Reklama

Šéf automobilky Jaguar: prechod na elektromobilitu je "nesmierne frustrujúci"

Zdroj | Jaguar
Stanislav Vinc
Zdroj | Jaguar
Zdroj | Jaguar

Jaguar stál v roku 2021 pred rozhodnutím radikálne túto legendárnu britskú značku zmeniť, alebo čeliť jej zániku. Vtedajšie vedenie sa rozhodlo pre prvú možnosť a od vtedy sa im viackrát potvrdilo ako správne. Jedná sa však o dlhý a teda aj frustrujúci proces.

Kým Jaguar prekope svoje portfólio na kompletne elektrické, prestane v niektorých regiónoch na celý rok predávať svoje autá.

Dnes si to pamätajú zväčša už len nadšenci pre e-mobilitu, no bol to práve Jaguar, ktorý priniesol na trh luxusný SUV elektromobil medzi prvými. Model I-Pace urobil dojem a to ako svojimi technológiami, tak aj dojazdom na úrovni 470 kilometrov. Vyrábaný ale nebol v továrniach automobilky Jaguar, ale na kontrakt rakúskou firmou Magna Steyr.

Obsah pokračuje pod reklamou

Jaguar tak stál jednou nohou vo svete elektromobility a druhou stále vo svete konzervatívnych ikonických modelov so spaľovacími motoromi. Ich predaje ale postupom času klesali, pre zákazníkov sa stávali z roka na rok menej atraktívne, pričom zároveň v elektromobilite Jaguar prostredníctvom výroby treťou stranou nebol stále tak celkom doma.

Keď už bolo definitívne jasné, že svet sa uberá plnou parou smerom ku kompletnej elektromobilizácii osobnej prepravy, padlo rozhodnutie portfólio automobilky Jaguar prekopať od základov. „Vtedajší generálny riaditeľ JLR Thierry Boloré v tom čase povedal, že Jaguar mal možnosť povýšiť sa z prémiového hráča (na superluxusnú značku) a táto voľba bola od vtedy potvrdená“, uviedol generálny riaditeľ automobilky Rawdon Glover v najnovšom rozhovore pre časopis Top Gear.

Pozrite si

Najštýlovejšia nabíjačka pre elektromobily na svete vznikla na Slovensku

„Bolo to nesmierne frustrujúce – povedať, že prechádzame plne na elektromobily a potom – nič“, doplnil Glover. „Pre túto štruktúru sme sa rozhodli ešte v roku 2021, ale autá sa neobjavia cez noc. Musíme značku vrátiť späť do času, kedy sme vyrábali krásne žiadané autá, nie vo veľkých číslach a nie s tým, že by sme mali v portfóliu veľký počet modelov. Donedávna sme mali šesť až sedem modelov.“

Glover uviedol, že Jaguar nechce vyrábať ultra-drahé superšportové modely ako chorvátsky Rimac, ale ani žiadne cenovo dostupné modely pre masy. Novú stratégiu automobilky prirovnal k luxusným taškám značky Hermes – nikto nepotrebuje luxusnú tašku, ale luxusné značky vyrábajú iracionálne túžby a to je aj cieľom Jaguaru do budúcnosti. „S každým rozhodnutím, ktoré urobíme, musíme sa sami seba opýtať – prinúti to ľudí premýšľať nad Jaguarom tak, ako potrebujeme? Ak ich to neprinúti zaplatiť 120 000 libier, neurobíme to.“

Jaguar by tak mal mať po novom v portfóliu približne tri plne elektrické modely, všetky luxusného rázu s vysokou cenu. Kým sa tam však dostane, bude to ešte dlhý proces, počas ktorého bude mať automobilka približne ročný výpadok v dostupnosti jej modelov na predajniach, minimálne v Británii. V novembri bude ukončený aj predaj modelu I-Pace.

Čo bude ďalej, by nám mal Jaguar ukázať prostredníctvom nového konceptu niekedy pred Vianocami. Glover v rozhovore taktiež spomenul, že majitelia modelu I-Pace nie sú spokojní s domácimi nabíjacími wallboxmi tretích strán a naznačil, že Jaguar vytvorí „krásny“ wallbox, ktorý sa bude hodiť k jeho budúcim plne elektrickým modelom. „Musíte si pamätať, že 95 % nabíjania prebieha doma. Pre auto so 700-kilometrovým dojazdom to bude ešte viac, takže len malá časť nabíjania Jaguarov bude prebehať na verejnosti“, argumentuje Glover.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.