Reklama

BMW M objavilo ľanové vlákna: Rýchlosť s príchuťou lúky

Zdroj | BMW
Stanislav Vinc
Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

Keď sa bavorský výkon stretne s ekologickým rozmarom, vznikne niečo, čo vyzerá ako karbón, ale vonia po senách. BMW M sa rozhodlo pre odvážny krok, do svojich ostrých modelov chce v budúcnosti montovať strechy a panely z ľanového kompozitu.

Áno, skutočne ide o ľan. Ten istý materiál, z ktorého sú pravdepodobne vyrobené aj obrusy u vašich starkých na chalupe, sa má stať alternatívou ku karbónu, svätému grálu ľahkej konštrukcie.

V časoch, keď už nestačí zalepiť výfuk elektrickým motorom a zavolať to udržateľnosť, sa automobilky predháňajú, kto do auta natlačí viac vegánskej kože, recyklovaného plastu alebo dreva z odpadu. BMW však zašlo o krok ďalej a vypustilo do sveta kompozit z ľanových vlákien, ktorý má nahradiť karbónové diely. Podľa tvrdení automobilky je nový materiál nielen ekologickejší, ale aj pevnejší než tradičný karbón a pri výrobe dokáže znížiť emisie CO₂ až o 40 %.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | BMW

Na rozdiel od PR zeleného cukrovania ide o výsledok niekoľkoročného vývoja v spolupráci so švajčiarskym startupom Bcomp. Do neho BMW investovalo cez svoju kapitálovú odnož i Ventures, čo naznačuje, že nejde len o výstrelok pre titulky, ale o vážny zámer.

Predtým, než sa ľan dostane na sériové cesty, absolvoval krst ohňom – najskôr v pretekárskej Formule E v roku 2019, neskôr v špeciáloch M4 DTM a M4 GT4. Najnovšie bude ľanová výstuž súčasťou auta, ktoré sa postaví na štart 24-hodinových pretekov na Nürburgringu.

Podľa šéfa BMW M Franciscusa van Meela ide o „inováciu, ktorá stelesňuje DNA M divízie: zrodená na okruhu, stvorená pre cesty“. A keď to povie človek, ktorého zamestnávateľ vyrába autá so štyrmi výfukmi a viac ako 500 koňmi, znie to paradoxne dôveryhodne.

Čo to znamená pre bežného smrteľníka? Zatiaľ nič. Ale čoskoro možno uvidíme modely M3 alebo M4, ktoré budú mať strechu z rovnakého materiálu, aký by ste čakali skôr na ekologickej kabelke než na aute schopnom zlikvidovať zadné gumy za tri zákruty. Dôležité však je, že BMW nehrá len na marketingové noty. Materiál prešiel homologizáciou aj pre náročné časti karosérie a jeho vývoj vychádza z reálnych pretekárskych skúseností.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.