Európsky parlament schválil koniec predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko sú však proti.
Osobná doprava je zodpovedná za viac ako 12 % emisií v EÚ a toto percento neustále rastie. Európska komisia už minulý rok predložila návrh, ktorý by zakazoval predaj osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Ten bol minulý mesiac schválený európskym parlamentom. Aktuálne sa proti návrhu postavilo päť krajín, medzi nimi aj Slovensko.
Európsky parlament síce návrh schválil, no predtým ako sa z neho stane zákon ho musí schváliť aj Rada Európskej únie. Zástupcovia z Talianska, Portugalska, Slovenska, Bulharska a Rumunska s jeho znením nesúhlasili a požadovali odloženie tohto zákazu o ďalších päť rokov. Agentúra Reuters obdržala dokumenty, v ktorých sú uvedené dôvody tohto rozhodnutia.
Prvým je krátky čas na vybudovanie stabilnej infraštruktúry. Tá je síce na Slovensku aktuálne vcelku dostačujúca no je to hlavne z dôvodu nízkeho počtu elektrických áut na našich cestách. Ak sa ich počet kvôli zákazu rapídne zvýši, nakoľko iná možnosť nebude, treba mať istotu, že bude dostatok nabíjacích staníc pre všetkých.
Ďalšou výhradou, je vysoká obstarávacia cena elektromobilov. Kupná sila podľa nich nie je na ich trhoch natoľko silná, aby nedošlo k prílišnému zaťaženiu bežného obyvateľstva. V jednoduchosti povedané, mnohí z nás si nebudú môcť dovoliť kúpiť si nové vozidlo, z dôvodu vyššej ceny. To isté platí aj pri jazdených alternatívach.
Na stranu odporu sa pravdepodobne pridá aj Nemecko. Minister financií Christian Lindner, ktorý je predsedom jednej zo strán koalície zákaz nepodporuje. Strana „Zelených“ je naopak plne za, zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Strana Sociálnej Demokracie, ktorá koalíciu uzatvára sa ešte nevyjadrila, no jej hlas bude rozhodujúci.
Rozchádzajú sa aj názory rôznych automobiliek. Ford, Volvo či Mercedes návrh podporili. Ostatné automobilky buď mlčia alebo súhlasia s odkladom. Niektoré luxusné talianske značky, požadujú aby dostali výnimku. Ferrari naopak nemalo žiadne námietky. Ich plány do budúcna korešpondujú s novým nariadením a boli by naplnené tak či tak.