Reklama

AC Valhalla: Dawn of Ragnarok a ELEX II – RPG s trpaslíkmi i sci-fi svetom

Zdroj | UbiSoft
Michal Korec
Zdroj | UbiSoft
Zdroj | UbiSoft
75 %
Žáner RPG dostáva na sklonku zimy dve pokračovania vo veľkých svetoch.

Žáner RPG prináša posledné dva zimné kúsky a opäť vás pozýva do rozsiahlych svetov. Dáte prednosť skôr vikingskej mytológii alebo sci-fi s rozpolteným svetom?

Zdroj | UbiSoft

Assassin’s Creed: Valhalla – Dawn of Ragnarok (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)

Valhalla bol jeden z najúspešnejších dielov série Assassin’s Creed, a tak si UbiSoft povedal, že kým vydá ďalší, pridá súčasnému ďalší rok obsahu. Je to dobrá obchodná stratégia po vzore datadiskov ku hrám 90. rokov – máte hotový engine hry, prípadne hrdinov a len vložíte dostatočne veľké dobrodružstvo ako prídel.

Pozitívna správa pre hráčov je, že nemuseli prejsť ani celú porciu Valhally a do nového ťaženia sa dostanú. Flexibilita Dawn of Ragnarok je parádna: ak ste úplne nový hráč, dostanete hotovú postavu a idete rovno do nového deja. Ak ste čosi odohrali, zoberiete svoju postavu a cez úlohu sa sem presuniete. Alebo si odskočíte z minulej kampane, ak máte určitý level.

Dawn of Ragnarok nás presunie do krajiny trpaslíkov menom Svartalheim, ktorý oplýva dobrými drobnými ľuďmi a kopou zlata. Avšak hrozí tu nebezpečenstvo: kam sa pozriete, tam zúri lávová enkláva, nedávno tu Muspeli uniesli Odinovho syna Baldua, tak sa sem vydávate zachrániť čo sa dá. Už v prvej hodine si meriate sily s bossmi ako Surtr či jeho manželka a rýchlo zistíte, že cudzie sily si podmanili veľký kus sveta: drobní obyvatelia sa skrývajú v jaskyniach, iní makajú na fuškách alebo prežívajú v iných miestach.

Zdroj | UbiSoft

Vaša úloha je pomôcť v tomto obliehanom svete a zároveň nájsť svojho syna i postaviť sa nepriateľom. Úvodná hodina je lineárna, dostanete sa do prvého osídlia, potom sa svet otvorí a ukáže niekoľko regiónov, do ktorých môžete vstúpiť vždy na istom leveli a ten si postupne zvyšujete plnením úloh. Už na začiatku sa núka okrem príbehovej línie aj séria vedľajších aktivít a Svartalfheim je skutočne nádherný svet na skúmanie či vlastné potulky. Môžete sa držať hlavnej línie, čo vám vydrží cca 20 hodín, ale svet obsahuje oveľa viac.

Samotný príbeh nie je márne rozprávaný a väčšinu času vás drží v pozore, ale skôr slúži len ako prídavok, no nerozvinie poriadnu zápletku – nie je to pokračovanie, skôr ďalšia kapitola či rozšírená porcia. Náplň je slušná a strieda akčné momenty s prvkami pátrania či sledovania. Za to svet plní očakávania, trpaslíci so zlatými miestami, nádhernou prírodou a najmä kontrastom „domáceho“ ľadu a „cudzieho“ ohňa a rozmanité pasáže sa oplatia skúmať. Neskôr sa rozloha rozšíri a na cestovanie slúži jeleň či séria mystických zvierat. Grafika sa lepšie uplatní pri prostrediach ako ľuďoch a postavách – detaily tváre či mimika sú celkom dobré, ale súčasná špička aj na PS5 či Xbox Series X upaľuje už ďalej.

Zdroj | UbiSoft

Akcie vás inšpirujú k používaniu rôznych zbraní – raz sekeru či meče s rýchlymi či silnými údermi alebo luk na ďaleké ciele. Treba si dávať pozor na boj v oblasti lávy, lebo tá vám žerie zdravie pomerne rýchlo, ale ani ľad nie je 100% bezpečný v prostredí. Hrateľnosť sa popri akčnej či stealth náplni rozširuje o cenný element. Trpasličí artefakt Hugr-Rim vám dovolí získať od prvej jaskyne schopnosti mŕtvych nepriateľov. Je ich päť, dajú sa vylepšovať a novému regiónu i vašej postavy dodajú nové možnosti. Môžete ju začať používať až pri naplnení ukazovateľa – a na to treba vyžierať špeciálne rastliny.

Pozrite si

Elden Ring – môže to byť hra roka, ak budete pre ňu ochotní zomrieť tisíc ráz

Základná sila Muspelheim vás chráni pred lávou a autori vás nechajú behať po žeravých riekach či častiach. Druhá vlastnosť je možnosť premeniť sa na havrana a lietať cez miesta – pekný prieskum a rýchly pohyb. Ak nechcete byť v boji sami, oceníte silu oživovania, ktorá vráti do boja zomrelých na vašu stranu. A sú tu dve sily ľadu – jedna vám pridá odolnosť voči ohnivým Muspelom, druhá venuje ľadový plášť a teleportáciu. Päť možnosti pridá hre osviežujúci závan a rôzne kombinácie v prostredí – ale beda, keď vám dôjde ukazovateľ a musíte sa vrátiť alebo snoriť energiu pre silu. A navyše treba ju využiť v správnom čase, nie je nekonečná.

Zdroj | UbiSoft

Tuhé súboje, veľký svet a nové možnosti vám dávajú motiváciu skúmať, investovať ďalej do postavy, aj jej výbavy. Užijete si hľadanie predmetov, oslobodzovanie trpaslíkov i menšie puzzle. V dobrom slova zmysle ide o viac toho istého – UbiSoft drží Assassin’s Creed: Valhallu vo forme a jej fanúšikovia dostanú čo chcú.

Prečo hrať?

nový rozsiahly región na skúmanie, slušná príbehová línia s náplňou, trpasličia kultúra, herné mechaniky a nové vlastnosti

Prečo nie?

príbeh nie je konzistentne silný, niektoré pasáže uponáhľané

Distribútor: UbiSoft
Cena: 40 EUR (+ mať pôvodnú hru)

Zdroj | Steam

ELEX II (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)

Nemecké štúdio Piranha Bytes oslavuje tento rok 25. výročie a ani po takom čase nepoľavuje v snahe tvoriť pútavé RPG. Každých osem rokov vytvorí novú sériu stredne veľkých RPG – Gothic, Risen a najnovšie ELEX. Zatiaľ čo prvé dve série patrili do kategórie fantasy, ELEX sa posunul do rovine apokalyptickej sci-fi a autori skúšajú pretaviť svoje znalosti do inej formy hrateľnosti.

Svet ELEX je nehostinný a preto je veľkým prekvapením, že sa v prvej hodine dozviete o tom, že máte syna a treba ho dostať do bezpečia. Alebo že je tu jeho matka Caja, ktorá je ochotná vás vyliečiť, ale zároveň vám dáva aj rôzne lekcie. Spočiatku sa tu odkazuje na udalosti z prvej časti a mihne nejaký flashback, no rýchlo sa začnete sústrediť na nové časti zápletky. Táto hra si dáva načas, nemá veľmi rýchle tempo a sama núka postavy, s ktorými môžete viesť dlhé dialógy. Počas nich sa v spodnej pravej časti ukážu možnosti a kým postavu nevyspovedáte, môžete ich využívať. Konverzácie síce nemajú tempo, ale sú slušne nahovorené, často rovno aktivujú vedľajšie či hlavné questy a odkrývajú motivácie či charaktery postáv.

Zdroj | Steam

Svet Magalan kedysi prosperoval a využíval si rôzne vymoženosti – ale dnes v ňom nájdete torzá budov, rozpadnuté parkovacie domy, chatrče, industriálne či obytné zóny. Tieto prostredia sa miešajú s divokou prírodou, nechýbajú lesy, ľadové pláne či púštne oblasti, všetko čo od otvoreného sveta veľkej RPG čakáte. Ale kto nehral alebo si nepamätá jednotku, bude sa môcť ponoriť do sveta a spoznať viaceré frakcie. Berserk vyznávajú prírodu a na technologické vymoženosti rezignujú. Albovia sú prakticky ich opak a do noviniek sa hrnú po hlave. Klerici sú orientovaní na vyspelé a pokrokové myšlienky, ľudstvu stále ešte veria. Ich opakom sú zase Outlaws, partia magorov s nihilistickým zameraním. A do toho sa ozývajú od prvých minút Morkoni – náboženskí fanatici, vyznávajú vlastného boha a všetko ostatné odsudzujú a najradšej odkrágľujú. Netreba sa diviť, že zatiaľ čo s inými frakciami sa ako-tak naučíte žiť, Morkoni sú vždy na okraji možností.

Do deja neskôr nastúpi invázia z vesmíru, ktorá má šancu priblížiť niektoré frakcie. Veľký priestor zaujme aj titulná látka elex, ktorú konzumujú niektorí obyvatelia, aby získali lepšie schopnosti, silu i magickú energiu za cenu znížených emócií (takže pripomína drogu). A do diania zasiahne temný elex s dopadom na celý svet. Príbeh i svet sú slušne vykreslené, ale to pomalé tempo vás môže po čase omrzieť – niektoré pasáže sa vlečú. Putovanie po rozsiahlej mape prinesie rozmanité momenty, rýchlo objavíte aj systém portálov – stačí miesta raz objaviť a môžete sa na ne vrátiť, akurát ich nesmiete pri prvej prechádzke minúť.

Pozrite si

Technologický pohľad na Gran Turismo 7 – jasný dôvod na kúpu PS5 konzoly?

A o dynamiku sa postará súbojový systém, kde aj pri nižších obtiažnostiach máte čo robiť. Keď vás napadne nejeden zmutovaný zástupca fauny alebo dakto z nepriateľskej frakcie. A je rozdiel šermovať mečom beštie v stredovekej fantasy a sci-fi prostredí. Keď začnete hrať, vaša postava Jax je relatívne slabá a budete radi za hocijakú bakuľu, čo vám príde pod ruku a ochráni vás pred beštiami. Nepriatelia sú tuhí, skúšajú na vás rôzne triky, fyzické údery, aj projektily, magické zásahy (jeden papľuh neustále chce šľahať ohnivé gule, nie je ľahké sa mu vyhnúť). Zaháňať sa mečom či sekerou je ľahké, no keď chcete zasadiť ťažší úder, pýta si viac času. A sčasti môže za napätie ťažkopádne ovládanie – so zbraňami či lukom a šípmi sa pomaly narába. K tomu prispieva aj element staminy, každý útok z nej uberá a keď vám dôjde, máte smolu a ste nahratí.

Preto sa treba vedieť správne hýbať, útok si dobre načasovať a vyhýbať sa protiútokom. Osobitou kapitolou je jet-pack. Spočiatku som túto vychytávku využíval iba na výlet do vyšších častí alebo na pohyb medzi priepasťou. Ale čím viac paliva máte, tým častejšie sa dá využiť aj počas boja. Akurát si treba dať pozor, aby ste nespadli z veľkej výšky, lebo prídete o kopu zdravia.

Zdroj | Steam

Vývoj postavy je riešený šikovne – za nepriateľov či plnenie úloh dostanete skúsenosti a keď ich je dosť, idete na vyšší level. Pri tej príležitosti dostanete desať bodov a delíte ich medzi päť vlastností (sila, obratnosť, inteligencia, prefíkanosť, telesná stavba). Postupne si postavu smerujete kam chcete a úroveň vlastností určí, aké zbrane možno použiť. Platí to už pre prvé meče a nože – darmo budete mať vysokú silu, ak nemáte aj obratnosť. Alebo si zbraň pýta telesnú stavu, aby ste ju udržali.

Napokon treba ELEX II odporúčať šmelinárom – sú tu stovky predmetov a nekonečný inventár, zbierate tu v každej lokalite všetko čo vám príde pod ruku a neskôr to chcete zužitkovať. Často narazíte aj na postele či spacáky, stačí si schrupnúť a máte viac zdravia, ale hra paralelne ráta dni.

Technická stránka je skôr štandardná, nie vrchol žánru. Občas zaseknutá postava, vypadnutá textúra či niečo nedostižné. Ale našťastie na taký otvorený svet je chybičiek málo a Xbox Series X verzia bola stabilná.

Takže ELEX II je slušne nadpriemerná akčná sci-fi RPG s osobitým štýlom, pomalším tempom, ale vykľuje sa z neho slušný žrút času, ak vás chytí jej svet, hrozby či RPG systém.

Prečo hrať?

osobitý štýl, veľký svet a jeho štruktúra, rozmanité frakcie, objavovanie miest, dobrý RPG systém, dialógy a dabing

Prečo nie?

ťažkopádne ovládanie, občas malý bug, nevyrovnaná obtiažnosť nepriateľov

Distribútor: THQ Nordic
Cena: 45-60 EUR

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.