Reklama

Ouya: Herná konzola, ktorá z crowdfundingového sna rýchlo spadla na zem

Zdroj | OUYA
Richard Pliešovský
Zdroj | OUYA
Zdroj | OUYA

Crowdfunding je moderný spôsob financovania, ktorý umožňuje jednotlivcom či firmám získať peniaze od verejnosti na realizáciu svojich nápadov. Funguje jednoducho – tvorca projektu predstaví svoj zámer na špecializovanej platforme, napríklad Kickstarter či Indiegogo.

Platforma pomôže s kampaňou, kde sa môžu ľudia zapojiť a prispieť. Spoločnosť na oplátku sľubuje rôzne odmeny, spravidla spojené s produktom samotným, alebo exkluzívnymi výhodami.

Pre kreatívcov a startupy je to lákavá alternatíva k tradičným investorom, bankám či rizikovému kapitálu. Práve preto sa crowdfunding teší obrovskej popularite – z nuly sa dá vystreliť na svetovú scénu len s dobrým nápadom, virálnym videom a dôveryhodným príbehom. Avšak tam, kde je dôvera, môže byť aj sklamanie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Chcete sa dozvedieť viac tech noviniek? Vypočujte si náš podcast, ktorý kompletne vytvorila umelá inteligencia:

Nie všetky projekty totiž dokážu splniť svoje sľuby. Niektorí tvorcovia sú naivní a nezvládnu vývoj produktu, iní zas vedome zneužijú dôveru podporovateľov a peniaze jednoducho zmiznú. Crowdfunding tak nie je bez rizika – podporovatelia nie sú zákazníkmi, ale investormi bez záruky.

Ouya je presne ten prípad, ktorý ukázal, ako sa môže aj dobre mienený projekt zmeniť na nepríjemné fiasko. Jej príbeh začal ako technologický sen podporený tisíckami ľudí, no skončil ako odstrašujúci príklad toho, že ani najväčší crowdfundingový úspech nezaručuje kvalitný produkt. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako Ouya sľubovala revolúciu, no ponúkla len sklamanie.

Pozrite si

Získali peniaze na luxusné hovädzie. Kobe Red je typický crowdfundingový podvod

V roku 2012 spôsobil projekt Ouya na platforme Kickstarter doslova senzáciu. Herná konzola s Androidom, založená na otvorenom kóde, sľubovala revolúciu v tom, ako sa hry vyvíjajú, zdieľajú a hrajú. Tvorcovia lákali na nízku cenu, ľahkú prístupnosť pre vývojárov a predstavu, že každý si bude môcť vytvoriť vlastnú hru priamo na zariadení. Komunita sa nadchla a projekt podporilo viac ako 63 000 ľudí, ktorí spolu vyzbierali ohromujúcich 8,6 milióna dolárov. Ouya sa tak stala jedným z najúspešnejších crowdfundingových projektov svojej doby.

Zdroj | OUYA

Realita však bola krutá. Keď konzola dorazila k podporovateľom, vytriezvenie prišlo rýchlo. Hardvér pôsobil lacno, ovládač bol nepresný a softvér plný chýb. Konzola bola síce postavená na open-source systéme, no žiadne výrazné exkluzivity, ktoré by ju odlíšili od bežných Android zariadení, sa nikdy neobjavili. Trh ju prijal vlažne a ani medzi nezávislými vývojármi si nezískala silné postavenie. Kľúčový sľub o vytvorení novej hernej platformy tak zostal nenaplnený.

Ouya sa stala symbolom veľkého sklamania z crowdfundingu. Ukázala, že aj keď sú nápady inovatívne a podpora komunity silná, bez kvalitnej realizácie a dlhodobej vízie projekt rýchlo zapadne prachom. V roku 2015 platformu odkúpila spoločnosť Razer, no aj tá ju čoskoro pochovala. Príbeh Ouya tak zostáva varovaním pre tých, ktorí veria, že revolúcia môže prísť len vďaka dobrému nápadu a veľkej zbierke peňazí.

TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.