Reklama

Čína už neexportuje autá. Ona exportuje celé flotily

Zdroj | BYD
Števo Porubský
Zdroj | BYD
Zdroj | BYD

Čo urobíte, keď vyrábate viac elektromobilov, než stíhate posielať kontajnermi? Správne. Postavíte si vlastnú gigantickú loď, ktorá prepraví 9-tisíc kusov naraz.

BYD Shenzhen je odpoveďou čínskeho automobilového giganta na logistiku vo veľkom. Veľmi veľkom. Tento plávajúci parkovací dom vyplával 27. apríla na svoju prvú oficiálnu cestu do Brazílie.

Zdroj | BYD
Obsah pokračuje pod reklamou

Vo svojich útrobách má vyše 7 000 vozidiel – vrátane elektromobilov (EV) a plug-in hybridov (PHEV). Zatiaľ čo západ zavádza clá a regulácie, BYD robí to, čo vie najlepšie: stavia infraštruktúru tak masívnu, že ju nie je možné ignorovať.

Pozrite si

Čínske BYD obsadilo Bratislavský hrad, dobyje aj Slovensko? Čo prinesie?

Táto 232 metrov dlhá oceľová beštia pojme s kapacitou 9 200 vozidiel je momentálne najväčšou loďou svojho druhu na svete. Aby ste si to vedeli predstaviť – to je dosť miesta na zaparkovanie 20 futbalových ihrísk plných áut. Loď je štvrtou v poradí, ktorú BYD spustil od začiatku roka 2024 na vodu. Predchodcovia – Explorer No. 1, Changzhou a Hefei – zvládli „len“ 7 000 vozidiel. BYD si ale už objednal výrobu až 8 gigantických lodí, pričom každá bude schopná odviezť 7 000 až 9 200 áut.

BYD to so svetovou expanziou myslí vážne. V prvom štvrťroku 2025 predali vyše 206 000 nových vozidiel mimo Číny, čo je viac než dvojnásobok oproti rovnakému obdobiu minulého roka. A keďže autá treba aj niekam dopraviť, BYD sa rozhodol, že nebude čakať na voľný kontajner. Jednoducho si postaví svoj.

Pozrite si

Je to tu! BYD na svojej prvej lodi doviezlo do Európy prvých 3 000 áut

Názov Shenzhen pritom nebol vybraný náhodne – ide o rodné mesto značky BYD. Samotná spoločnosť tvrdí, že loď „demonštruje odhodlanie podporovať udržateľný rozvoj v Brazílii.“ Irónia? Možno. Ale ak chcete podporovať udržateľnosť, 9-tisíc elektromobilov na jednej lodi je rozhodne efektívnejšie ako posielať ich po dvoch v kontajneroch. Zelnou správou je určite aj to, že loď poháňa skvapalnený zemný plyn (LNG). Namiesto špinavej nafty, na ktorú stále funguje obrovské množstvo kontajnerových lodí je to výborná správa.

A hoci BYD neuvádza konkrétne technické špecifikácie lode, jej existencia jasne ukazuje, ako sa automobilky menia na dopravné impériá. Loď Shenzhen a jej nasledovníci nie sú len logistickým projektom. Sú to symboly novej éry BYD, kde automobilka ovláda celý dodávateľský reťazec – od batérií, cez autá, až po ich globálnu distribúciu. Jediné, čo BYD zatiaľ nevyrába, sú vlastné oceány.

Realita na trhu: elektromobily budú, ale nie za „čínske ceny“

Aj keď BYD vybudoval tento prepravný kolos, ktorý vie doviezť tisícky elektromobilov aj do Európy, ceny elektromobilov u nás nebudú zázračne nízke. Modely ako Atto 3 a Seal U idú pokojne cez 40 000 €, zatiaľ čo luxusný Han vás vyjde na viac ako 69 000 €. V rodnej krajine ich kúpite pokojne za polovicu.

Ak ste teda dúfali, že nová loď prinesie lacné EV za cenu ako doma, musíme vás sklamať. Doprava sa síce zefektívni, ale clá, dane a marketingová realita ostávajú. Napokon dokázali to aj prvé BYD elektromobily na slovenskom trhu.

Zdroj | BYD
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.