- #Slovensko
- 4 min.
- 14.1.2025
Slováci nakupovali on-line ako diví! Čo zaujalo najviac prekvapuje aj profíkov
Počas pandémie sme dokázali nakupovať takmer všetko on-line. Takmer. Potom prišla poscovidová doba a svet sa vrátil čiastočne aj k off-line nákupom a tak, logicky, tie on-linové klesli. Až do minulého roka.
V roku 2024 totiž medziročne vzrástli on-line nákupy o 6 %, pričom v poslednom kvartáli 2024, teda pred Vianocami, až o 7 %.
To podľa Heureky, ktorá analyzovala minuloročné dopyty produktov a jednotlivé predaja, potvrdilo predvianočné dohady, podľa ktorých Slováci na Vianoce 2024 nebudú šetriť. „Ročný obrat dosiahol 1,84 miliardy eur a je druhým najvyšším v histórii slovenského e-commerce za rekordnými 2,08 miliardami z roku 2021,“ informuje Heureka.
Analytikov prekvapil skokan roka, ktorými sú solárne zostavy, jednoduché fotovoltaické prvky, z ktorých si ľudia dokážu postaviť jednoduchú solárnu elektráreň. Ide hlavne o chaty, karavany, obytné prívesy či miesta, kde nie je možné mať bežnú elektrickú prípojku. Samozrejme, v tejto kategórii sa nájdu aj kompletné zostavy na stavbu veľkej FVE na dom či firmu s výkonom do 10 kWp! Tieto zostavy už ale nenájdete za niekoľko stoviek eur, ale sa už bavíme o tisíckach eur.
Mimochodom, solárne zostavy, resp. záujem o ne, medziročne narástol o neuveriteľných 1 137 %! „Je to však veľmi dobrý signál, pretože tieto obnoviteľné zdroje energie prinášajú vysokú návratnosť a takisto nezávislosť od budúceho vývoja cien energií“, hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.
V skokanoch si druhé miesto vyslúžili produkty kategórie Solárne regulátory, ktoré úzko súvisia práve so solárnymi zostavami. Tie medziročne narástli o 1 071 %. Tretie miesto v skokanoch roka získala ďalšie prekvapivá kategória – Cyklistické šortky, ktorej nárast bol až o 808 %. Z toho by mohlo vyplývať, že Slováci chcú šetriť a športovať.
Na druhej strane, podľa Heureky a jej analýz, najväčšími prepadákmi roka sa stali produkty z kategórie Operačné systémy s medziročným poklesom o 81 %. Tie pritom iba tesne predstihli kategóriu Kúpacie sudy (-79 %) či Detské bundy (-78 %). Prekvapením sú pre analytikov aj prášky na pranie (-63 %), ale aj pozitívnym za cigarety (-70 %). Keďže tento rok veľa snehu nemáme, očakávanými položkami s negatívnym trendom vyhľadávania a nákupu sú aj bežecké lyže (-61 %), snežnice (-67 %) a snehové frézy (-70 %).
Zaujímavé je, že počet aktívnych e-shopov klesol z 14 500 v roku 2023 na 13 900, čo vraj zodpovedá očakávanému čisteniu trhu. „Aj keď väčšina e-shopov zvládla prejsť dvojročným obdobím korekcie, niektorí obchodníci neboli schopní pokračovať a svoju činnosť museli ukončiť. Avšak prebehli aj akvizície, vďaka ktorým sú na trhu väčší hráči, z čoho môžu profitovať práve slovenskí spotrebitelia,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.
Každopádne, aj tak najsilenjšou kategóriou v on-line nákupnom svete ostáva elektronika. Jej podiel na celkovom obrate má byť až 21,1 %. Na pomyselnej druhej priečke je kategória Dieľňa, stavba, záhrada s podielom 13,8 % a na treťom mieste je podľa Heureky kategória Auto-moto, ktoré sa na celkovom obrate v e-commerce podieľa 9,1 %. Očakáva sa, že rovnaké miesta obsadia aj v tomto roku.
„Konsolidácia v podobe zvýšenej DPH a blížiacej sa transakčnej dane ovplyvnia peňaženky slovenských spotrebiteľov, čo pre nich bude nová situácia. Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať okrem nálad v spoločnosti aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky, keďže e-commerce je dnes už neoddeliteľnou súčasťou celého maloobchodu. Z pohľadu e-shopov očakávame ďalší nárast digitalizácie a implementáciu umelej inteligencie,“ uzatvára David Chmelař.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.