od 1080p do 2160p). PS5 je celkovo výborná voľba vďaka DualSense ovládaču, ktorý naplno využíva reproduktor – najmä kovanie zbraní či šramotenie nepriateľov vás vtiahne do diania. Akurát čas načítavania dát nebýva malý, reštart hry po smrti či štart si pýta 10-15 sekúnd.

Blades of Fire som pár mesiacov vnímal ako čierneho koňa hernej sezóny a očakávania sa naplnili. Je to poctivo pripravená hra menšieho štúdia, ale prekvapí herným mechanizmom, kvalitným ovládaním, bojom i nápadmi. A najmä to nie je krátka záležitosť – vyhraďte si aj 50 hodín.

Blades of Fire vyšla 22. mája 2025 na PS5, Xbox Series a PC.

85 %
Výborná akčná sekačka s parádnym manažmentom zbraní a rozsiahlym svetom na skúmanie.

Výhody

  • výborne pripravený svet, štart a vlastná mytológia
  • spôsob kovania a používania zbraní
  • dobrý akčný systém a ovládanie
  • rozsiahle lokality a množstvo objektov
  • tuhí nepriatelia, na ktorých platí iná taktika
  • kvalitná grafika i dobrý zvuk
  • solídna dĺžka a tri stupne obtiažnosti

Nevýhody

  • kamera vás občas stratí
  • orientácia v niektorých lokalitách
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.