Vo svojej krátkej verzii bola a stále je „tristoosmička” kontroverzným autom. Po týždni strávenom s SW verziou 308 v najvyššej výbave ALLURE sa nebojím označiť práve Peugeot 308 SW za skutočne krásne auto a to aj napriek tomu, že snaha o odlíšenie sa za každú cenu mi nebola vždy pochuti.
Hádam každý uzná, že nový Peugeot 308 SW je oproti svojmu predchodcovi skutočne krásnym autom. Pohľadu spredu dominujú nádherné, dalo by sa povedať až športové krivky, ktoré ešte zvýrazňujú Full LED predné svetlomety. S tými štandardnými halogénovými by som 308 SW ani nechcel a to nielen preto, aký vzhľad „tristoosmičke“ dávajú, ale pre ich výkon. Jedinou vráskou na ich čele je markantný rozdiel medzi osvetlenou a neosvetlenou časťou vozovky pri použití stretávacích svetiel. Akonáhle však zapnete diaľkové, budete sa cítiť ako keby ste šoférovali cez deň. Nahnevaný “kukuč” novinky podtrhujú už iba LED diódy denného svietenia. V tomto sa Peugeot 308 SW skutočne vydaril.
Predné Full LED svetlá sú skutočne vynikajúce
Po koniec predných dverí je vlastne novinka rovnaká so svojim kratším súrodencom, ale to, ako sa dizajnéri pohrali so zadnou časťou “eswéčka” si zaslúži pochvalu. Oproti predchádzajúcej verzii je nová 308 SW jasným krokom vpred a nie je to spôsobené len LED svetlami, alebo objemom kufra, ktorý sa vyrovná ikone medzi “kombíkmi” v podobe Škody Octavia. 610 litrov a takmer dokonale rovná plocha, ktorá vznikne sklopením zadných sedadiel presvedčí hádam aj toho najväčšieho skeptika. Sedadlá navyše elegantne sklopíte priamo z kufra. V zadnej časti 308 SW ešte chvíľu zostaneme. Pravdepodobne daňou za krásny dizajn je skutočne slabý výkon spiatočných svetiel. Cúvanie s 308 SW v úplnej tme je hotovým dobrodružstvom. Ak si myslíte, že Vám pomôže kamera, ste na omyle. Jej grafika je počas dňa síce nádherná, ale akonáhle sa zotmie neuvidíte v nej takmer nič. Spoľahnúť sa teda budete musieť na parkovacie senzory.
Tak tento zadok sa Peugeotu skutočne vydaril
Potom ako si nasadnete do interiéru vás určite prekvapia skutočne pohodlné sedadlá, ktoré navyše disponujú funkciou masáže. Tú som si počas celého týždňa náramne užíval a pri dlhých cestách dokáže jemné masírovanie chrbta podstatne spríjemniť celú cestu. Navyše si v 308 SW zamilujete skutočne malý volant, ktorý evokuje športovejšie auto, ako je rodinný kombík. Aj keď v prípade nami testovanej motorizácie 2.0 BlueHDi s výkonom 150 koní sa už dalo jazdiť aj športovo. Nechýbal navyše športový mód, ktorý zmenil podsvietenie prístrojového panelu na červeno a citeľne pridal na reakciách auta na plynový pedál. Prekvapením bola spotreba. Aj keď nedosahovala proklamovaných 3,8 l/100km, reálne sme sa počas 700 testovacích kilometrov, v ktorých nechýbali diaľnice, okresné cesty, ale ani mesto udržali na hranici 5 l/100km. Miernym sklamaním bola v tomto prípade prevodovka, ktorá má až pridlhé kulisy a navyše je radenie akési gumové. Presnejšie radenie by 308 SW seklo určite viac.
Sedadlá s funkciou masáže spríjemnia nejednu dlhú cestu
Nad umiestnením prístrojového panela sa už ani nepozastavujem. Tak ako v prípade ostatných Peugeotov s týmto riešením, aj tu platí, že vodiči s dostatočnou výškou ho ocenia, kým nižší vodiči budú mať možno problém vo viditeľnosti jednotlivých údajov. Čo však v prípade 308 a 308 SW skutočne nepochopím, je experiment so zrkadlovým umiestnením otáčkomera. Chápem, že cieľom je odlíšiť sa a dokonca ani netvrdím, že sa na opačný otáčkomer nedá zvyknúť, ale pýtam sa prečo? Prečo bolo potrebné meniť niečo, čo je roky zaužívané a človek potom pri jazde rozmýšľa, čo mu prekáža. Nové Peugeoty, 308 SW nevynímajúc napredujú míľovými krokmi v spracovaní interiéru, ktoré je skutočne na veľmi dobrej úrovni. To isté sa dá povedať o jeho odhlučnení. V Peugeote 308 SW je jednoducho radosť cestovať.
To bol zase nápad umiestniť otáčkomer zrkadlovo
Testovaný model bol vybavený aj slušnou dávkou asistentov, pričom tým najčastejšie používaným bol určite adaptívny tempomat so systémom varovania pred kolíziou. Aj napriek tomu, že jeho ovládanie, ktoré poznáme ešte zo starších Peugeotov je často kritizované, ja si ho neviem vynachváliť. Vďaka jeho umiestneniu naľavo pod volantom a veľkým tlačidlám sa ľahko ovláda. Čo ma však v jeho prípade hnevalo je neustále nastavenie odstupu od vozidla pred vami na 2 sekundy po naštartovaní. Tento odstup je skutočne zbytočne veľký a po každom naštartovaní som tak musel manuálne odstup znížiť na minimum, čo je jedna sekunda. Navyše sa adaptívny tempomat podstatne viac hodí k automatickej prevodovke, ako manuálu. Okrem neho však disponoval testovaný Peugeot 308 SW aj sledovaním mŕtveho uhla, systémom Hill Assist, ktorý vás pri rozjazde do kopca podrží, kontrolou tlaku v pneumatikách a asistentom parkovania. Ten určite ocenia najmä dámy, keďže je schopný samostatne priečne a pozdĺžne dlhé kombi zaparkovať. Na komforte pridával samozrejme aj bezkľúčový prístup a štartovanie.
Toto ovládanie tempomatu poznajú aj majitelia podstatne starších Peugeotov
Takmer všetky nastavenia a funkcie sa, rovnako ako v prípade krátkej 308 aj vo verzii SW ovládajú pomocou 9,7” tabletu, ktorý vládne prístrojovej doske. Aj napriek tomu, že som dúfal v to, že Peugeot ešte popracuje na jeho reakciách, nestalo sa tak. Podobne ako v prípade “krátkej 308” aj v prípade kombi verzie je štart systému záhadou. Niekedy sa totiž spustí okamžite a inokedy sa aj desiatky sekúnd pozeráte na grafiku loga Peugeot. Skutočne otravné to je najmä ak by ste radi niekde cúvali a namiesto grafiky kamery, hodnú chvíľu po štarte vidíte leva a počujete zvuk parkovacích senzorov. Na tomto by mal Peugeot skutočne popracovať, nakoľko je jasné, že dotykové ovládanie sa bude v autách objavovať stále častejšie. Tiež by bolo pre vodiča pravdepodobne jednoduchšie, ak by hlavné ovládacie prvky po stranách tabletu boli hardvérové a nie kapacitné tlačidlá. Trafiť sa počas jazdy do toho správneho dá niekedy poriadne zabrať, navyše ani ich odozva nie je ideálna. Ak sa toto podarí Peugeotu odstrániť bude 308 SW ešte o triedu lepším autom.
Multimediálny systém, milovaný a nenávidený
Aby som však len nenadával, musím pochváliť grafiku systému a hlavne detailné informácie palubného počítača, ktoré by kľudne mohla nejedna automobilka od Peugeotu odkukať. Integrovaná navigácia síce ponúka pomerne jednoduché prostredie, ale nechýbajú jej všetky potrebné funkcie a navyše vás poteší zobrazením percentuálneho navýšenia spotreby, pri použití inej ako ekonomickej trasy. Akosi však nechápem prečo aj pri navigácii aj pri vyhľadávaní kontaktov v telefónnom zozname používa výrobca klávesnicu ABCDE, namiesto zaužívanej QWERTY klávesnice. Vyhľadanie cieľa, alebo kontaktu je tak náročnejšie, nakoľko na smartfónoch a počítačoch máme QWERTY (prípadne QWERTZ) klávesnice a každé zadávané písmeno tak musím pracne hľadať. Často som sa pri teste prichytil, že som kontakt radšej vyhľadal na smartfóne a po jeho vytočení využil Bluetooth handsfree auta. Ak patríte k vodičom, ktorí si radi prispôsobujú prostredie multimediálneho systému, poteší vás ten v Peugeote možnosťou zmeny tapety, alebo farebnej témy. Prekvapením sú aplikácie ako kalkulačka, či kalendár. Peugeot 308 SW dokonca ponúka aj internetový prehliadač a ak povolíte na svojom smartfóne zdieľanie internetu, môžete si napríklad prečítať novinky na TECHBOX.sk. Prehliadač však funguje iba ak auto stojí a navyše sú jeho reakcie skutočne pomalé, takže ho môžeme považovať skôr za spestrenie, ako za funkciu, ktorú by ste reálne využívali.
Peugeot 308 je naďaľej pomerne kontroverzným autom. Jeho SW verzia je však skutočne krásnym rodinným autom, ktoré zaslúžene vzbudzuje pozornosť. Ponúkne úsporný motor, ktorý v interiéri takmer nepočujete, pohodlné sedadlá a hlavne skutočne veľký kufor. Škoda experimentov s multimediálnym systémom, ktoré sa podpísali na jeho pomalších reakciách. Aj napriek tomu je nový Peugeot 308 SW skvelým konkurentom pre ikonu v podobe Škody Octavia a to nielen vďaka veľkému kufru.
Cena testovaného modelu: 28 110 €
Cena Peugeotu 308 SW od: 14 990 €
dizajn exteriéru, pohodlie, výkon a spotreba motora, priestor, veľkosť kufra
občas pomalý štart multimediálneho systému, radenie, cúvacia kamera v tme nič nevidí
Foto: TECHBOX