- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 23.6.2025
Death Stranding 2: sci-fi s kuriérom budúcnosti je späť, s novou akciou i svetom
Pokračovanie sci-fi eposu láka opäť na silný príbeh, ale rozširuje aj unikátne herné mechaniky. Zvýšilo sa tempo a opäť je priestor aj na prekvapenia.
Príbeh pokračuje… v Mexiku
Prvý Death Stranding má u mňa špecifické miesto – bol to mimoriadne očakávaný projekt od režiséra Hideo Kojimu, ktorý sľúbil úplne nový svet, odlišnú hernú náplň a angažoval aj skvelých hercov (Norman Reedus, Lea Seydoux, Mads Mikkelsen). Navyše dokázal z PS4 vyžmýkať veľmi slušný výkon a nádherný vizuál s nezameniteľnou atmosférou. Hra mala svoje čaro, iný pohľad na sci-fi témy, ale fakt je, že mnohí ju rýchlo odložili s nálepkou „chodiaci simulátor“ či „nuda s kuriérom“.
Našinec by si myslel, že Kojima toto univerzum odloží a vrhne sa na niečo iné, ale on sa k látke ešte raz vrátil a príbeh pokračuje. Hrdina Sam na konci minulej časti vyslobodil prenášané dieťa (s krycím názvom BB) a ušiel niekam do neznáma. Dvojka sa odohráva 11 mesiacov po minulom dianí – UCA má už iného prezidenta, služby kuriérov prevzala AI a automatickí roboti, a tak aj známa Fragile prešaltovala na ďalší región. Sam a Lou by si spokojne nažívali na hranici s Mexikom v parádnej kamufláži, no Fragile ich nájde a dáva jasný návrh. Treba sa vrátiť do akcie a začať pomáhať i pripájať lokality v Mexiku… Navyše tam dole má čakať v laboratóriu aj kamoš Deadman s istým odkazom.
Nebudem vás dlho napínať – ani Mexiko nebude finálnou destináciou pre Sama, ešte väčšia porcia hry totiž čaká v Austrálii. Ale kvôli množstvu možných spoilerov nemožno odhaliť ani dôvody presúvania na iný kontinent a už tobôž nie ďalších hercov či postavy. Spomenúť možno, že vrátila sa Lea Seydoux, je tu opäť Guillermo del Toro, aj režisér Nicholas Winding Refn. A z nováčikov aj v ukážkach načrtnutá Elle Fanning, ktorej postava má svoje čaro. Z mladšej generácie je tu ešte jedno nečakané meno, ALE…
Príbeh je podobne ako v jednotke rozprávaný cez dlhé, špičkové animácie. Ak Kojimovu tvorbu milujete, užijete si ich aj tu. Prakticky už intro má skvelú atmosféru, keď sa objavujú úvodné titulky, kamera prejde nad masívnym kontinentom a potom už nájdeme Sama v teréne. Dialógov je v hre veľa, akcií tiež, dlhé animácie sú sprievodcami od prvej do poslednej hodiny. Skvelo zostrihané, ozvučené… a inak dialógy sa odohrávajú podľa kladenia vašich otázok a tém, sčasti nad nimi máte kontrolu.
Má zmysel hrať kvôli príbehu? Opäť platí odpoveď, že áno, až do posledných minút, lebo naprieč celou hrou sa vynára aj kopa filozofických otázok, určite budete zvedaví na ďalšie fungovanie sveta či postavy. A to vám hra uľahčí aj cez prvú novinku – Corpus je interná encyklopédia plná faktov, osôb, udalostí a každá má kopu riadkov na vysvetlenie. Určite ju využívajte a študujte.
Kuriér budúcnosti a náklady sú späť
Úvodná štvrťhodinka je ako predjedlo – Sam a Lou putujú hrou a osvojíte si pohyb po skalách, vratkých miestach či vrcholoch. Nemáte pevnú pôdu pod nohami, do toho príde aj zemetrasenie, valia sa šutre a vy sa všetko snažíte ustáť na nohách, občas utešiť malú Lou (robí sa to cez hýbanie DualSense v priestore ako by ste upokojovali skutočné bábo). Balansujete, učíte sa ako pracovať s vaším skenerom Odradek (užitočná pomôcka, ukáže vzdialenosti, možnosti, cesty) a dorazíte do svojho obydlia.
Prvé misie slúžia ako repete pravidiel. Znalci jednotky si zopakujú a nováčikovia zase zisťujú ako sa berie náklad, kam sa odkladá a zároveň sa aj učia, aké ťažké je prenášať toľké kilá, nájsť rovnováhu a nepadnúť do rieky či priepasti. To, čo bolo v jednotke nové a nečakané, je zrazu povedomé a už toľko nešokuje.
Áno, ste kuriér budúcnosti a je esenciálne nosiť napríklad zdravotné pomôcky, stavebné materiály či iné užitočné veci do izolovaných miest, odkiaľ sa ľudia boja chodiť von, lebo tam zúria BT entity. Stret s nimi znamená okamžitý výbuch (voidout), a preto radšej obyvatelia trpia, no neriskujú. Ale nosiči ako Sam sú pre nich životne dôležití.
Štruktúra hry opäť ráta s delením na misie. V každej misie treba čosi preniesť/doručiť a vaše hodnotenie sa vyvíja podľa doručených položiek a ich kvality. Netreba len doniesť plný počet, ale aj dostatočnú kvalitu, čo vás môže občas potrápiť. Za vašu prácu budete odmenení počtom likov – a tieto páčiky sa potom prenesú aj do vývoja postavy. Takto si zvyšujete level a aj rôzne atribúty výdrže, útoky či servisu.
Hra má aj vedľajšie úlohy, za ktoré budete tiež odmenení, takže neváhajte občas odbočiť z príbehovej línie a nájsť stratené predmety či iné kúsky.
Nové svety a ťažké predpovede počasia
Už prvé misie vám však ukážu, že Mexiko (a neskôr aj Austrália) je iný svet. Predovšetkým tu zúria živly, ktoré majú dopad na vás i hrateľnosť. Napríklad dážď bol smrtonosný už minule, lebo pri strete kvapiek so živými vecami dochádza k ich ničeniu či starnutiu. No teraz sú tu záplavy a také rozbúrené rieky vám predstavujú nové prekážky – nedokáže ich len tak prebrodiť alebo použiť rebrík, musíte zisťovať či sa dajú obísť alebo nájsť iné riešenie.
Piesočné búrky sú nemenej nebezpečné, lebo sa v nich ťažšie hýbete, musíte sa radšej schovávať alebo priľnúť k nejakej budove a plaziť popri nej. Ľahko sa povie, no s obrovským batohom na chrbte je to rázom náročnejšie, najmä keď hrozí jeho poškodenie alebo vám lietajú predmety do tváre. A ešte sú tu spomínané zemetrasenie či padajúce skaly.
Celý svet vyzerá aj inak – namiesto ľadových plání Islandu sú tu skôr púšte, skaly a nehostinné miesta. Atmosféra je iná, ale výborná grafika a hudba stále robia z hry občas až magické miesto, ktoré chcete prebádať ďalej.
A čo je ešte dôležitejšie, v tomto svete sa budete po čase aj rýchlejšie premávať, keď sa vám odomknú rozmanité vozidlá, budete stavať cesty a úplne parádny chytľavý nápad je budovanie monorail lanovky. Aj Death Stranding 2 ráta, že hráte síce sami, ale je to online prepojený svet s inými hráčmi, ktorí vám môžu niečo vo svete zanechať – nielen iba odkaz, za ktorý zbierajú pár likov, ale aj rebrík, schránku či iný užitočný predmet.
Nové možnosti boja – tu je najviac rozdielov
Ak je oblasť, kde Death Stranding mohol získať body navyše, je to boj. Dvojka ponúka tri možnosti ako sa postaviť ku nepriateľom, ktorých je početne viac ako v minulosti – svet je plný banditov, hrdlorezov, aj nových BT entít, skrátka nebezpečné miesto. Kto chce a má pevné nervy, môže sa im úplne vyhnúť, lenže to ráta s veľmi starostlivými plánovaním trás, často aj dlhšími obchádzkami a tam narazíte zase na výzvy v teréne… Občas som to skúsil a tých kompromisov nemusí byť málo.
Variant 2 je stealth. Berie si prvky aj z minula, čiastočne ich rozširuje a ráta s tým, že sa skúsite preplaziť či nenápadne chodiť okolo oponentov. Funguje to do momentu, kým vás niekto nevymákne a stealth cesta je v čudu. Môže sa to stať, lebo niektoré kempy banditov som chcel obozretne obísť, lenže z dvoch pištoľníkov tam bolo zrazu šesť a situácia sa zmenila.
Čo nás privádza k variantu 3 – otvorený boj. Nože, bakule, pušky, samopaly, arzenál je široký. Zbrane sa dajú nájsť, aj vyrobiť a Kojima priamo ráta s tým, že v dvojke budete skrátka viac bojovať. A funguje to veľmi dobre, presne toto hra potrebovala, lebo vďaka bojom naberá na dynamike. Nie je to svetoborný objav, ale keď viete banditov vystrieľať, postup je rýchlejší. Ba čo viac, neraz som pred prestrelkou celý náklad zložil, poradil si s nepriateľmi, znova ho zobral a kráčal ďalej.
Kombinácia druhej a tretej cesty vytvára výborný akčný stealth mix, ktorý sa z istej časti podobá kultovej sérii Metal Gear Solid. Áno, chýba pár ikonických prvkov, ale inak je tu veľa spoločného a vďaka tomu máte fakt pri Death Stranding 2 unikátnu kombináciu – zaujímavý svet, pútavý dej i lepšiu hrateľnosť.
Sila PS5 a milé možnosti DualSense
Death Stranding 2 je vyvíjaný priamo na PS5 a je to cítiť vo viacerých smeroch. V prvom rade grafika, ktorá je ešte lepšia ako minule – platí to pre svet, modely postáv, mimiku, emócie, ale aj prostredia. Plus vyšší výkon umožnil pracovať s elementmi ako púštne búrky či povodne. Zvuková stránka má 3D audio, kvalitný soundtrack od Wookida a celkovo výborne namixovaný zvuk.
Ale veľkým prekvapením je DualSense a jeho využitie, najmä reproduktoru, ktorý má tendenciu preberať stále nejaké zvuky a vďaka tomu je zážitok oveľa živší. Tu počuť chôdzu, tam šum, inokedy plač Lou, je tam stále zvuk a vy chcete dávať pozor čo robiť. Nehovoriac o haptickej odozve a vibráciách počas boja.
Recenzovaná PS5 Pro verzia ženie možnosti ešte vyššie = je to cítiť najmä pri vyššom framerate.
Lepší ako jednotka, hoci prvotné čaro je fuč
Druhý diel Death Stranding je vo viacerých ohľadoch lepší ako jednotka, ak zoberieme do úvahy nové regióny, lepšiu hrateľnosť, vyšší výkon PS5 i lepšie tempo. Ale nižšie skóre má kvôli tomu, že originalita prvej hry sa nedá replikovať a už nehráte hru so zatajeným dychom ako kedysi prvých 10 hodín Death Stranding v novembri 2019. Je to stále pútavý kúsok hodný pozornosti, no je to dvojka. Väčšia, lepšia, kvalitná dvojka. A pozor, aj tentokrát vybavený českými titulkami pre širšie publikum.
Death Stranding 2 vychádza 26. júna 2025 exkluzívne na PS5.
Výhody
- stále zaujímavý svet plný možnosti
- fascinujúci dej, nové postavy i spojitosti
- regióny Mexika a Austrálie
- prírodné katastrofy a živly majú dopad na váš postup
- viac možností boja a taktizovania
- silný výkon PS5 vylepšuje audiovizuálnu stránku
- DualSense výrazne oživuje putovanie hrou
- opäť zahrnuté české titulky
Nevýhody
- občas frustrujúce momenty
- chýba už čaro originálu