- #PlayStation
- 8 min.
- 23.1.2022
Rainbow Six: Extraction – pandémia vs. protiteroristické tímy v co-op akcii
Výhody
- výborný vizuál a atmosféra pandémie od štartu
- solídne pripravené prostredia a ich štruktúra
- mapy a ich zadania sú spočiatku svieže
- objavovanie špecializácii je zábavné
- kvalitný arzenál, možnosti a predmety
- co-op v trojici výborne funguje (sólo sa omrzí)
- slušná variabilita nepriateľov
Nevýhody
- škoda nevyužitého príbehu
- po istom čase podobná náplň
- nie veľa odlišností oproti RS: Siege
- niektoré špecializácie skôr duplicitné
Séria Rainbow Six od Toma Clancyho patrila pred 20 rokmi ku špičke žánru taktických akcií, ale po toľkých pokračovaniach či variáciách nabrala iný smer. A Rainbow Six: Extraction naplno ukazuje absenciu otca top špionážnej série v dejovej oblasti, takže UbiSoft ju alternuje nasadením nových prvkov. A pretože teraz fičia najmä co-op akcie, stavil budúcnosť sériu na túto kartu.
Pandémia a vírus je tu
V zásade je to dobrý prístup, ak by každá séria išla iným smerom. Rainbow Six bola tradične tímová akcia a jej najnovšie zameranie využíva variácie rôznych povolaní a pevný počet trojice v tíme. Na druhej strane je nová hrozba v podobe mimozemskej entity: rozlieva sa po rôznych plochách, agresívni emzáci lezú z hniezd, väčšinou je ich násobne viac ako vaša trojica. Pohybujú sa ako ľudia, no často aj rýchlejšie, útočia nablízko (a stret býva často fatálny) alebo sú tu aj kamikaze bojovníci, po ktorých ostáva toxický plyn či explózia. To najhoršie je, že po zabití z nich ostane lepkavá hmota, ktorá vás nielenže spomaľuje, môže byť aj jedovatá.
Keď sa taká invázia dorúti do metropol či menších miest, viete, čo vás čaká – pomáhať vystrašeným ľuďom, bojovať v útlom celku a najmä plniť stanovené misie. Tým, že Extraction nemá hlavnú príbehovú líniu, nedá vám ani súvislú kampaň, čo je sčasti škoda – autori mali na začiatku veľa skvelých nápadov, no rýchlo ich už opustil v prospech budovania máp, levelov a opakujúcich sa úloh. Tomu je prispôsobená štruktúra hry: čaká vás tréning, kde sa naučíte pravidlá, spoznáte kľúčové body či formy likvidácie (aj tichú vrátane prepadávaní zozadu) a postupne sa pustíte aj do hlavných máp.
Z New Yorku až do neznáma
V hre vás čakajú štyri hlavné miesta, ktoré majú po tri mapy. Začínate v New Yorku, neskôr San Francisco, Aljaška a posledná destinácia. Medzi nimi máte stanovené levelové míľniky (Milestones): najprv môžete ísť iba do New Yorku, ale 4. level otvorí Frisco, 7. level Aljašku, 11. level poslednú lokalitu. A hra ráta, že ďalej (na end-game obsah) potrebujete level 13, resp. 16. Takže dvanásť máp, pričom každá má vlastné zadania.
Vaše misie fungujú ako výsadky – dorazíte na určité miesto a snažíte sa splniť čo najviac úloh počas jednej akcie. Máte stanovený časový limit, kľúčové body a pustíte sa do nich. Mapy sú striedmej veľkosti, postupne si otvárate jednotlivé časti, spoznávate chodby, dvere, body výsadku alebo miesta, kde je veľa hniezd a treba sa cez ne prestrieľať. Náplň je často akčná (znič x hniezd, označ toľko bodov) alebo aj záchranná (bež po zraneného kolegu, sprevádzaj niekoho dôležitého a pod.).
Na mape sú tri zadania, pričom za jeden výsadok môžete splniť všetky tri – to je ideálna cesta. Ale nič sa nestane, ak zvládnete iba jedno-dve, aj potom možno získať skúsenosti a postupne sa dostať k väčšiemu výberu. Každá destinácia meria percento úspešnosti a čím vyšší level, tým väčší výber, najmú ak ste nesplnili všetko na predchádzajúcej mape. Hoci mapy nemusia byť vyvážené a niektoré majú relatívne podobnú náplň.
Rôzne zadania, časové limity…
Prvých pár hodín je veľmi fajn a zadania sú svieže. Objavujete každú mapu, nachádzate interiéry i exteriéry, dajú sa ľahko zapamätať. Raz skúsite skôr stealth prienik a nenápadne kosíte emzákov, inokedy s rachotom vyletíte na presilu a tvrdo sa snažíte likvidovať hniezda. V tom smere je co-op troch hráčov dobrá, len sa treba vopred dohodnúť, ktoré zadania idete plniť a akým štýlom budete hrať.
Neodporúčam trieštiť sily, lebo presily bývajú dosť silné a aj na nižších obtiažnostiach dostanete zabrať. Osobne sa mi najviac pozdávajú tie záchranné misie, kde ste v minulom nasadení prišli o postavu nadobro – buď nestihla extrakciu alebo padla za obeť a nestihol ju nik oživiť.
V takom prípade totiž prídete o príslušnú špecializáciu a na mape ju nemožno použiť. Ak ju chcete znova, je nutné podniknúť záchrannú misiu a napríklad Doca či iného borca vyzdvihnúť. Lenže najprv ho treba nájsť, zistíte, že je pripútaný k špeciálnemu stromu a nie je to otázka pár sekúnd. Teoreticky ho možno obetovať a o pár misií sa objaví, ale má menej skúseností i zdravia. V praxi to znamená, že ak ste hazardéri a budete riskovať, no nie zachraňovať, prídete o možnosť plnohodnotne nasadiť isté špecializácie na mapu.
Povolaní je zatiaľ osemnásť, silne nadpriemerné číslo. Každá má iný arzenál, predmety i extra vlastnosti. Je tu primárna a sekundárna zbraň i dva doplnky – napríklad viac munície či extra zdravie. Experimentovať sa dá pár hodín, i keď po čase si každý vytipuje cca dve až štyri špecializácie, ktoré berie do boja.
…a neskôr aj stereotyp
Po 10-15 hodinách sa ukáže prvý náznak stereotypu. Zabíjanie hniezd, ich objavy či hľadanie špeciálneho sa po čase zunuje. Skenovanie priestorov či aktivácia staníc je skôr doplnková úloha. Eskort postavy sa rýchlo ošúcha, lebo môžete používať len jednu zbraň – tieto misie sú v sólo verzii dosť náročne a co-op je nutnosť. Likvidácia pár silnejších jednotiek či kľúčových nepriateľov je stále zábavná, ak súperíte s časovými limitmi.
Vtedy má prísť end-game obsah a tu sú zatiaľ dve formy: od levelu 13 sú čakajú Assignments, zadania, ktoré sa dajú plniť iba v istom čase počas pár dní. A od levelu 16 Maelstrom Protocol, oveľa ťažšie výzvy, kedy na mape čaká deväť zadaní (miesto troch), majú silnejších protivníkov, ale na druhej strane lepšie odmeny. Tam už začína klasická honba za najlepšími predmetmi a padni komu padni. Alebo ako sa v RPG hrách často traduje: grind až do úmrku…
Na Xbox Series X vyzerá hrá pôsobivo, najmä intro či prvé hodiny s lepkavými predmetmi či textúrami majú pôsobivú atmosféru. Nasadenie rôznych miest i prírody je tiež dobrý nápad, exteriéry sú výborné. Ovládanie je rýchle a kvalitné, zvukový mix solídny.
Samozrejme, toto sú dojmy po prvom týždni recenzovania a hra naznačuje svoju kvalitu – ale je otázne, ako sa bude ďalej vyvíjať, aké mapy, úlohy či špecializácie do nej ešte pribudnú. Začíname ľahko nadpriemerne, i keď škoda solídne nakopnutého príbehu a menšieho počtu máp.
A čo na to ďalší borci z redakcie?
Keďže sme do redakcie dostali tri kódy, skúšali sme hru traja naraz. Mišo Biznár vníma zatiaľ Rainbow Six: Extraction ako kópiu minulej časti Siege a minulý štýl s nasadením policajtov a teroristov mu prišiel viac sympatický ako súčasná téma vírusu a nakazených. Témou sa síce autori trafili do aktuálnej situácie, ale chýbali mu nejaké inovácie oproti predchodcovi, aj chuť hrať ďalej. Viac mu bol bližší RS: Siege, ale ako vraví, proti gustu žiaden dišputát.
Stano Vinc nasadil energiu na prvé misie a už tie mu prišli také nemastné-neslané… Netuší koho chce hra zaujať: fanúšikom taktických hier na štýl doterajších Rainbow Six hier boj s mimozemšťanmi asi veľmi imponovať nebude. Ale naopak, nie je to ani úplne bezhlavá rúbačka na štýl Back4Blood, ktorá láka iný typ hráčov. Akoby vývojárov zaskočil fakt, že vyvíjajú tento štýl hry počas pandémie a zrazu úplne nevedeli, ako z toho vykorčuľovať, čo dokazuje aj zmena názvu hry (pôvodne RS: Quarantine). Na druhej strane ale oceňuje sebareflexiu Ubisoftu, že hru nepredáva za plnú cenu a dokonca ju pridal aj do Game Passu, vďaka čomu sa z titulu, o ktorého kúpe by možno veľa ľudí neuvažovalo, stáva hra, ktorú si možno „za pár šupov“ zahrať s kamošmi cez víkend a nebude vám ľúto, ak to niekoho z partie po pár hodinách omrzí.
Distribútor: UbiSoft
Cena: 40 EUR (alebo zahrnutý v predplatnom Xbox GamePass) + základná verzia obsahuje 2x Buddy Pass na 14 dní hrania pre parťákov
Rainbow Six: Extraction vyšiel 20. januára 2022 na Xbox Series, PS5, PS4, Xbox One, PC, Google Stadia a Amazon Luna.