Máme tu posledné herné resty z minulého roka: remake jednej výbornej časti Pokémonov i dve nenápadné JRPG.
Pokémon Shining Pearl / Brilliant Diamond (Switch)
V novembri vyšiel staronový diel zo série Pokémon. Shining Pearl a Brilliant Diamond sú remaky hier spred 15 rokov – originály patria „véčkovej konzole“ s dvomi displejmi, Nintendu DS. Dnes si ich možno zahrať v oveľa lepšej grafike na Switch aj s viacerými aktualizáciami z novej generácie. Takže ak ste napríklad hrali predvlani Pokémon Shield/Sword, bude vám povedomé ovládanie či grafika.
Toto je dobrý štýl ako priniesť starších Pokémonov novej generácii hráčov, hoci jadro hrateľnosti sa zmeniť nedá. Herný svet s kontinentom Sinnoh, jednotlivé mestá či cestičky sa nemenia, ani všetci tí Pokémoni vnútri. Ale majú oveľa lepšiu grafiku, chytajú sa v novom štýle (hádžete Pokéloptu cez špeciálne tlačidlo) a súboje sú rýchle i zábavné.
Štart je tradičný: váš hrdina narazí na zabudnutý kufrík profesora študujúceho Pokémonov, osvojí si prvého a potom vyrazí na cestu po svete, aby vyzval veľkých trénerov a pochytal stovky druhov. Jeho mama je v tejto časti veľmi podporná, žiadne prekážky či ultimáta, ale povzbudzovanie, aby išiel do sveta. Spolu s kamošom, na ktorého priebežne narazí (tiež je na podobnej misii) prechádzate cez mestá a regióny, kde objavujete systém fungovania.
Štruktúra je klasická: v hre je osem telocviční s majstrami, ktorých treba poraziť (plus nejaký šampión a finálni borci). Medzi mestami sú rozmanité očíslované cestičky, kde chodíte chytať Pokémonov (do trávy a pod.) a stretnete tam ďalších obyvateľov, ktorí vás vyzvú na súboje. A samozrejme, občas dáky poklad, stratená Pokéguľa či slepá cestička. Objavovanie sveta, ciest a zákutí je mimoriadne pútavé, neskôr dostanete nové schopnosti, takže preskáčete cez kamene na vode alebo jazdíte na bicykli. Hra navyše ponúka lokalitu Grand Underground, kde môžete trénovať a chytať vybrané druhy, ktoré inde nie sú. Nejde o zhodný variant otvoreného štýlu Wild Area z časti Shield/Sword, ale fanúšikov poteší.
Súbojový systém ostáva v ťahovom režime. Prídete na bojisko, vytasíte svojho zverenca a ten má vždy štyri druhy ťahov či efektov. Fyzické údery umožnia priame zásahy, mágia posilní váš útok či oslabí súperovu obranu a špeciálne druhy Pokémonov (trávnatý, skalný, jedovatý atď.) slúžia vždy na určitú slabinu. Pokémoni dostávajú skúsenosti za vyhrané súboje (ideálne aby si každý aspoň raz buchol či zapojil sa) a zvyšujú svoje levely. A jasné, na určitých bodoch dôjde k evolúcii Pokémona na silnejší druh. Práve voľba skupiny (putujú s vami šiesti), postupný tréning a objavovanie slabín či výhod vás drží pri hre neskutočne dlho. A ešte tohto vylevelovať, aj tamtoho či chytiť vzácny druh…
Grafika využíva predlohu, ale dáva novinke lepšie rozlíšenia i atmosféru. Región Sinnoh pripomína aj japonský ostrov Hokkaido (ten severný), takže si užijete veľa lesov či snežné hory. A rozloženie sveta je fakt výborné: viaceré cestičky, návrat, čo ste neobjavili, máte čo robiť 30-40 hodín. Ak ste tento diel na DS nehrali, celkom odporúčam. A koncom januára 2022 má Nintendo vydať pre tento región dokonca novú hru…
Prečo kúpiť?
Pekný svet, dobrá štruktúra, osvedčený herný systém, stovky Pokémonov a kombinácií, vylepšenia
Prečo nie?
Neprináša veľa nového pre veteránov, ku koncu razantne stúpa obtiažnosť
Fallen Legion Revenants (PS4, Switch)
Hoci ide o tretí diel série, môžete sa doň pustiť aj bez jej znalosti. Zvláštny svet s gotickým nádychom vám rozpovie príbeh o pohltení zvláštnou miasmou – zem uchvátili rôzne monštrá ako po morovej rane a posledným útočiskom ľudí je izolovaný lietajúci zámok na oblohe. Lucien, jeden z obyvateľov zámku objaví starodávnu knihu o tzv. Exemplaroch, užitočných zbraniach a vytvorí pakt s Rowenou, ktorá by chcela vychovávať svojho syna. Ich spoločným cieľom je istý tyran, ktorému chaos vyhovuje.
Fallen Legion nemá pozitívny nádych a prvé minúty sa ťažko vstrebávajú. Nedoručí nezabudnuteľný príbeh, ale keď sa doň zahryznete, objavíte slušne napísaný scenár, dobré postavy i vzájomné dialógy. Akurát veľmi rýchlo zistíte, že hra má veľmi pomalé tempo, niektoré pasáže sa doslova vlečú a bolo by lepšie, ak by autori vložili niektoré momenty do animácií a nie iba textových pasáži s hovoriacimi hlavami. Žiaľ, na hre cítiť nižší rozpočet, ale pokiaľ ide o ručne kreslené lokality či japonský dabing, niet sa čo sťažovať. Kvôli nim sa oplatí hrať, ísť ďalej, vstrebať atmosféru, hoci neskôr im dôjde dych.
Aktívna časť hry vás zoberie na bojiská, ktoré fungujú v reálnom čase. Niekoľko postáv sa posúva v 2D zobrazení doprava a naráža na vlny nepriateľov. K dispozícii máte základné údery a tlačidlo pre každú postavu. Môžete spájať údery a tak vzniknú silnejšie kombá. Tie sú esenciálne pre zvládanie silnejších súperov. Dostanete sa aj k mágii na mocné údery či uzdravovanie, ale tá sa nabíja postupne – až keď máte aspoň 1 bod, môžete použiť niečo z portfólia.
Hra vás však vo väčšej miere tlačí k ďalšiemu mechanizmu. Blokovať údery v správnej chvíli, keď na vás ide nepriateľ s mečom alebo ešte lepšie odrážať ich naspäť. Ak má oponent pušku, môže to byť dobrá voľba, lebo niekedy odrazené strely k nemu majú väčší efekt ako vaše vlastné základné údery. Akurát ak je na poli viacero nepriateľov, nevidíte, kto a kedy strieľa, prekrývajú sa ich ukazovatele zdravia a interface nie je príliš intuitívny.
Na papieri vyzerajú ingrediencie dobre, ale po pár hodinách sa hra omrzí. Je tu veľa podobných lokalít a obsahu, variácia sa spolieha na iné druhy protivníkov či posun v príbehu. Chcelo by to väčší náboj, dynamické rozprávanie, takto sa všetko odohráva v pomerne ospalom režime. Je to škoda, ale Fallen Legion: Revenants na Switch je síce fajn hra na krátke seansy, ako celok vás však dlho neudrží.
Prečo kúpiť?
Niektoré pekné prostredia, solídny štart príbehu, dabing, niektoré súboje
Prečo nie?
Slimačie tempo, slabšia grafika, súboje sa rýchlo omrzia, občas neprehľadný interface
The Caligula Effect 2 (PS4, Switch)
Japonci majú talent, že niekedy urobia pokračovanie aj ku hre, ktorá pôvodne nebola excelentná, ale mala určité predaje a potenciál. A ten chcú rozvíjať ďalej – čo je prípad aj tohto titulu. Dvojku môžete hrať bez znalosti originálu, príbeh len občas odkazuje na postavy z jednotky, inak si plní svoju líniu.
Táto JRPG od prvých minút pripomína na jednej strane klasickú hru na strednej škole plnej mladých ľudí. Ale v skutočnosti je tento svet istou virtuálnou realitou, funguje dlho v poriadku, no zrazu sa na oblohe objaví trhlina a začnú špekulácie o invázii z iného sveta alebo nebodaj vesmíru (metaverza). Je celkom populárne riešiť otázku paralelných svetov a táto hra k nej pristupuje opäť trochu inak.
Rozohrá sa nádejný príbeh, kde sa prepájajú chyby z minulosti s dilemami v prítomnosti. Hrdina hľadá iné postavy so schopnosťami ťažiť špeciálne schopnosti zo svojich spomienok, ale protivníci prepojení s hudbou by chceli mať kontrolu nad ľuďmi. A dlho neviete, kto dorazil do vášho sveta. Ako to býva v hrách od NIS America, majú zložité témy, dlhočizné dialógy a hoci nemajú top animácie či veľké rozpočty, dokážu vás osloviť, len treba na ne trpezlivosť, musíte sa sústrediť na formu a vstrebať aj náznaky v dialógoch. Lebo témy sú silné: odkrývanie tráum, ľútosti a z nich sa formujú rozhodnutia pre ďalšie fázy hry. A máloktorá postava je čiernobiela: ani tí muzikanti nie sú klasickí zloduchovia.
Veľkú časť hry strávite sledovaním dialógov i čítaním správ zo smartfónov a pustíte sa do objavovania sveta, ale nie sú tu extra pestré lokality. To skôr dungeony dostali slušný dizajn, zamotané cesty a je tu kopa truhlíc s pokladmi. Dá sa aj zvyšovať level v súbojoch a získavať tzv. stigmy (pasívne vlastnosti), ktoré vám venujú isté bonusy a schopnosti. Niektoré potýčky, najmä s bossmi, sú s nimi efektívnejšie.
Súbojový systém je chytľavý. Klasický ťahový a boje štartujú len čo sa dotknete nepriateľov. Potom sa už rozdelí obrazovka a striedate vaše ťahy a nepriateľ využíva svoje portfólio. V pravej časti máte štyri postavy s ukazovateľmi zdravia i mágie, naľavo sú schopnosti, ktoré sa dajú použiť. Keď si volíte príkaz, hra je zapauzovaná, takže čas vás netlačí a môže si každý zvážiť fyzický úder, obranu, predmet alebo špeciálnu schopnosť. Avšak schopnosti sa nedajú použiť hneď a istý čas sa nabíjajú, čo pridáva nový element taktiky. Údery sa dajú spájať na kombá a AI vám môže pomôcť s ovládaním kamošov, čo je vítaná pomoc pre bežné súboje, ktorých sú stovky. Bossovia si už pýtajú taktiku a kombinácie.
Hlavná línia je solídne vyskladaná a komu nestačí, má aj dva typy vedľajších úloh. Prvá sa viaže ku postavám a riešite triviálne úlohy, ale často potrebujete mať istý predmet, aby ste ich mohli riešiť. Ak ho nemáte, sú neprístupné a prepájanie je občas frustrujúce, keď netušíte kde ho hľadať. Druhý typ je klasika, kde väčšinou treba mlátiť pár nepriateľov či nosiť predmety. Inak grafika je štandardná, ale možno vás poteší japonský dabing a soundtrack mieša vokálne skladby, aj inštrumentálnu muzičku.
The Caligula Effect 2 nebude figurovať v rebríčkoch hier roka, ale pre fanúšikov alternatívnych hier, paralelných svetov a niche JRPG má čo ponúknuť.
Prečo kúpiť?
Dobré nápady, časti deja s dobrými postavami, solídne súboje, soundtrack a dabing
Prečo nie?
Dialógy občas príliš dlhé, vedľajšie úlohy často do počtu, po čase nevýrazné