Analýza spoločnosti LeasePlan, porovnávala pripravenosť 22 európskych krajín na prechod k elektromobilite. Slovensko sa umiestnilo pred Českou republikou, no stále sme na chvoste tabuľky.
Kúpiť si elektrické auto, je dnes jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. K dispozícií je veľký výber modelov a vďaka technológiám batérií a motorov, ktoré sa za posledné roky veľmi posunuli, je nimi možné plnohodnotne nahradiť auto so spaľovacím motorom. Asi aj preto, ich predaje rok čo rok rastú. My sa z toho samozrejme tešíme, no s pribúdajúcimi „električkami“ na cestách prichádza dôležitá otázka. Majú ich majitelia kde nabíjať?
Analýza EV Readiness 2022 od lízingovej spoločnosti LeasePlan merala tri faktory: vyspelosť trhu s elektromobilmi, štruktúru nabíjacích staníc v krajine a celkové náklady na vlastníctvo elektrického vozidla, vrátane vládnych stimulov a ceny energií a nákladov na prenájom elektromobilov.
Výsledok tejto analýzy bol nasledujúci. Využívanie elektromobilov sa rapídne zvýšilo takmer na všetkých trhoch. Môže za to aj fakt, že sa postupne stávajú cenovo dostupnejšími pre širšiu populáciu. Príkladom je nová Dacia Spring, ktorá začína na cene 18 600 €.
Pri aktuálnych cenách pohonných hmôt, ide tiež o lacnejšiu alternatívu prepravy, nakoľko cena elektrickej energie je podstatne nižšia ako cena nafty alebo benzínu. V krajinách ako napr. Nórsko, je veľkým plusom aj daňové zvýhodnenie v prípade prevádzky elektromobilu.
Najväčším problémom sa však stáva nedostatok nabíjacích miest. Rast počtu elektromobilov, totiž nejde ruka v ruke so zvyšovaním počtu nabíjačiek. „Zásadný nedostatok vládnych opatrení v oblasti infraštruktúry pre elektromobily spôsobuje nedostatok nabíjačiek v Európe. Keďže ceny elektromobilov klesajú a stále viac vodičov sa rozhoduje pre elektrický pohon, nájsť dostupnú nabíjaciu stanicu je čoraz väčšou nočnou morou“ uviedol generálny riaditeľ LeasePlan, Tex Gunning.
A aká je situácia na Slovensku? Veľmi podobná ako v ostatných krajinách. Pomer elektrických áut na cestách a nabíjacích staníc sa zlepšuje len pomaly. Problém je aj ich aktuálna dostupnosť.
Minulý rok sme pociťovali dôsledky čipovej krízy, tento rok je to problém s dodávkami komponentov pre elektrické vozidlá, čo môže spôsobovať ich nedostatok na trhu. Na Slovensku je tiež nevhodne zadefinovaná efektívna podpora elektromobility, ktorá by znamenala masívnejšie rozšírenie tohto typu pohonu.
Výsledky tohtoročnej analýzy, myslím nikoho neprekvapia. Na prvom mieste sa umiestnilo Nórsko, ktoré je dlhodobo známe svojou podporou elektromobility a udržateľnými zdrojmi energie. Druhú priečku obsadilo Holadsko a o tretie miesto sa VB delí s Rakúskom. Slovenská republika obsadila predposledné miesto. Nižšie v tabuľke, je už len Česká republika a Poľsko. Smutnou no zároveň aj dobrou správou je, že sme si predposledné miesto od minulého roka udržali.