- #PlayStation
- 9 min.
- 23.5.2021
Nier Replicant - melancholická akčná RPG, ktorú musíte hrať aspoň trikrát
Výhody
- silný príbeh plný tajomstiev
- dobré postavy, ich charaktery a motivácie
- zaujímavá štruktúra a viaceré konce
- atmosféricke lokality a esteticky pekný svet
- kvalitný súbojový systém
- vynikajúci soundtrack i dabing
Nevýhody
- niektoré vedľajšie úlohy sú zbytočné
- návrat na rovnaké miesta po čase nudí
Japonský akčný titul vyšiel v dvoch verziách a líšil sa podľa platformy: v Nier Replicant (PS3) bol hrdina mladý chalan a snažil sa zachrániť pred vážnou chorobou svoju sestru. V Nier Gestalt (Xbox 360 a neskôr verzia pre zvyšok sveta) je v hlavnej roli starší chlapík, ktorý hľadá liek pre svoju dcéru Yonah. Hra nezískala úžasné kritiky, ale ako to v Japonsku občas býva, našla si cieľovku a v roku 2017 vyšlo voľné pokračovanie Nier: Automata, ktoré patrí medzi najlepšie hry minulej dekády.
Tak sa Japonci rozhodli vrátiť k pôvodnému dielu, oprášiť ho pre dnešné publikum, zrovnoprávniť verzie a už ponúknuť jednu globálnu – pre európskych či amerických hráčov sa objavila šanca hrať japonskú verziu Replicant so šialeným prídavkom ver.1.22474487139… Samozrejme, natíska sa dobrá otázka – môže hráčov po viac ako 10 rokoch zaujať niečo, čo pôvodne až taký obrovský úspech nemalo? Alebo sa Japonci opäť raz (ako pri Final Fantasy XIV Online) rozhodli prekopať hru do takej podoby, že na druhýkrát uspeje?
O chrabrom bratovi a hovoriacej knihe
Súdiac podľa 20-30 hodín hrania i sledovania ostatných kritikov, Nier Replicant sa chopil unikátnej šance veľmi dobre. Jeho začiatok je veľmi atmosférický, odohráva sa v lete 2053, kedy sneží o dušu a v rozbitom supermarkete sa krčia dvaja súrodenci a záhadná kniha.
Hrdina je mladý chalan a jeho sestra je v chorľavom stave, a tak sa ide prebíjať cez hordu nepriateľov. Na to sa hra posunie o viac ako tisíc rokov do budúcnosti, ale namiesto futuristických scenérií vás prekvapivo čaká úplne iný svet. Pripomína skôr stredovek, hrdina žije vo sestrou v malej chatrči, dole sa rozprestiera mestečko pri rieke s množstvom obchodníkov a nad ním tróni obrovská budova knižnice, kde vám postava Popola rozdáva úlohy.
Čo to má znamenať? Budeme svedkami, že sa ľudia postarali o zánik civilizácie a vrátili sa späť ku svojim koreňom? Alebo má v tom prsty iná záhadná sila? A čo signalizujú nálety žltočiernych nepriateľov menom Shades, ktorým ste odolávali v prológu v Tokiu, ale objavujú sa aj v stredovekom prostredí?
Nier: Replicant je sčasti fascinujúci v tom, že za prvú polhodinu nastolí veľké množstvo otázok – a neunúva sa dávať na ne odpovede okamžite. Skôr ešte viac zamotá akciu, existenciu svetov i vybrané lokality s rozpadnutými mostami či štruktúrami tiež pridávajú na nejasnosti.
Pritom toto nie je postapokalyptická vízia akú servíruje napríklad The Last of Us, kde sú mrakodrapy obrastené rastlinami. Stredoveká budúcnosť je ako vystrihnutá z 15. storočia, hoci prepočty vám skôr napovedia, že by sme mali byť v 36. storočí…
Pestré postavy i smutné časy
Hrdina sa vydáva plniť malé misie i zadania, a zároveň ho stále motivuje hľadanie lieku pre sestru. Z dávnej minulosti sa tu objavujú rozličné náznaky v piesňach či knihách – a vrcholom je originálna postava Grimoire Weiss, poletujúca kniha a váš radca, ktorý vám rozšíri možnosti v súbojoch o užitočnú mágiu.
Ale repertoár postáv je celkovo pestrý: Emil je nečakane uchopený chlapec, ktorý prežil vážnu traumu i porcie bolesti, no pretláča do života neskonalý optimizmus. Kainé je zvláštna postava v tom, že pripomína zloducha a dokonca je sčasti aj Shade, čo na pohľad nepasuje dokopy, ale neskôr dá význam. Nehovoriac o tom, že hovoriacich kníh a podobných elementov je v hre viac. Treba byť pozorný a vychutnávať si ako postavy reagujú na veci z minulosti – a odhaľovať ich postupne.
Na rozdiel od bežných akčných RPG má Nier: Replicant iný mix nálad a atmosféry. Nie je tu núdza o clivé momenty, melanchóliu a často aj smutné chvíle. Videohry sú väčšinou zábavné alebo dramatické, ale táto sa neštíti dohnať vás k slzám, zlosti a tie vychádzajú zo silných vzťahov. Pritom nechýbajú drobné vtipy alebo napínavé akčné scény, ku ktorým patria dobre napísané dialógy s nejedným prekvapením.
Keď začnete hrať, čaká vás trojaká hrateľnosť. Dynamický úvod je skvelý a nedá vám vydýchnuť, zhltnete ho na prvý raz a hra vás ovalí množstvom schopností i silnými údermi. No potom príde pomalšia fáza, kde sa však otvorí svet, objavia nové lokality a dostanete väčšiu voľnosť. V tom smere radím, aby ste si dali pozor, či pôjdete priamo po hlavnej príbehovej línii a ocenili lepšie tempo alebo stavili aj na vedľajšie úlohy, kde budete môcť získať extra skúsenosti, predmety, odmení, ale hra citeľne spomalí.
Rozdiel som si uvedomil pri dvojakom hraní – jeden deň som sa venoval iba príbehu a hra núkala stále niečo nové: lokality, nepriateľov, kvalitné súboje, veľa prvkov. Druhý deň som nabral takmer desať vedľajších úloh a po polhodine sa ukázala aj štipka nudy. Náplň v štýle hľadania vajíčok v tieni alebo zohnať desať kúskov mäsa z oviec má ďaleko od pestrej zábavy. Opakujete rovnaké aktivity a šanca na zisk predmetov býva nízka. Preto je dobré miešať oba typy úloh (povinné a dobrovoľné), aby ste mali dostatočnú pestrosť v hraní.
Krásne miesta i súboje s výzvami
Lokality sú pomerne dobre vytvorené – od prvého mestečka sa môžete vydať na rôzne svetové strany, aby ste našli staré chrámy, nebezpečné priesmyky alebo aj otvorené priestranstvá. Morské pobrežia, záhadné lesy či opustené domy. Keď nájdete mapu, získate aj lepšiu orientáciu.
Dovtedy idete poslepiačky aj polhodinu a veríte, že výpravu prežijete. V kontexte deja sa navyše na niektoré miesta vrátite v druhej fáze hry, ale scenáristicky je to výborne podchytené. V určitom bode sa totiž hra zásadne zmení – a má päť koncov. Najprv sa dostanete k prvému, potom si môžete zahrať istú časť hry druhý raz a získate druhý. A minimálne tretí sa oplatí vidieť. Nemusíte hrať celých 20-30 hodín, iba druhú polovicu – a našťastie s istými obmenami.
Veľkú časť času tvoria súboje: najprv si vystačíte so základnými údermi, ale hra už v prvých dvoch hodinách pridá mágiu, ďalšie možnosti a akurát sa treba naučiť rôzne tlačidlá, ktoré sa na ne používajú. Využívate aj rôzne zbrane s inými vlastnosťami (meče sú rýchle, sekery pomalšie) a neskôr sa objavia aj obrovské zbrane, keď sa hra prehupne do druhej fázy s odlišným súbojom.
Vtedy sa viac nasadia aj bloky či úskoky, ktoré sa síce naučíte okamžite, ale prví nepriatelia vás nenútia ich použiť. Tí neskorší sú náročnejší a vtedy treba viac taktizovať ako iba sekať údery. Kniha Grimoire Weiss dodá aj magické schopnosti, takže ak ste odhodlaní mať pestrejší výber, určite sa učte využívať viac ako iba dva-tri údery či jedno kúzlo.
Vyvíja sa aj postava cez skúsenosti a zlepšovanie atribútov. Netradičný je systém pridávania slov k zbraniam i mágii. Nie je príliš jednoduchý a neraz som sa musel vrátiť k tutoriálu, aby som ho pochopil, ale hra vás jednak nenúti ich používať a časť nastavení preberie aj automaticky. No kvalitná vylevelovaná postava je kľúč na súboje s bossmi – ak prídete na nízkom level či slabou zbraňou, nemáte veľa šancí, no boje bývajú dlhé a umožňujú rôznu taktiku. Bossovia sú navyše obrovskí, takže boje s nimi sú veľký zážitok.
Ako sa zadaptovala 11-ročná hra
Na Nier Replicant je však cítiť, že v niektorých aspektoch hra za 11 rokov zostarla. Neprekáža mi ani tak grafika, pri ktorej cítiť starší dátum vydania, lebo po estetickej stránke je hra pekná. Skôr ide o to, že v hre sa často vraciate na rovnaké miesta a keď si ich zmapujete, miera variability sa znižuje a môže vás prestať baviť skôr ako ukáže všetky svoje devízy.
A to je škoda – časť vedľajších úloh je super, iná zase fádna. Občas hráte nevyrovnaný celok. Ale celá aura mystéria, tajomné vysvetľovanie minulosti či budúcnosti vás drží v strehu a chcete hru i jej postavy pochopiť. A navyše má absolútne nádherný soundtrack s parádnymi melódiami i kvalitný japonský dabing.
Nier Replicant ver.1.22474487139 je ukážka, ako sa dá najlepšie vylepšiť viac ako dekádu stará hra. Idete do nej s nádejou na lepšiu grafiku (je tu), vyhladenie minulých chýb (aj súboje sú vylepšené), ale jadro úplne nezmeníte. Na druhej strane má originálne poňatie i kvalitný príbeh a ten vás bude baviť. A navyše je tu päť koncov a jeden úplne nový, hru netreba prejsť päťkrát celú, takže aj štruktúra je podaná dobre. Motivácia pre fanúšikov novšej hry Nier Automata je jasná – zistiť si viac zo sveta a užiť niečo nevídané.
Distribútor: Square-Enix
Cena: 55 EUR