- #Xbox
- 9 min.
- 30.5.2021
Mass Effect Legendary: skvelá sci-fi RPG trilógia je top herným zážitkom roka
Výhody
- pocit z objavovania vesmíru a rás
- množstvo konfliktov a spletitý dej
- desiatky postáv, zloduchov a motivácie
- vynikajúca hrateľnosť a desiatky hodín obsahu
- rozvinuté rozhovory a vaše voľby
- taktické súboje vo variabilnej skupine
- vylepšená grafika a skvelý dabing
- drobné úpravy a modernizácia
Nevýhody
- niektoré minihry a pasáže
- pre niekoho odlišné súbojové náplne
Mass Effect je jedna z najobľúbenejších sci-fi posledných 15 rokov. Kto v období PC, X360 a PS3 postupne prechádzal jednotlivé časti, užil si fantastickú ságu s výborným dejom, postavami a najmä prepracovaným vesmírom, kde ste obdivovali obrovský kus práce scenáristov.
Sci-fi v obrovských galaxiách
Zhostíte sa roly veliteľa Sheparda (môže byť aj ženská verzia), ktorý sa vydá naprieč galaxiami riešiť rozmanité situácie. Napríklad hneď prvá misia vyzerá celkom podozrivo, keď sa na palube Normandy lode nachádza mimozemšťan Nihlus, ktorý by na rutinnej misii na kolonizovanú planétu ani nemal čo robiť.
Po prvom brífingu sa ukáže, že Eden Prime obsahuje starobylý artefakt, ktorý môže rasu ľudí výrazne posunúť vpred. Nie sme jediní, kto sa chce k nemu dostať, a tak začína séria udalostí, kde nie je núdza o zrady, politické machinácie, mocenské rozbroje, starodávne hrozby či odkrývanie minulosti a najmä formovanie budúcnosti.
Mass Effect je sci-fi ako remeň a keď máte šancu hrať ho ako celú trilógiu, vynára sa celý roj nových možností, ako sa dajú niektoré pasáže uchopiť. Dnes sa autori, 10 rokov po fenomenálnej trojke, vedia vrátiť k niektorým skorším momentom a upraviť ich v prospech lepšieho kontextu alebo nadväznosti.
Napríklad niektoré udalosti odhalené v jednotke sa môžu využiť v neskorších častiach. Alebo naopak, keď už autori vedia, kam celá odysea putuje, môžu v minulosti pridať či jemne sceliť niektoré pasáže.
Hoci sme žánrovo na poli sci-fi, dostali sa sem aj prvky ďalších subžánrov. Je tu akcia, neskôr pomaly vojna na obzore, politický triler. Napríklad pozícia ľudstva je náročná. Vesmír sme začali kolonizovať pomerne neskoro, takže iné rasy nás nevnímajú pozitívne, skôr nás majú za rozpínavých, emotívnych jedincov.
Nie sme členmi vážnej Rady, ale aspoň sa núka šanca, že jeden z ľudí by sa mohol stať tzv. Spectre, rešpektovaným členom, ktorý sa zúčastňuje top operácii naprieč galaxiou. Rada ľudstvu často vyčíta neskúsenosť – že kolonizujeme vesmír a neuvedomujeme si riziká.
Bohatý vesmír a rozsiahle dialógy
Cez veliteľa Sheparda sa dostávate k rôznym rasám. Bohatá encyklopédia vám vysvetlí ich pôvod, aj motivácie. Už prvá časť rozohrá napínavý triler, kde sa z bežných misií stávajú naháňačky po galaxii so zastávkami v Citadele (dôležitý centrálny bod). Za niekoľko hodín spoznáte planéty, viaceré rasy, už sa črtajú proroctvá a straty známych. Každý diel je dejovo trošku odlišný. Prvý nastolí objavovanie vesmíru a nastrelí možnosti. Druhý je považovaný za najlepší, lebo má množstvo volieb, odbočiek, vedľajších misií a dramatické udalosti. Trojka je vyvrcholenie, kde nechýba galaktický konflikt.
Od prvých minút hra miluje košaté dialógy, kde môžete využívať rozličné otázky i odpovede. Bežného obyvateľa planéty či člena posádky lode sa pýtate kopu tém, meníte aj tón dialógu alebo sa prikláňate na istú stranu: vyjadríte hnev, pochopenie či neutrálny mód? Osobne som volil smer rešpektovaného lídra, bol vľúdny na nováčikov i etablovaných borcov, snažil sa o kompromis a hlas zvyšoval občas pri snahe páčiť cenné informácie.
Na morálnych voľbách hrdinu je postavený celý systém následných rozhodnutí: necháte niekoho žiť alebo budete klamať? Volíte systém morálneho dobra alebo pokrivenú cestu vlastnej ambície? Niekedy nemáte k dispozícii všetky voľby (podľa toho, do akých vlastnostní hrdinu investujete) a inokedy vás hra tlačí do istých odpovedí, aby sa mohla posúvať vpred podľa deja.
Po stránke hrateľnosti vás čaká akčná RPG z pohľadu tretej osoby. V nebojových pasážach chodíte po vesmírnej lodi, Citadele alebo jednotlivých planétach. Neraz sú planéty zúžené na užšie koridory, ale čakajú vás aj väčšie priestranstvá ideálne pre drsný boj.
V dizajne sa objavia podozrivé odbočky, kde sa zväčša nachádzajú debne so zbraňami či predmetmi. Stratiť sa väčšinou nedá – ale objavovať máte čo, či ide o exteriéry alebo interiéry. Využívať budete aj jemné schopnosti hackovania (sekvencie pre odomknutie dverí či mechanizmov) a každá nová planéta je balzamom pre dušu prieskumníka.
Rôzni bojovníci a variabilné súboje
Do boja nechodíte sami, ale máte po ruke pár pomocníkov. Môžete im zadávať príkazy, čo majú robiť – byť ofenzívni, využívať predmety alebo skúšať spoločnú taktiku. Pri zisku nového levelu zadávate svojim postávam body do vlastností a každá postava sa môže vyvíjať iným smerom. Časť vlastností si šetrite pre hlavného hrdinu (nielen boj, aj dialógy), ale iný sa môže špecializovať na pištole, pušky či granáty.
Netreba mať troch univerzálov, lepšie nasadiť rôzne kombinácie. Neskôr môže mať Shepard viac zdravia a byť agilný, zatiaľ čo ostatní získajú lepšiu palebnú silu. Legendary Edition prináša aj trošku zvláštny variant, keď umožňuje zvoliť si počet levelov – v klasickej verzii ich bolo 60, v novej je ich iba 30. Môžete postupovať pomalšie, ale na jeden hlt si zvoliť viac bodov na schopnosti.
Pri samotnej akcii je najviac cítiť, že nehráte jednu hru rozdelenú na tri epizódy, ale stále vás čakajú tri hry. Prvý diel z veľkej časti spolieha na systém krytia, ktorý v čase vzniku využil Gears of War a kopa iných titulov.
Našťastie sa už postava automaticky oprie o kameň či prekážku, takže je intuitívnejší, no stále cítiť trošku starinu. Osobne sa mi pozdávajú viaceré vylepšenia typu asistencia pri mierení alebo samostatné tlačidlo na fyzické údery (hoci rýchlo som od nich upustil). Jednotka ponúka veľa zbraní, avšak namiesto nábojov nasadila systém ich prehrievania, na ktorý sa treba naučiť.
Dvojka má úplne inak postavený systém zbraní, zvyšujú sa im levely cez rôzne vylepšenia a zbierate aj náboje, takže zatiaľ čo v debute skôr taktizujete kvôli načasovaniu paľby, v dvojke treba sledovať aj počty nábojov a typy nepriateľov.
Trojka pridáva hmotnosť zbraní a má iný dizajn hry – cítiť, že autori vyžmýkali engine nielen na koridory, ale aj otvorené priestranstvá. Navyše môžete si vybrať medzi RPG módom, akciou alebo eventuálne ísť do jednoduchšieho príbehového módu. Zbraní je obrovské množstvo vo všetkých troch hrách, nechýbajú aj granáty, výbava a niekedy možno tráviť dlhé minúty v menu rozhodovaním, komu čo venujete.
Desiatky planét a 100+ hodín
Jednotlivé hry navyše núkajú ďalšie vyžitie vo vesmíre. Niekoho bude viac baviť objavovanie planét a vtedy určite odporúčam brať aj desiatky vedľajších misií. V jednotke sú skôr do počtu, ale môžete sa voziť na Mako vozidle. Inokedy využijete vznášadlo a prieskum planét sa počíta aj kvôli surovinám či zháňaniu vojakov. Spomenutý tretí diel totiž ústi do galaktického konfliktu a vtedy už hra očakáva, že ste si pripravili veľkú flotilu či plejádu známych.
Všetky tri hry sú rozsiahle, obsahujú kvantum postáv, spojencov, nepriateľov, kto má záujem, môže sa vrhnúť na rôzne romance, je tu toho strašne veľa. Legendary Edition prichádza s vyladenou grafikou na konzoly PS4, Xbox One a PC, no ak si ju pustíte na PS5 či Xbox Series X, dočkáte sa ešte lepších vylepšení ako napríklad možností hrať v 120 fps (Series X) či 4K. Najväčšie zmeny vidieť na jednotke (má už 14 rokov), kde sa vyhladili viaceré postavy, tváre i povrchy. Zvyšné diely boli kvalitné v čase vydania, ale tiež sa dočkali vyladenia. Odpadli viaceré chyby, autori vylepšili niektoré dialógy, takže si každý môže vychutnať svoju obľúbenú časť.
Výborne znie aj hudobná stránka i dlhé hodiny dialógov, na ktorých je hra založená. Ak sa nebojíte, sú tu dlhočizné vetvy, všetko je nahovorené známymi hercami a dokonca aj encyklopédia má nahovorené dôležité pasáže charizmatickým starším chlapíkom, takže sa skvelo počúvajú. Tu sa rozhodne nešetrilo a na domácom kine všetko skvelo duní.
Mass Effect Legendary Edition je výborná sci-fi trilógia a teraz za cenu jednej hry dostávate kolekciu troch vo vynikajúcej forme. Najviac vylepšení získal najstarší diel, ktorý odporúčam všetkým, je to skvelá vstupná brána do série. Dvojka s trojkou sú robustné hry so všetkými doplnkami na opakované hranie. Čas navyše ukázal, že tieto hry sú vynikajúce a oplatí sa ich hrať aj po rokoch.
Distribútor: Electronic Arts
Cena: 60 EUR