Reklama

MG EHS je unikátny plug-in hybrid, ktorý má dušu, svaly a vlastnú hlavu

Stanislav Vinc

Automobilový svet aktuálne prechádza najturbulentnejšími zmenami za posledné desaťročia. Na trh nám prichádza čoraz viac elektrifikovaných, či rovno plne elektrických modelov, zatiaľ čo tzv. petrolheadi nechápavo krútia hlavami nad najnovšími emisnými nariadeniami tam „z hora“.

Tento posun od spaľovacích motorov k elektromotorom so sebou prináša okrem iného aj jeden nečakaný aspekt – nával modelov, pri ktorých šoférovaní máte pocit, že ich už neriadite vy, ale elektronika. Jednotlivé modely sa od seba zdanlivo líšia iba karosériou, pretože sú postavené na rovnakých platformách a to aj keď majú na kapote zdanlivo nesúvisiace značky. A potom je tu MG EHS.

Obsah pokračuje pod reklamou

Elektrifikácia osobnej prepravy je jasnou budúcnosťou a tento prerod celého priemyslu má svoje opodstatnenie. Chápeme však aj tých, ktorí sa akoby na moderné autá nedokážu napojiť, necítia z nich tú mechanickú surovosť a majú z nich pocit akejsi sterility, fádnosti a nudy. Presne túto skupinu vodičov poteší britská značka MG, ktorá od minulého roka predáva svoje modely aj na slovenskom tru.

Značku MG budú poznať najmä automobiloví nadšenci, ktorí si ju možno budú pamätať ako malú britskú automobilku založenú ešte začiatkom tohto storočia. Hoci dnes spoločnosť MG Motor stále sídli v Spojenom kráľovstve, jej materskou spoločnosťou je čínska automobilka SAIC Motor. Vývoj súčasných modelov značky údajne stále prebieha primárne v Londýne, no samotná výroba sa už presunula do Číny, Thajska a Indie. Túto fúziu krajín a kultúr napokon vidieť aj na modeli EHS.

Pri prvom pohľade na tento model som mal dojem, že sa pozerám na predchádzajúcu generáciu niektorého z kórejských SUV modelov, najmä Hyundai Tuscon. Hoci je teda MG EHS novinkou na našom trhu, spočiatku som mal pocit, že tento typ auta vídavam na našich cestách už roky. V priebehu testovacieho týždňa sa mi však jeho dizajn dostal pod kožu a jeho masku s chromovaným zdobením a veľkým logom pekne napojenú na elegantné LED svetlomety som si napokon obľúbil.

MG EHS si môžete zaobstarať v dvoch verziách výbavy – Emotion a Exclusive, ktoré sa od seba navonok až tak výrazne nelíšia. Spomínané LED svetlomety sú však jednou z vlastností výbavy Exclusive, ktorú sme mali k dispozícii na test aj my. Táto výbava so sebou navyše prináša panoramatické strešné okno, 360-stupňovú panoramatickú kameru a niekoľko športových prvkov v interiéri.

Športových? Pri SUV? Áno, nejde síce o prvý krát, kedy sa nejaký výrobca snaží o prepojenie športového motorizmu s priestranným interiérom pre rodiny (pozdravujeme KODIAQ RS), no ani tu som sa pri tejto predstave spočiatku neubránil úsmevu. O to viac som bol následne prekvapený, keď mi MG EHS tú športovú dravosť predviedol v praxi.

Pod kapotou oboch výbav nájdete 1,5-litrový zážihový preplňovaný štvorvalec, ku ktorému sa v prípade plug-in hybridnej verzie pridáva aj elektromotor. Celkový systémový výkon MG EHS tak dosahuje hodnotu 190 kW (258 k), ktorá ho pod záštitou 10-stupňovej automatickej prevodovky dostane z nuly na stovku za 6,9 sekundy. Reč je pritom o pohone iba predných kolies, štvorkolka v ponuke žiaľ chýba.

Na dynamiku a rýchlu odozvu (plug-in) hybridných modelov som si už zvykol a vždy sa na ňu pri presadaní z čístého spaľováku teším. Pri MG EHS ma však prekvapilo, aká je táto dynamika surová, v dobrom, športovom zmysle. Stačí trochu prudšie zošliapnutie plynového pedálu a namiesto plynulého elektrického rozbehu EHS zavrčí, prešmykne prednými kolesami a nielen vodičovi vyčarí úsmev na tvári.

Športové je aj samotné ovládanie vozidla, čo ma spočiatku nepríjemne prekvapilo. Volant je skutočne tuhý a to v takej miere, s akou sa už pri moderných európskych autách nestretnete. Je pravda, že táto tuhosť je pri športovej jazde vítaná a pri potrebe prudkých manévrov veci prospešná. Oveľa častejšie však budete s EHS jazdiť pokojne po meste a okreskoch, kedy mi zrejme dáte za pravdu, že by malo byť riadenie jednoduché a zvládnuteľné aj malíčkom prsta. Tu však budete s riadením celý čas bojovať ako v motokáre bez možnosti zmeniť niečo na tejto veci napr. výberom iného jazdného režimu.

Keď je už reč o jazdných režimoch, pri plug-in hybridných modeloch je štandardom možnosť vypnutia spaľovacieho motora, resp. dostupnosť režimu EV, v ktorom vie vozidlo jazdiť čisto na energiu uloženú v batérii. Inak tomu nie je ani v prípade MG EHS, ktoré by malo byť papierovo schopné prejsť v tomto režime na jedno nabitie 52 kilometrov.

Možno teraz čakáte, že sem napíšem reálnu hodnotu, ktorú sa mi podarilo v režime EV bez pomoci spaľovacieho motora prejsť. Skutočnosť je však taká, že EHS má vlastný rozum a aj napriek tomu, že si aktivujete režim EV, skôr či neskôr sa spod kapoty ozve spaľovák a vaša bezemisná púť týmto skončí.

Dôvodom toho je fakt, že EHS nedokáže vykurovať svoj interiér bez pomoci spaľovacieho motora a tak režim EV v zime prakticky vôbec nevyužijete. Skôr ako plug-in hybrid sa tak EHS správa skôr ako hybrid, čomu odpovedá napr. aj nedostupnosť režimu EV ihneď po naštartovaní až do chvíle, kým sa nezahreje motor a s ním aj kabína vozidla.

Obsah pokračuje pod reklamou

Táto filozofia pohonu nahnevá tých, ktorí chcú mať veci pod kontrolou a naopak poteši tých, ktorí sa nechcú o nič starať a už aj samotné nabíjanie batérie je pre nich na príťaž. V prípade EHS sa nemusíte trápiť tým, či teraz jazdíte na benzín alebo elektrinu alebo či svoju rutinnú trasu obehnete aj v režime EV. Vašou úlohou je tu iba včas tankovať a ideálne v noci nabíjať, o všetko ostatné sa už postará auto.

Batériu s kapacitou 16,6 kWh je možné nabíjať maximálnym výkonom iba 3,7 kW, čo vychádza na zhruba 4,5 hodiny nabíjania doplna. Nabíjanie počas nákupov sa vám tak veľmi neoplatí, iba ak to spojíte už aj s dlhším obedom či návštevou kina. Viac potenciál plug-in hybridu oceníte, ak ho máte možnosť nabíjať cez noc doma alebo počas dňa v práci, čo sa vám následne odzrkadlí na peknej spotrebe.

Najčastejšie v takomto prípade budete na EHS jazdiť v hybridnom režime, kedy sa do pohonu zapája spaľovací motor spolu s elektromotorom a pri pohľade na spotrebu je to aj ideálny scenár. Ak budete batériu vozidla poctivo nabíjať, nielenže si užijete dynamickejšiu jazdu, ale aj mestskú jazdu so spotrebou zhruba na úrovni 5,5 l/100 km, čo je na rozmery tohto modelu výborná hodnota.

Jazda na diaľnici samozrejme spotrebu vyženie citeľne vyššie a to až k hranici 9 l/100 km, čo je už pri benzínových plug-in hybridných modeloch štandardom. Testovací týždeň sme napokon končili s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km, čo ma vzhľadom na to, akým spôsobom som si užíval dravosť modelu EHS (a teda, že som nejazdil na spotrebu), veľmi milo prekvapilo.

Pod spomínanou 10-stupňovou prevodovkou sa v skutočnosti ukrývajú prevodovky dve. Štvorstupňová prevodovka riadi elektromotor, zatiaľ čo šesťstupňovú prevodovku má k dispozícii spaľovací motor. Viacero prevodov umožňujú elektromotoru poháňať vozidlo pri celom spektre rýchlostí od pomalého posúvania sa v zápche až po diaľničné rýchlosti, čo je rozhodne vítané a nie je pri PHEV štandardom.

MHS sa chváli účinnosťou na úrovní 94 % a odozvou necelé 0,2 sekundy. Pri tlačení na výkon a teda potrebe rýchlejšieho preraďovania však veľmi často naopak narazíte na pomalé reakcie či úplný výpadok výkonu a to aj na dobrú sekundu, kým auto preradí. Tento faktor kazí inak celkovo dobrý dojem zo športového ducha modelu EHS.

Aby som dokončil oxfordský sendvič konštruktívnej kritiky, musím sa vrátiť k pochvale, pre ktorú stačí nahliadnuť do interiéru. Latku, ktorú si MG pre spracovanie interiéru nastavila, sa rovná kvalite prémiových európskych značiek z pred niekoľkých rokov a keďže tie z môjho pohľadu v posledných rokoch poľavili, dokonca ich v tomto smere prekračuje.

Všetko v interiéri modelu EHS pôsobí neuveriteľne robustne, pevne a spoľahlivo. V ktorejkoľvek časti auta ste obklopení kvalitnými materiálmi a v prvé dni budete iba obdivovať všetky dizajnové detaily, ktoré sa tu nachádzajú. Špeciálne musím oceniť všadeprítomnú kožu s červeným prešívaním či dynamicky pôsobiace výduchy klimatizácie.

V prekvapeniach EHS pokračuje aj pri presune od spracovania k technológiám, hoci len do istého bodu, no nebudem predbiehať. Za kvalitným a mohutným volantom nájdete 12,3″ digitálny prístrojový štít, ktorý ponúka skvelú viditeľnosť, rozlíšenie a pomerne pútavú grafiku.

Na tomto displeji ako vodič vidíte všetky informácie súvisiace s fungovaním auta, asistenčnými systémami či tokom energie. Čo je však najzaujímavejšie, MG vám ukáže aj také detaily, ako teploty všetkých pneumatík či spotrebu energie do takej miery, v akej vám to neukážu ani elektromobily.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pri pohľade od volantu napravo a späť som mal pri testovaní pocit, že tento digitálny prístrojový štít vytvárala úplne iná firma, než 10,1″ dotykový displej v strede. Ten je síce priestranný, no kvalitou obrazu, rýchlosťou reakcií a grafikou mi pripomína lacné Android tablety z minulej dekády.

Nemám potrebu MG nasilu haniť, no nemôžem sa tváriť, že toto je kus technológie hodný roku 2023. Na akúkoľvek reakciu systému budete čakať celé sekundy, pričom občas môžete naraziť na úplné zamrznutie systému, ktorý vyrieši až reštart celej obrazovky. Neviem, či šlo o problém nami testovaného kusu, no systém dokonca v nastaveniach asistenčných systémov neustále vracal niektoré prepínače do pôvodnej polohy a tak nám občas napr. nedovolil zapnúť niektoré systémy, ktoré sú súčasťou výbavy.

Čiastočným riešením tohto problému je pripojenie smartfónu prostredníctvom systémov Android Auto alebo Apple CarPlay. V druhom spomínanom systéme je však celé prostredie akési obrovské, akoby oproti ostatným infotainment systémom niekto v MG nastavil mierku zobrazenia CarPlay na 200 %. Tento fakt však možno niektorí vodiči uvítajú, nakoľko sú prvky používateľského prostredia v tejto podobe skutočne lepšie viditeľne a taktiež sú ľahším terčom pri jeho ovládaní počas jazdy.

Pochváliť nemôžem ani v úvode spomínaný 360-stupňový kamerový systém, ktorý ponúka veľmi slabé rozlíšenie a v noci aj zlú viditeľnosť. Zvláštne je aj poskladanie obrazu do panoramatického obrazu, na ktorý by som sa pri parkovaní skutočne nespoliehal. To však ani nebudete musieť robiť, výhľad z auta je do všetkých smerov dobrý a keď si zvyknete na jeho SUV-rozmery, zaparkujete s ním hravo.

Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, EHS je skutočne unikátnym kúskom, ktorý dokazuje, že značku MG netreba pri výbere nového auta prehliadať. Má svoje chyby, no základ, na ktorom stavia, je natoľko presvedčivý, že sa po týždni strávenom s modelom EHS teším, čo ďalšie táto značka prinesie na slovenský trh. Žeby elektrický športiak?

Model EHS je v nižšej výbave Emotion na Slovensku dostupný za cenu od 36 790 €, zatiaľ čo nami testovaná verzia Exclusive je iba o 3 200 € drahšia. Týmito cenami MG podlieza aj ponuku najznámejších ázijských SUV modelov s plug-in hybridným pohonom a podobným výkonom. Ak mu Slováci odpustia spomínané neduhy, MG má potenciál zapísať sa na vyššie priečky predajnosti za rok 2023. Nechajme sa však prekvapiť…

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.