Reklama

Škóti ukazujú smer, doma budú čoskoro lietať na vodík

Zdroj | ZeroAvia / Loganair
Stanislav Vinc
Zdroj | ZeroAvia / Loganair
Zdroj | ZeroAvia / Loganair

Bezemisné lietanie už nie je víziou vzdialenej budúcnosti. Z vývojových laboratórií sa postupne presúvajú do bežnej prevádzky, kde kľúčovú úlohu zohrajú regionálne lety. Tie poskytujú ideálne podmienky pre testovanie a postupné nasadenie nových typov pohonov.

Významný krok týmto smerom oznámili spoločnosti ZeroAvia a Loganair, ktoré si dali za spoločný cieľ uviesť do prevádzky lietadlá poháňané vodíkovo-elektrickými motormi na vybraných regionálnych trasách v Spojenom kráľovstve.

Spoločný vývoj dvoch spoločností sa konkrétne sústredí na integráciu vodíkovo-elektrických pohonných jednotiek ZeroAvia do lietadiel Loganair, najmä v rámci prevádzky v Škótsku a jeho ostrovoch. ZeroAvia pokračuje v certifikačnom procese pre svoj 600 kW vodíkovo-elektrický pohonný systém ZA600, určený pre lietadlá s kapacitou 10 až 20 miest. Ako prvý je cieľom model Cessna Caravan, no spoločnosť plánuje rozšíriť certifikáciu aj na ďalšie stroje v tejto kategórii, vrátane populárneho lietadla Twin Otter, ktoré Loganair využíva na spojenia so škótskymi ostrovmi.

Obsah pokračuje pod reklamou

Paralelne ZeroAvia pracuje na vývoji výkonnejšieho modulárneho pohonu ZA2000 pre lietadlá s kapacitou 40 až 80 cestujúcich, ako sú stroje zo série ATR. Loganair v súčasnosti prevádzkuje viac ako 20 lietadiel z tejto rodiny, čo je aj dôvod, prečo práve tieto dve spoločnosti spolupracujú.

Zdroj | ZeroAvia

Vodíkovo-elektrické motory fungujú na princípe palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrickú energiu. Tá následne poháňa elektromotory otáčajúce vrtule. Jediným vedľajším produktom tohto procesu je voda, pričom pri letoch v nízkych výškach sa minimalizuje aj vznik kondenzačných čiar. Emisie počas letu sú tak prakticky nulové.

Okrem environmentálnych prínosov sľubuje táto technológia aj ekonomické výhody. Vodíkovo-elektrické motory majú výrazne nižšie nároky na údržbu, čím sa znižujú náklady a prestoje flotily. Vodíkové palivo by sa v dlhodobom horizonte mohlo ukázať ako lacnejšie než tradičný letecký kerozín.

Dohoda zároveň posilňuje väzby ZeroAvia na škótsky región. Spoločnosť dlhodobo spolupracuje s letiskom Glasgow na infraštruktúre pre vodíkové palivo a v spolupráci so škótskou vládou oznámila plány na vybudovanie výrobného centra palivových článkov neďaleko letiska a sídla Loganairu.

„Sieť regionálnych letov Loganairu je ideálna na nasadenie našej technológie, a to tak pre ZA600, ako aj pre väčší pohon ZA2000,“ uviedol zakladateľ a výkonný riaditeľ ZeroAvia Val Miftakhov. „Veríme, že ide o začiatok dlhodobého partnerstva a čistejšej dopravy pre cestujúcich v Škótsku a Spojenom kráľovstve.“

Generálny riaditeľ Loganairu Luke Farajallah označil dohodu za logický krok vzhľadom na pokročilé rozhovory a záväzky ZeroAvie v regióne. „Budúcnosť udržateľného lietania bude stáť na spoločnostiach, ktoré budú priekopníkmi nových technológií. Loganair a ZeroAvia sú na to ideálne pripravení,“ dodal.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.