- #E-mobilita
- 4 min.
- 2.7.2025
Videli sme naživo: Suzuki e VITARA – prvý elektromobil značky na Slovensku!
Suzuki sa naplno pripája k výrobcom, v ktorých portfóliu nechýba automobil s čisto elektrickým pohonom. Nová e VITARA bola predstavená ešte v roku 2024 v Miláne, konečne však dorazila aj na Slovensko.
Ak ju však chcete, musíte si ešte počkať. Predaj totiž začne až ku koncu roka v Európe, Japonsku a Indii. Na Slovensku ju však pravdepodone uvidíme až začiatkom budúceho roka. A cena?
Základom prvého elektromobilu od Suzuki je platforma HEARTECT-e, vyvinutá špeciálne pre elektromobily. Je navrhnutá tak, aby spĺňala nároky na tuhosť, bezpečnosť a zároveň minimalizovala hmotnosť. Batérie sú, ako inak, súčasťou podvozku, čo prispieva k nízkemu ťažisku a lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Ak ste napriek tomu čakali väčší batožinový priestor, musíte sa uspokojiť s objemom na úrovni 310 litrov (VDA). Prekvapuje však priestorom vo vnútri, najmä na zadných sedadlách sa budete cítiť ako v elektromobile z vyššieho segmentu. Rázvor je pri celkovej dĺžke elektromobilu 4 275 mm na úrovni až 2 700 mm.
Suzuki e VITARA bude dostupná v troch konfiguráciách: dve verzie s pohonom predných kolies a jedna s pohonom všetkých kolies. A to je dobrá správa, stále totiž chýbajú cenovo dostupné elektromobily s pohonom 4×4. Základná verzia využíva batériu s kapacitou 49 kWh, má výkon 106 kW a ponúka dojazd 345 až 346 kilometrov podľa metodiky WLTP.
Ďalšia dostupná verzia s pohonom 2WD už ponúkne väčšiu batériu s kapacitou 61 kWh, výkon 128 kW a dojazd na úrovni 428 kilometrov. Stále hovoríme o teoretických WLTP hodnotách a sami sme zvedaví na reálny dojazd. Žiaľ elektromobil, ktorý sme si mali možnosť naživo pozrieť bol len výstavným kusom bez možnosti vyskúšať si ho. A ay sme nezabudli, nabíjanie palubnou nabíjačkou bude možné výkonom 7 alebo 11 kW a pri DC nabíjaní by ste sa mali dostať na maximálku 150 kW.
Ak budete chcieť pohon 4×4 s označením 4WD, tešte sa na dvojicu elektromotorov, kde predný ponúkne výkon 128 kW a zadný 48 kW. Celkový systémový výkon tejto verzie tak bude 135 kW a krútiaci moment 300 Nm. Systém s dvomi nezávislými elektromotormi dopĺňa aj elektronický režim Trail. Dojazd však bude nižší aj napriek rovnako veľkej 61 kWh batérii, a to na úrovni 396 až 412 kilometrov.
Výrobca udáva zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu v rozmedzí 9,6 až 7,4 sekundy v závislosti od verzie. Možno nepoteší fakt, že maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. Naopak poteší, že použité batérie sú typu LFP (lítium-železo-fosfát), čiže s vyššou tepelnou stabilitou, spoľahlivosťou a dlhšou životnosťou. Navyše systém eAxle kombinuje elektromotor a menič do jedného celku, čo prispieva k vyššej efektivite a úspornejšiemu usporiadaniu pohonného reťazca. Dobrou správou je i to, že e VITARA ponúkne aj tepelné čerpadlo.
Veľkým prekvapením je interiér, ktorý pôsobí hodnotne a aj po dizajnovej stránke sa vydaril. Nechýba 10-palcový dotykový displej infotainmentu a dokonca si môžete dopriať aj audiosystém Infinity s 9 reproduktormi. Oceníte aj nápadité podsvitenie interiéru v 12 farebných odtieňoch, rovnako nechýba možnosť priplatiť si za 360 stupňový pohľad na okolie elektromobilu.
Rovnako nebude chýbať ani možnosť ovládať elektromobil cez aplikáciu SUZUKI CONNECT s viacerými funkciami: zobrazovanie stavu batérie, ovládanie nabíjania, diaľkové ovládanie klimatizácie, vyhľadanie vozidla, plánovanie trás a prispôsobenie digitálneho rozhrania elektromobilu.
Suzuki e VITARA v statickej slovenskej premiére na nás urobila dojem. Otázkou je cena, ktorá nie je ešte pre náš trh stanovená. Ak by sa však dostala pod hranicu 30 000 eur, e VITARA by bola mimoriadne zaujímavým elektromobilom. Cena je však čisto redakčným odhadom, takže sami sme v očakávaní, ako to nakoniec Suzuki s elektromobilitou na Slovensku rozbehne. Auto na to má a ako poznáme výrobcu, vie ponúknúť aj vynikajúci pomer cena/výkon. Tak si držme palce.