Reklama

Videli sme naživo Renault Emblème - takto budú vyrábané eko autá budúcnosti?

Roman Calík

Mali sme jedinečnú možnosť nahliadnuť do zákulisia vývoja budúcich automobilov značky Renault. Koncept Emblème totiž nie je len o dizajne či TECH vychytávkach.

Bolo zaujímavé vidieť, ako je pre značku Renault dôležitá CO2 neutrálnosť. Ak chcete vyrábať autá, ktoré ponúknu „čisté emisie skleníkových plynov“, jednoducho musíte začať od základu. Pozrite sa, ako na tom pracuje Renault.

Renault chce patriť k spoločnostiam, ktoré budú CO2 neutrálne. Plán výrobcu je dosiahnuť CO2 neutrálnosť v Európe do roka 2040 a na celom svete v roku 2050. Projekt EMBLEME začal už v roku 2020. Cieľom bolo vytvoriť „NET ZERO“ auto. Len pre porovnanie, v aktuálnej generácii plne elektrického modelu Renault Scenic E-Tech electric je využitých 25,6 % udržateľných materiálov. Ak sa pozrieme na využitie recyklovaných materiálov, tie sú na úrovni 18,9 %. Najviac takto použitých materiálov je v interiéri, napríklad v prípade palubnej dosky či koberčekov. Celková recyklovateľnosť modelu je na úrovni 90 %. Ako vidíte, je tu priestor na zlepšenia. A to dokonca aj v prípade pohonu. Áno, Renault si myslí, že je tu ešte niečo zaujímavejšie, ako čistý elektromobil! Ale o tom neskôr.

Obsah pokračuje pod reklamou

Renault pri vývoji Emblème spolupracoval a spolupracuje s odborníkmi na jednotlivé oblasti, napríklad v prípade materiálov v interiéri s FORVIA faurecia. Táto spoločnosť sa snaží využívať lepšie materiály (napr. biomasa, recyklované materiály), znižuje negatívne CO2 materiály a optimalizuje proces výroby tak, aby v autách vznikli materiály s dlhšou životnosťou a lepším prístupom k životnému prostrediu. Výsledkom sú napríklad úplne nové materiály pre využitie v interiéri, ako napríklad listy z ananásovníka či prvky z kokosového orecha.

Celkovo je tak v interiéri možné znížiť CO2, v prípade panelov dverí a prístrojovej dosky, o 88 kg (zo 122 kg na 34 kg CO2). Pričom sa využije 38 % biomateriálov, 46 % recyklovaných materiálov a počíta sa aj s využitím nižšej hmotnosti materiálov (-5 kg) a so 100 % zelenou energiou na výrobu. Áno, toto je potrebné si tiež uvedomiť, ak chcete vyrobiť CO2 neutrálne auto, všetko musí začať už u dodávateľov jednotlivých komponentov. Tí nielenže využijú čo najekologickejšie materiály, ale aj proces výroby musí byť maximálne ekologický.

V spoločnosti Autoneum zase pre Renault Emblème vytvorili 32 prvkov, a to najmä na ochranu batérie alebo akustické panely umiestnené na podlahe, v oblasti motora či v spodnej časti konceptu. Zaujímavý je najmä akustický koberec v interiéri. Celkovo na podlahe a kobercovej časti v Autoneum ušetrili množstvo CO2, napríklad použitím 100 % polyesteru. Celkovo je pritom 90 % materiálov recyklovaných. Napríklad na koberci vidieť, že je možné znížit emisie až o 84 %.

Ďalšia spoločnosť ArcelorMittal prichádza s kvalitnejšou a ekologickejšou oceľou. Aj tu je cieľ doslova získať „net-zero“ oceľ. Oceľ je stále materiálom budúcnosti, ale dokáže ísť dole o cca. 69 % CO2 pri projekte EMBLEME. A to sa vo výrobnom procese počíta! Renault vsadil skutočne na spoluprácu s odborníkmi, napríklad Constellium je výrobca hliníka, ktorý tiež dokáže vyrobiť hliník napríklad pre konštrukciu dverí či ostatných prvkov s výrazným znížením CO2. Dôležitú úlohu pri výrobe hliníkových súčastí tvorí zdroj energie spoločnosti pre výrobu, kde čím viac je výroba zelená, tým vo finále je uhlíková stopa pri výrobe hliníkových častí nižšia. Veľkou úsporov je recyklovenie hliníka z existujúcich automobilov, resp. iných produktov mimo automobilového priemyslu.

Spoločnosť AKWEL vyvíjala pre Renault Emblème rôzne tech komponenty, napríklad kľučky dverí. Opäť dokážu znížiť uhlíkovú stopu, najmä využitím recyklovaných materiálov či dokonca zabezpečením funkčnosti minimalizovaním elektroniky. Čím menej prvkov s nízkou možnosťou recyklácie, tým lepší výsledný efekt.

Dôležité je, že ide o celý proces výroby. Napríklad aj také disky sú dôležité. Renault spolupracuje na projekte EMBLEME so spoločnosťou Dicastal, kde sa zamerali pri znížení uhlíkovej stopy najmä na zníženie hmotnosti diskov. Samozrejme to je možné aj správnym návrhom dizajnu diskov, aerodynamikou, využitím plastových častí na diskoch či recyklovaného hliníka a opäť aj v tomto prípade využitím čistejšej energie pri výrobe. A aby toho nebolo málo, aj pneumatiky robia svoje, tu Renault spolupracuje so spoločnosťou Michelin. Kľúčové je v tomto prípade zbieranie a znovuvyužitie pneumatík a opätovná výroba nových. Takto je možné znížiť emisie až o 75 %.

Obsah pokračuje pod reklamou

A pokračovať môžeme ďalej, napríklad spoločnosť WERKOR pracovala na špeciálnych batériách, v ktorých sa využíva maximum recyklovateľných vzácnych kovov. Takto je batéria výrazne ekologickejšia. Spoločnosť ST mikroelektronics zase dokáže dodať pre Renault Emblème rôzne elektronické súčiastky vrátane prevodníka DC/AC prúdu, ktoré sú opäť výrazne ekologickejšie, ako tomu bolo doteraz. A výsledok? Renault Emblème je plný inovatívnych ekologických riešení, vďaka ktorým je možné znížiť CO2 až o -90 %!

Samozrejme dôležitý je aj dizajn a myslelo sa aj na technológie. Tak napríklad Renault Emblème ukazuje využitie bez spätných zrkadiel. Nahrádzajú ich kamery ukryté v predných blatníkoch. Obraz sa vám premieta priamo na displeje umiestnené vo vrchnej časti prístrojovej dosky po stranách.

Dôležitú úlohu pri automobile budúcnosti hrá aj pohon. Renault sa tak v koncepte Emblème pohráva s myšlienkov kombinácie elektrického a vodíkového pohonu. Výhoda? Nižšia hmotnosť automobilu a výrazne dlhší dojazd! Automobilu by mala stačiť „len“ 40 kWh batéria a 2,8 kg vodíková nádrž. Takto môže mať aj veľké priestranné SUV hmotnosť na úrovni 1 800 kg, pričom je pripravené na denné maximálne ekologické jazdy či dlhé cesty. Mimochodom, je dobré si uvedomiť, že čím väčšia batéria, tým väčšia uhlíková stopa pri jej výrobe. Aj to je dôvod, prečo Renault siahol po jej menšej verzii.

Pritom zostáva priestor aj na batožinu. Pri dĺžke Renault Emblème na úrovni 4,8 metra dostanete až 556 litrový batožinový priestor, pričom ďalších 74 litrov nájdete pod prednou kapotou.

Vráťme sa späť k dojazdom. Batéria umožní 300 km dojazd (kombinovaný) alebo 200 km na diaľnici. Na dlhšie cesty sa využíva vodík, a tak je možné s Emblème prejsť približne 1 000 km. Tankovanie vodíka pritom trvá 3 až 4 minúty. Pre čo najlepší dojazd je dôležitá aj aerodynamika a nízky odpor vzduchu, kde sa Renault pri návrhu dizajnu inšpiroval Formulou F1.

Nemôžeme zabudnúť ani na ukážku high-tech interiéru, ktorému dominuje až 1,2 metrová obrazovka cez celú šírku palubnej dosky s výškou 12 centimetrov. Dá sa povedať, že ide o 48-palcový displej s rozlíšením 8K. Tu sa doslova pokocháte všetkými potrebnými informáciami v prehľadnom prostredí, ktoré je neustále pred vami. Nechýba ďalší dotykový displej pre ovládanie a myslelo sa aj na fyzické tlačidlá, tých je však napriek všetkému minimum.

Obsah pokračuje pod reklamou

Musíme v redakcii uznať, že bolo doslova fascinujúce sledovať, ako sa pri tvorbe Emblème myslelo na každý detail, diel a technológiu s cieľom vyrobiť nielen CO2 neutrálne auto, ale aj atraktívne na pohľad či používanie. Sme zvedaví, čo a ako rýchlo sa dostane aj do reálnych modelov výrobcu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.