Európska komisia predstavila nový akčný plán pre podporu európskeho automobilového priemyslu. Jeho súčasťou sú finančné balíky pre rozvoj dodávateľského reťazca batérií, autonómneho riadenia a dôvery spotrebiteľov v elektromobily.
Únia sa plánuje popri tom držať svojich pôvodných emisných cieľov, avšak po novom „s pragmatickým a flexibilným prístupom“.
Európsky automobilový priemysel sa podľa komisie nachádza v kritickom bode obratu, v ktorom čelí súbežne rýchlym technologickým zmenám a rastúcej konkurencii. V tlačovej správe komisia priznáva, že lokálne automobilové spoločnosti zaostávajú oproti konkurencii v kľúčových technológiách a zároveň o zákazníkov prichádzajú aj kvôli rastúcej konkurencii v podobe čínskych automobiliek, z ktorých mnohé si už našli cestu aj na trhy európskych krajín.
Európska komisia v záujme zvrátenia negatívnych dôsledkov týchto faktorov spustila v januári strategický dialóg o budúcnosti európskeho automobilového odvetvia a teraz predstavila jeho výsledky. Komisia predstavila akčný plán, ktorého najväčšou položkou je finančná podpora budovania lokálneho dodávateľského reťazca batérií pre elektromobily v celkovej výške 1,8 miliardy eur.
„Na globálnom trhu je stále obrovský nevyužitý potenciál v oblasti inovácií a čistých riešení. Chcem, aby európsky automobilový priemysel prevzal vedúcu úlohu. Budeme podporovať domácu výrobu, aby sme sa vyhli strategickým závislostiam, najmä v oblasti výroby batérií. Naše dohodnuté emisné ciele dodržíme, avšak s pragmatickým a flexibilným prístupom. Naším spoločným cieľom je udržateľný, konkurencieschopný a inovatívny automobilový priemysel v Európe, ktorý prinesie výhody našim občanom, ekonomike aj životnému prostrediu.“ uviedla Ursula von der Leyen.
Európska komisia taktiež prehodnotila svoje snahy o zníženie produkcie emisií CO2 automobilovým priemyslom, na ktoré stanovila prísne limity. Pôvodný plán mal prinútiť automobilky z roka na rok postupne zväčšovať podiel predaja bezemisných vozidiel z roka na rok, až kým by netvorili 100 % z ich celkového predaja. Automobilky, ktoré nestíhali splniť limity, museli buď platiť pokuty, alebo si emisné kredity kupovať od výrobcov, ktorí vyrábajú len elektromobily.
Pre Teslu tvorí predaj emisií veľkú časť jej príjmov, no rovnako sa jedná o čistý príjem napríklad aj pre automobilku Polestar a niekoľko čínskych výrobcov.
Ak bude návrh komisie prijatý, výrobcovia budú môcť pre splnenie emisných limitov spriemerovať svoj výkon za roky 2025 až 2027. Ak sa počas niektorého z troch rokoch automobilke nepodarí limity splniť, môže ich dobehnúť ďalší rok bez rizika finančného postihu alebo potreby nákupu emisných kreditov.
Komisia paralelne s týmto návrhom pracuje aj na podpore predaja vozidiel s nulovými emisiami. Prostredníctvom akčného plánu chce tak komisia zvýšiť dôveru spotrebiteľov v plne elektrické vozidlá napríklad aj zvýšením kvality ich batérií a rozšírením možností ich opráv. Možná potreba výmeny batérií, ktoré sú najdrahším komponentom elektromobilov, je jedným z kľúčových faktorov, prečo sa spotrebitelia obávajú kúpy elektromobilu.
Európska únia nechce zostať pozadu ani v oblasti technológií, pod čím je v automobilovom priemysle myslené najmä autonómne riadenie, konektivita a praktické využitie AI. O rozvoj európskych automobiliek v tomto smere sa má postarať Európska aliancia prepojených a autonómnych vozidiel a finančná injekcia vo výške 1 miliardy eur. Súčasťou podpory bude aj vytvorenie špeciálnych právnych rámcov, pod ktorými môžu firmy testovať autonómne vozidlá za uvoľnených pravidiel bez plného podriadenia sa bežným predpisom.
Po predstavení akčného plánu bude nasledovať legislatívny proces na zmenu CO2 štandardov, ktorú Komisia predloží na schválenie ešte tento mesiac. Návrh bude musieť schváliť Európsky parlament a Rada EÚ, pričom môžeme očakávať diskusie a prípadné úpravy zo strany členských štátov a poslancov. Popri tom budú pokračovať práce na regulačnom rámci pre autonómne vozidlá a finančné podporné opatrenia, kde bude komisia v najbližších mesiacoch spolupracovať s členskými štátmi na nastavení konkrétnych krokov na ich trhoch.