Čínska automobilka BYD, aktuálne jeden z najväčších svetových výrobcov elektromobilov, oznámila rozsiahle plány na vybudovanie siete 15 000 ultrarýchlych nabíjacích staníc s výkonom 1 megawatt (MW) po celej Číne.
Ide o krok, ktorý by mohol zásadne ovplyvniť spôsob, akým sa elektromobily nabíjajú a ako sú vnímané bežnými používateľmi.
Podľa BYD dokáže nová generácia ich nabíjacích staníc pridať elektromobilom až 400 kilometrov dojazdu za päť minút. Len pre porovnanie, ide o dvojnásobný výkon oproti najnovším Tesla Superchargerom (V4), ktoré ponúkajú maximálny výkon 500 kW.
Za touto iniciatívou stojí technológia 1 000V/1 000A/1 000kW, ktorú BYD predstavil spoločne s uvedením nových modelov Han L a Tang L začiatkom apríla. Tieto vozidlá ako prvé podporujú nabíjanie na takejto úrovni a sú vybavené aj „smart voltage boosting“ systémom, ktorý zabezpečuje kompatibilitu s rôznymi typmi rýchlonabíjacích sietí.
Na projekte s BYD spolupracovala s dvoma veľkými hráčmi čínskej nabíjacej infraštruktúry – Xiaoju Charging (dcérska firma Didi) a LongShine. Xiaoju má aktuálne približne 8 400 partnerských prevádzok a obsluhuje vyše 34 miliónov používateľov. LongShine pokrýva približne 400 miest a integruje viac než 90 % verejných nabíjacích staníc v krajine. Spoločne majú postaviť 10 000 (Xiaoju) a 5 000 (LongShine) nových MW staníc. Do spolupráce je podľa niektorých zdrojov zapojený aj operátor Xindietu.
Zaujímavo si spoločnosti poradia aj s potenciálnymi výkyvmi v sieti a objemom odberu, ktorý budú ich stanice vyžadovať – stanice budú jednoducho vybavené vlastnými energetickými úložiskami. Plný výkon nabíjania by tak mali stanice poskytovať nepretržite, bez dopadu na energetickú infraštruktúru.
BYD podkladá ambiciózny plán už aj reálnymi výsledkami z minulosti v podobe viac než 500 megawattových staníc naprieč dvomi stovkami čínskych miest. Podpora rýchlejšieho nabíjania a výstavba kompatibilných staníc, je zjavne dobrým signálom aj pre spotrebiteľov. Modely Han L a Tang L si v prvom mesiaci po uvedení na trh našli spoločne 21 000 zákazníkov a spolu s ostatnými verziami rodiny Han a Tang prekročili 40 000 predaných kusov za jeden mesiac.