Keď sa prvýkrát dostali na svetlo sveta informácie o príchode elektrického Gčka, málokto si čosi také dokázal predstaviť. Pamätám si, keď sa som si túto informáciu prečítal prvýkrát a skôr ako obavy som začal premýšľať nad tým, aké si mám nastaviť očakávania. Predsa len, Mercedes-Benz triedy G sa už považuje za ikonu, s ktorou sú priamo prepojené kľúčové terénne vlastnosti, ale tiež solídna výbava pod kapotou. Inžinieri si však toho boli vedomí, a tak elektrický Mercedes-Benz G 580 EQ prichádza na cesty poriadne pripravený.
Určite to nemali jednoduché, o tom netreba diskutovať. Kombinácia histórie a zároveň moderného elektrického pohonu, ktorý ale pre tak robustné vozidlo ešte môže mať viditeľné rezervy, znamenala obrovskú výzvu. Nuž, očakávania boli veľké, kompromisy vopred nutné zase všetkým známe. V elektrickom G-čku som za ostatné mesiace sedel dvakrát, pričom v oboch prípadoch to bolo celkom pochopiteľne o emóciách.
Výhody
- prvotriedny komfort za volantom
- skvelé jazdné vlastnosti, ticho a dynamika
- elektrický pohon citeľne zlepšil terénne funkcie – G-Turn a G-Steering
Nevýhody
- vyššia spotreba = nižší dojazd
- 800 V technológia by sa tu uchytila
Ako vyzerá elektrické Gčko? To bolo otázka, s ktorou som sa pri diskusii o tomto modely auta stretával najčastejšie. Odpoveď je ale oveľa jednoduchšia, ako by niektorí čakali. A to je len dobre. Neviem si predstaviť, že by dizajnéri vytiahli čistý papier a začali by kresliť všetko od nuly. Mercedes-Benz G 580 EQ vyzerá na pár detailov takmer identicky s klasickým Gčkom, a ak sa nepovažujete za niekoho, kto by mal každé auto v oku, je veľká pravdepodobnosť, že ho na ceste nebudete vedieť rozoznať.
Rozdiely sú naozaj minimálne a skôr na úrovni všeobecného faceliftu. To znamená, že drobné zmeny sa týkajú nielen elektrickej verzie, ale aj novej so spaľovacím motorom. Nová je predná maska, ktorá má vodorovné mriežky s veľkou hviezdou v strede, pre lepšiu aerodynamiku bola mierne zdvihnutá kapota, ktorá čiastočne vylepšuje prúdenie vzduchu smerom od nárazníka k čelnému sklu.
Tu prišlo k ďalšiemu miernemu zlepšeniu na A-stĺpikoch, ktoré teraz nie sú typicky hranaté, ale mierne zaoblené. Mercedes tak nijak výrazne netlačí na to, aby ste dokázali identifikovať vizuálne či má Gčko pod kapotou elektromotor alebo nie. Prirodzene, okrem absentujúceho výfuku v pravej spodnej časti. Ešte o niečo zlepšiť parametre odporu vzduchu vám však Mercedes umožňuje celkom dobrovoľne vďaka voliteľnej výbave – obloženia mriežky chladiča, čo je dostupné len pre elektrické verzie.
Rovnako voliteľný atypický prvok je možné konfigurovať na zadných dverách. Elektrické G bolo často zobrazované len s menším „kufríkom“, ktorý slúži na odloženie káblov na nabíjanie. Úprimne, táto voľba je dokonalá ak je auto používané výhradne na bežných cestách, napríklad na nákupy v meste. Keď sa dostanete k nabíjačke bez kábla alebo domov, jednoducho otvoríte zadný praktický „kufrík“ a kábel pohodlne vytiahnete. Avšak, aj na elektrickú verziu si môžete dať klasickú rezervu, prípadne nechať ich len tak – čisté a bez doplnkov.
Napriek robustnosti prednej časti sa pod prednou kapotou nenachádza odkladací priestor, takže o to viac oceníte každý praktický priestor navyše. Na druhú stranu, pod prednou kapotou budete len márne hľadať elektromotor, nakoľko každé koleso je vybavené samostatný motorom. Práve to je parameter, ktorý posúva elektrické G-čko na úplne inú úroveň oproti verzii s bežným motorom. Z pohľadu výkonu a zrýchlenia síce nejde o top model, k dispozícii však má najvyšší krútiaci moment.
V číslach je to nasledovné – Mercedes-Benz G 580 EQ má k dispozícii výkon až 432 kW, krútiaci moment 1 142 Nm, pričom zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže už za 4,7 sekundy. AMG. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. V tejto časti lepšie parametre bohužiaľ brzdí pohotovostná hmotnosť elektrickej verzie, ktorá je až 3 085 kg. To je o 445 kg viac ako v prípade najrýchlejšieho G-čka vo verzii. Môže za to primárne masívny akumulátor, ktorý je umiestnený v podvozku.
Sedieť za volantom Gčka je vždy zážitok, no sedieť v elektrickej verzii má úplne iný rozmer. Žiadny zvuk motora, žiadne vibrácie, len pokojná, plynulá jazda s poriadnou dávkou výkonu, ktorá je okamžite k dispozícii. Jediný hluk, ktorý sa dostáva do kabíny, je ten od kolies a pri jazde na diaľnici sa ozýva „aerodynamika“. Napriek tomu je však ticho upokojujúce, a síce to v spojení s týmto autom nejde úplne dokopy, veľmi rýchlo sa dá na to zvyknúť. Predsa len, na dobré sa rýchlo zvyká.
Elektrický pohon však predsa len nie je pri Mercedes-Benz G len tak z rozmaru a inžinieri sa pri návrhu nielenže poriadne zapotili, ale podarilo sa im priniesť aj skutočne zmysluplné funkcie. Oproti klasickej verzii z pohľadu terénnych funkcií v ničom nezaostáva, práve naopak. Poradí si tak s maximálnym naklonenia do 35 stupňov, so stúpaniami do 45 stupňov, prechodovým uhlom 20,3 stupňa, pričom predný nájazdový uhol je 32 stupňov a zadný 30,7 stupňa.
Svetlá výška dosahuje až 25 centimetrov, pričom maximálna brodivosť je oproti klasickej motorizácii o 15 centimetrov vyššia – 85 centimetrov. Čo však robí najväčší rozdiel je práve schopnosť ovládať každé koleso plne individuálne od ostatných. Vďaka tomu prichádzajú na scény nové terénne G-funkcie, ktoré zásadne menia možnosti auta v teréne. Najznámejšou je takzvaný G-Turn, vďaka ktorému sa dokáže otočiť doslova na mieste.
Nejde len o výstrelok, ale užitočnú funkciu v prípade, keď sa skrátka neviete otočiť kvôli nedostatku priestoru. Funkcia sa vyslovene hodí do terénu, a aj keď otočku dokážete spraviť na asfalte, pneumatiky pri takomto využívaní veľmi trpia a skutočne dlho nevydržia. Druhou funkciou je G-Steering, vďaka čomu sa auto dokáže otočiť takpovediac „na päte“. Elektronika podľa otočenia volantu maximálne precízne pracuje s každým kolesom tak, že robustné SUV dokáže prechádzať zložitým terénom neuveriteľnou ľahkosťou.
Ak sa z terénu presuniete na bežnú cestu, veľkosť je o to výraznejšia. V bežnej premávke auto skutočne vyčnieva a nemenej pozornosti si chtiac či nechtiac získate aj po obyčajnom zaparkovaní. Nepoznám nikoho, komu by sa podarilo potichu zavrieť dvere na G-čku. Skrátka, ak vystúpite z G-čka, všetci v okolí o tom budú vedieť. Sedieť za volantom je zážitok, dokonalý prehľad nad svojim okolím v masívnom aute a zároveň maximálny komfort.
Špičkový podvozok sa práve na našich cestách má možnosť ukázať v tom najlepšom svetle. Ticho v interiéri by bol pri G-čku bol štandardne oxymoron, v elektrickej verzii je to ale realita. Síce v súboji nízkych decibelov by nevyhral, a to najmä kvôli masívnym pneumatikám či samotnej „krabicovej“ konštrukcii, ktorá nedokáže ustúpiť aerodynamickému hluku. O priestore je asi zbytočné písať, toho je na rozdávanie pri pohľade na miesta vpredu a do kufra.
V štandardnom prevedení kufor obsahuje 555 litrov, po sklopení sedadiel získate až 1 990 litrov. Nie že by to nebolo štandardom, priestor pre pasažierov vzadu je ale o niečo stiesnenejší ako by ste možno očakávali. Ak sa jemne uskromnia spolusediaci na predných sedadlách, toto negatívum sa stráca. Nami testovaná verzia však mala aj na zadných sedadlách k dispozícii obrazovky pre ovládanie médií či rôznych nastavení, ktoré ale opticky mierne zmenšovali dostupný priestor.
O kvalite spracovania a komfortne ako takom by tu boli pochybnosti zbytočné. Prirodzene, G-čko si viete v konfigurátore vyskladať do detailov podľa seba, nami testovaná verzia mala potiahnuté všetky sedadlá v kvalitnej koži, farebne kombinovanej do čiernej a bledo sivej. Tmavšia koža však v aute mala dominanciu, a to vrátane palubnej dosky s precíznym modrým prešívaním. Sem-tam sa na niektorých miestach objavujú aj kovové prvky, a to predovšetkým v okolí tlačidiel alebo na dverách.
Samotnú našu konfiguráciu je ale zbytočné hodnotiť práve preto, že možnosti konfigurácie sú veľké, a tak by ste si prípadne vlastnú verziu mohli upraviť podľa vašich požiadaviek. Bezpochyby skvelou funkciou sú masážne sedadlá, ktoré okrem ohrevu a ventilácie dokážu zabezpečiť aj príjemný komfort na dlhých cestách. Možnosti programov masáže sú dosť veľké, a tak si určite nájdete to čo vám bude vyhovovať.
Ako som už spomenul, za príplatok si môžete dať displeje infotainmentu aj na zadné sedadlá, čím určite môžete spríjemniť cestu pasažierom vzadu. Štandardne je ale k dispozícii len centrálny displej a prepracovaný kokpit v kombinácii s head-up displejom. MBUX je tu v aktuálnej verzii, ktorú poznáte skôr s klasických modelov čo sa týka veľkosti, avšak funkčne a rozložením ide o identický systém. Samozrejmou kapitolou sú terénne funkcie v rámci MBUX, ktoré zobrazujú detailné informácie o podvozku, prácu jednotlivých kolies, náklon, preťaženie a podobne.
Pri Mercedesoch oceňujem detailnú navigáciu s online informáciami o nabíjacích staniciach či možnosť autorizovať nabíjanie priamo cez displej. Rovnako navigácia vie veľmi dobre pracovať s nabíjačkami na trase, takže sama naplánuje prípadné zastávky a časy nabíjania. Spodné a horné hranice nabíjania si viete zvoliť sami a navigácia ich teda berie do úvahy. Samozrejmosťou je ohrev akumulátora pre optimálny výkon nabíjania v zimných mesiacoch, ktorý tu síce nie je k dispozícii na „tlačidlo“, ale je výhradne prepojený práve s navigovaním na nabíjaciu stanicu. Aktuálne dostupný nabíjací výkon navyše auto zobrazuje priamo na displeji.
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology je vybavený masívnym akumulátorom s kapacitou až 124 kWh, z čoho je využiteľných 116 kWh. To pri bežnom elektromobile by skutočne bola poriadna porcia energia, avšak pri aute rozmerov G-čka to v praxi je bohužiaľ o niečo menej zaujímavé. Napriek tomu, papierový WLTP dojazd je solídnych 473 kilometrov, čo vôbec neznie zle. Na dosiahnutie tohto dojazdu je nutné držať priemernú spotrebu na približne 27 kWh/100 km.
Nabíjanie tak veľkého akumulátora je možné výkonom až 200 kW, pričom z 10 na 80 % sa dostanete za 32 minút. Dojazd 150 kilometrov dokážete „načerpať“ do 15 minút. Pri pomalom nabíjaní je k dispozícii palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, kde nabíjanie trvá z 0 na 100 % v podstate celú noc, a teda približne 12 hodín. V rámci testu som s elektrickým G-čkom jazdil rôzne trasy, pričom jedna z prvých bola paradoxne po diaľnici. Aj keď sa to možno nezdá, G-čko ani v štandardnej verzii nie je úplne diaľničné auto.
Spotreba bežných verzii je na diaľnici rovnako enormná a to isté sa prirodzene prenáša aj na elektrickú verziu. Jazdiť s elektrickým G-čkom na diaľnici pri 130 km/h a dlhšie trasy nie je to, čo by ste chceli robiť pravidelne. Batéria klesá veľmi rýchlo a reálny diaľničný dojazd je niekde okolo 250 kilometrov. Opäť zdôrazňujem, že G-čko nie je o diaľnici a elektrické o to viac. Na druhú stranu, ak sa bavíme o aute do terénu alebo na zvyšovanie kreditu po uliciach Bratislavy, elektrická verzia je na tento účel ideálna.
Práve pri nízkych rýchlostiach je efektivita elektrického pohonu aj v takomto ako skvelá, síce spotrebou s len veľmi teoreticky viete dostať pod 30 kWh/100 km, napriek tomu je to efektívnejšie ako s bežnou motorizáciou. Navyše komfort elektrickej verzie, ak nutne nepotrebujete počuť hluk motora a cítiť vibrácie, je na úplne inej úrovni. Pomerne neplánovane som v jeden konkrétny novembrový deň najazdil na okresných cestách a v meste agresívnejšou jazdou 141 kilometrov so spotrebou 38,6 kWh/100 km, čo približne sedí na dojazd 300 kilometrov v kombinovanej premávke bez diaľnic, ale zato v zime.
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology vstupuje do ponuky ako poriadne nadupaný stroj, ktorý výmenou pohonu za elektrický zásadne mení hru. Ak si odmyslím zvuk a vibrácie, jediné, s čím sa pri kúpe elektrickej verzie musíte uskromniť je dojazd. Vo všetkých ostatných parametrov však prechod na elektriku prináša buď rovnaké alebo ešte lepšie parametre na aké ste zvyknutí. G-funkcie do terénu sú výrazným doplnkom, ktoré napokon nie sú len o machrovaní, ale aj o skutočných výhodách. Navyše, ak do terénu s G-čkom vôbec neplánujete jazdiť a skôr sa len chcete voziť „okolo komína“, máte o dôvod viac ísť touto cestou.