Reklama

Mexiko je pripravené na masívnu elektrifikáciu MHD, má vlastný elektrobus

Zdroj | Megaflux / Dina
Stanislav Vinc
Zdroj | Megaflux / Dina
Zdroj | Megaflux / Dina

Mexická vláda oficiálne certifikovala prvý elektrický autobus kompletne navrhnutý a vyrobený v krajine. Model s názvom Taruk vznikol v spolupráci firiem Megaflux a Dina.

Krajina bude podľa spoločností potrebovať v nasledujúcich 20 rokoch približne 400-tisíc elektrických autobusov, aby nahradila starnúci vozový park, ktorého priemerný vek dosahuje 20 rokov.

Vývoj a výroba vlastného autobusu v nadchádzajúcej elektrickej ére dáva vzhľadom na potrebné masívne obnovenie vozového parku zmysel. Model Taruk je konkrétne vyrábaný v Iztapalape v Mexico City, kde sa spočiatku počíta s výrobou 2 000 vozidlami ročne s možnosťou zvýšenia kapacity na 6 000 kusov. Lokálny je aj vývoj a montáž batériového systému, do ktorého sú už však samotné lítiové články dovážané zo zahraničia.

Obsah pokračuje pod reklamou

Taruk s dĺžkou 9,5 metra ponúka kapacitu pre 65 cestujúcich a podľa verzie má dojazd 180, 250 alebo 385 kilometrov. Ide o výrobcami udávané hodnoty, v praxi autobus počas testov s dopravcom RTP prešiel v rámci jedného dňa 286 kilometrov.

Za návrh a výrobu elektrického pohonu zodpovedá spoločnosť Megaflux, zatiaľ čo Dina sa postarala o podvozok a karosériu. Na vývoji sa podieľali aj akademické inštitúcie UNAM a UAM. Názov „Taruk“ v jazyku Yaqui znamená „cestný bežec“ a odkazuje na efektívnosť a prispôsobenie mestskému prostrediu. Cena jedného autobusu sa pohybuje medzi 5 až 6 miliónmi pesos, čo predstavuje približne 230 až 275-tisíc eur.

Pozrite si

Revolučný jetpack CudaJet vám umožní skúmať more ako nikdy predtým

Generálny riaditeľ Megafluxu Roberto Gottfried uviedol, že elektrifikácia verejnej dopravy má nielen environmentálny, ale aj ekonomický význam – prevádzka elektrobusu je lacnejšia než vozidiel na fosílne palivá. Zároveň upozornil, že bez jasnej vládnej stratégie môže byť prechod na elektromobilitu príliš pomalý. Ako príklad uviedol Indiu, kde štát ročne obstaráva 20 000 elektrobusov v rámci plánovanej výmeny národnej flotily.

Projekt Taruk vznikol ešte počas pôsobenia Claudie Sheinbaum na poste starostky Mexico City. Podľa Altagracie Gómez z poradného orgánu Caderr má Mexiko ambíciu konkurovať ázijským výrobcom, ktorí momentálne dominujú trhu s bezemisnými vozidlami v Latinskej Amerike. Taruk predstavuje prvý krok k budovaniu domáceho elektromobilného priemyslu a podpore lokálnej výroby.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.