Reklama

Kena: Bridge of Spirits - rozprávková behačka s pomocníkmi pre malých i veľkých

Zdroj | Ember Lab
Michal Korec
Zdroj | Ember Lab
Zdroj | Ember Lab
90 %
Najnovšia behačka poteší fanúšikov PlayStation, malých hráčov a aj ich rodičov.

Výhody

  • výborná hrdinka
  • šikovný systém Rotov ako pomocníkov
  • solídny akčný systém a ovládanie
  • objavovanie sveta a rôznych zákutí
  • hrateľnosť vhodne rozložená medzi objavy a boj
  • magická atmosféra a pôsobivá grafika
  • hudba, zvuk i PS5 možnosti

Nevýhody

  • niektoré predmety ľahko prehliadnete

Jedna z najočakávanejších a aktuálne najhranejších behačiek je Kena: Bridge of Spirits. Ide pritom o titul menšieho štúdia Ember Lab, ktoré má len 15 zamestnancov. Ale táto partia dala dokopy skvelú hru, kde sa s hrdinkou Kena vydávate do rozprávkovej dimenzie pomáhať duchom, ktorí akosi nevedia prejsť na druhú stranu – z nášho fyzického sveta do toho duševného netrafia bez problémov úplne všetci, nedokážu sa oprostiť alebo sa bezcieľne túlajú.

Štipka mystéria je výborne vložená už do intra a prvých minút, kedy sa o postave Kena veľa nerozpráva, skôr o jej poslaní. Títo prenášači duší majú magické schopnosti, ale najmä odhodlanie pomáhať. A tento emotívny príbeh si svoj štýl udrží po celý čas, takže hoci občas máte pocit, že Kena je iba poslíček, je veľmi dobre namixovaný. Lebo nie je iba o samoúčelnom skákaní, ale pomoci v trápení alebo hľadaní ich rovnováhy.

Zdroj | Ember Lab

Na tom nie je nič zlé – tým, že sa hráč zhostí Keny a cez ňu prežíva najmä starosti sveta, sa môžeme naplno sústrediť na postavy, ktoré nachádza. Aj samotný svet je nádherne zložený – z hôr, lúk, riek, mostov, zabudnutých dedín a budete dlho pátrať, kde sa autori inšpirovali. Môj osobný tip, že ide o sčasti japonskú kultúru sa naplnil. Hra totiž obsahuje napríklad aj tajomné masky, cez ktoré vidíte svet trochu inak a dávajú vám nové možnosti.

Ale toto nie je čisto japonská záležitosť – Ember Lab namiešali ázijský koktail tak, že hoci japonské lampáše, znaky či lesy znejú povedome, sú tu aj iné prvky – a to z Bali. Práve tam dostanú priestor najmä dedinky, čistinky, masky a iné kultúrne vložky. Japonsko-Bali mix je teda veľmi pôsobivý, stret dvoch kultúr je do hry vložený celkom umne a neustále máte pocit, že sa nachádzate niekde na miestach s tajomnou atmosférou.

Jedna Kena a desiatky drobcov

Prvých 20 minút sa hra rysuje ako klasická behačka, Kena sa ovláda ako bežná postava, dokáže skákať, uhýbať sa a autori vám predstavia aj ľahké či ťažšie údery na boj s prvými nepriateľmi. Akurát keď stlačíte L1 na gamepade, vyjde z nej svetelná aura, ktorá aktivuje niektoré predmety v okolí.

To je veľmi šikovná vlastnosť, ktorú si osvojíte a keď máte občas podozrenie, či sa niečo aktívne nehýbe alebo niekto niekde neskrýva, L1 je výborná pomôcka na interakciu s prostredím. Cez toto tlačidlo získate modré kryštály či iné chuťovky. Pochodíte prvý level, zvládnete pár súbojov a potom narazíte na drobnú postavičku menom Rot. A týmto objavom sa všetko mení.

Zdroj | Ember Lab

Drobcovia Rot sú totiž aktívnymi činiteľmi deja a môžete ich ovládať. Vystupujú v čoraz väčších skupinách – a čím viac Rotov, tým lepšie možnosti. Vďaka nim môžete napríklad počas boja aj ničiť nepriateľské predmety resp. hniezda, z ktorých vylietavajú. Alebo vám počas boja vedia pomôcť a keď nájdete modrú kvetinu, dokážu vám z nej získať zdravie. Nehovoriac o rôznych puzzle v prostredí. Neviete sa niekam dostať, ale máte pocit, že neďaleko bol hýbateľný kváder? Stačí si zavolať skupinu Rotov, určiť na aké miesto ho majú preniesť a zrazu sa môžete štverať na skalu.

Malí pomocníci, vďaka ktorým hra naberá iný nádych, nie sú vo videohrách nevídaným objavom. Napríklad celá séria Pikmin je postavená na tom, že hráč nemôže interagovať so svetom, ale jeho minikamoši áno. Podobne funguje aj Kena, s tým rozdielom, že na veľa vecí si vystačí sama (pohyb po svete, boj s protivníkmi), ale na niektoré nemá silu či možnosti. Napríklad veľkú skalu by Kena sama neposunula, no ak nabehne 10-20 Rotov, zrazu sa vám otvoria nové možnosti. Vďaka nim sa môžete dostať napríklad k ďalším Rotom. Systém hry totiž ráta s tým, že začnete s malou skupinou, ale postupne sa vám ich počet rozšíri a vďaka tomu rastú aj ich možnosti i schopnosti.

Zdroj | Ember Lab

Výborná štruktúra a podmanivý svet

Veľká časť sveta je infikovaná zlými silami – a grafika ich jasne odlíši. Čo je modré, to je dobré. Ale červená či fialová farba je zlovestná a keď uvidíte všelijaké pichliače, opuchy či kríky, ktoré vám neraz aj zahatávajú cestu, je priamo pozvánka, aby sa do prekážok pustili Rotovia a vyčistili čo mohli.

Pokiaľ sa v blízkosti nachádza aj kvetinka, môžete zoradiť Rotov do dočasnej jednotky, ktorej dávate príkazy cez R1 alebo R2 tlačidlo. Majú istý ukazovateľ životnosti, ale každý príkaz môže vyvolať pomerne silný úder. A na 2-3 šupy sa vám podarí zrušiť zábranu a vďaka tomu sa dá dostať k nejakému oltáru, slepej cestičke s pokladom alebo malému domu či chrámu.

A pomoc Rotov príde aj v boji. V zápale akcie to funguje väčšinou tak, že vymlátite pár oponentov a príde moment, keď môžete poslať Rotov na hniezdo či srdce prekážky, ktoré oni postupne vyčistia a potom sa lokalita začne sfarbovať do pozitívnej modrej farby. Cieľom je samozrejme čistiť svet.

Zdroj | Ember Lab

Štruktúra hry je starostlivo pripravená. Od začiatku vás vedie k stanoveným cieľom a môžete od nich aj na chvíľu odbočiť. Ale nie vždy môžete s aktuálnymi schopnosťami či možnosťami vyčistiť celú lokalitu alebo nájsť všetkých Rotov, truhlice či tajné skrýše. Vtedy je lepšie pozrieť sa na mapu, zistiť najbližší žltý bod teda cieľ úlohy a napredovať za ním. Počas cesty za ním objavíte aj warp body, z ktorých sa dá teleportovať do minulých lokalít. Čím viac ich objavíte, tým lepšie sa vám bude pohybovať v celej hre, hocikedy sa vrátite kam treba alebo s novou schopnosťou doplníte zostávajúce resty.

Šikovné pomôcky a ovládanie

Kena síce nemá veľa zbraní, ale postupne nájdete nové vylepšenia. Začínate s palicou, ale neskôr sa dostanete k luku alebo háku na prichytávanie sa o plošiny. A okrem toho môžete triafať predmety na diaľku, čím sa dostanete k nedostupným častiam. A nechýba ani alternatíva na bomby – Spirit nálože odpália skaly i presilu oponentov. Okrem akcie sa dá staviť aj na defenzívu – vaša pulzujúca schopnosť (L1) vytvára aj štít v boji.

Zdroj | Ember Lab

Hra je plná predmetov, truhlíc a bonusov. Mapa jasne ukáže, koľko ste vyzbierali – a koľko ostáva. Jednou z chytľavých náplní je zber a nákup klobúkov pre Rotov.

Krásna grafika a PS5 možnosti

Celá cesta naprieč hrou je výborne nadizajnovaná. Autori navyše výborne pracujú s jednotlivými časťami, levelmi i počasím. Napríklad idete po cestičke, zatiahne sa obloha, šľahajú blesky, bijú hromy – a aj farebná paleta sa z peknej svetlej zrazu mení na tmavomodrú. Recenzovaná PS5 verzia sa veľmi rýchlo načítava a neustále ukladá pozíciu. Práca s dátami je výborná. Ale chváliť musíme aj grafiku, ktorá je krásna, esteticky premyslená a vytvára magickú atmosféru. Dokresľuje ju aj dosť dobrý priestorový zvuk a hudba. Kena ako audiovizuálny celok rozhodne poteší.

A keď ju budete hrať na PS5, oceníte aj haptickú spätnú odozvu pri používaní luku či iných zbraní. Je to milý bonus a spolu s rýchlym diskom poteší nových majiteľov.

Zdroj | Ember Lab

Kena: Bridge of Spirits je presne magická behačka, aké vznikali pred 20 rokmi na PS2 v čase jej najväčšej slávy a žáner naplno prekvital. Dnes ich toľko nemáme, ale technické možnosti pokročili, takže je skvelé zahrať si niečo úplne nové a prekvapivé, navyše od malého 15-členného tímu. Kena a partia Rotov tvoria výborné kombo a rozšíria možnosti hrateľnosti. Takže výborný zástupca žánru a na 10-12 hodín parádne pobaví. Na Vianoce to môže byť jasný rodinný hit.

Kena: Bridge of Spirits vyšla 21. septembra na PS5, PS4 a PC.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.