Reklama

Outriders: bohatá sci-fi akcia na novej planéte, vhodná pre sólo i trio hráčov

Zdroj | Square-Enix
Michal Korec
Zdroj | Square-Enix
Zdroj | Square-Enix
80 %
Majú hráči priestor pre ďalšiu nekonečnú akciu s naháňaním lepšej výbavy, levelov a výprav? Outriders miešajú viaceré žánre do solídneho výsledku.

Výhody

  • Dobrý námet a rozbeh akčnej sci-fi
  • Zvláštny, ale uveriteľný mix vážnych i ľahších tém
  • Spôsob objavovania a rôzne prostredia
  • Spôsob objavovania a rôzne prostredia
  • Štyri triedy bojovníkov a spôsoby hrania vrátane zdravia
  • Rôzne úrovne sveta (=náročnosti) hry
  • Výborný co-op pre troch i sólo zážitok
  • Zahrnutie v Game Pass pre majiteľov Xbox

Nevýhody

  • Občas nekonzistentné fázy príbehu
  • Niektoré frustrujúce pasáže v misiách
  • Ku koncu podobná hrateľnosť

Nové značky sa nerodia príliš často, preto je celkom osviežujúce vidieť novú šancu a veľký projekt. Poľské štúdio People Can Fly sa špecializuje na drsné akcie, kde nie je núdza o napätie či vyhrotené prestrelky. Najprv vás však zoznámi s príbehom, kde sledujeme ako v budúcnosti emigrovali ľudia zo Zeme v dvoch posádkach, pričom iba jedna vesmírna loď prežila.

Našťastie nájdeme novú planétu Enoch, ktorá má mnohé atribúty vhodné pre kolonizáciu. Hlavný hrdina/hrdinka sa stane členom tímu Outriders, ktorý prichádza na povrch planéty medzi prvými, aby zabezpečila energia, bývanie, jedlo či bezpečné fungovanie. Postupne majú takto chodiť ďalšie moduly z vesmírnej lode, zhruba po pár tisíckach, aby sa rozbehla osídľovanie naplno, ale nenarazili sme na nedostatok surovín či energie. A do pol roka by sa mohol dokonca rozbehnúť aj internet.

Zdroj | Square-Enix

Prvotné zoznámenie sa s hrdinom a členmi je celkom pútavé. Hoci sa tu nájdu archetypy ako kamoš (a dobrý strelec), veliteľ (mentor), mladá doktorka (dcéra kapacity, ktorá si s ňou vymenila miesto), nie sú dialógy medzi nimi úplne zbytočne. Dokonca si môžete po vzore adventúry aj vyberať viac volieb a nasmerovať rozhovor istým smerom. Hra si samozrejme stráži hlavnú líniu, ale nie je problém z nej odbočiť – a to platí aj pre neskoršie putovanie či objav planéty.

Sme tu vítaní?

Lenže už počas prvých hodín objavíte, že hoci sa na Enoch dá dýchať a fungovať, sú tu bizarné prvky, ktoré môžu byť jedovaté a neskôr sa nastane obrovská búrka, ktorá prinesie smrť množstve ľudí. Čo sa prejaví aj na prežitých obyvateľov v podobe zisku špeciálnych schopností a vzniká tzv. alter rasa.

Keď nás hra katapultuje o niekoľko desiatok rokov vpred, z idylického začiatku je už klasická vojna. Je škoda, že po výbornom štarte si autori pomohli takými typickými prvkami, takže dočkáte sa deľby na rôzne strany (pretože niekto proti sebe musí bojovať), sú tu aj nepoznaní mimozemšťania (zväčša nebezpeční = ideálne ciele) a záhadné javy sa ukazujú naďalej, aj počet alter členov dáko pribúda. Ale scenár sa dá pochváliť, lebo hoci vyšiel z bežných prvkov, nakoniec sa mu celkom darí tvoriť solídnu zápletku a máte chuť hľadať odpovede na otázky.

Zdroj | Square-Enix

Je zvláštne ako sa v Outriders bijú viaceré elementy. Napríklad príbeh je často pomerne vážny, ale už prvé dialógy ukazujú ako sa autori snažia odľahčiť situáciu cez drobné vtipy alebo malé spomienky. Nie je problém počas pár minút spomínať na smrť niekoho zo Zeme, neskôr sa chechtať na tom, ako sa podarilo kamošom nalodiť alebo filozofovať či ľudstvo bude opakovať rovnaké chyby. Dialógy sú pritom celkom uveriteľné – je zrejmé, že spomienky, porovnávanie a dumanie nad ďalším konaním či osudom by ľudia prejavovali pri skutočnej potrebe kolonizácie nových svetov. Čo iné by im aj ostalo?

Akcia a RPG v jednom

Určitá rozpoltenosť čaká aj v ďalších aspektoch hry. Napríklad žáner – nie je to rýdza akcia, prejaví sa tu pomerne veľa RPG prvkov, vývoja sveta či postavy. Zameranie je podobne ambivalentné – stále je tu priestor pre vážne momenty i tragédiu, no do toho prídu vtipné hlášky ako z blockbustra. Ak získate pocit, že autori tu chceli odovzdať hold hitom 90. rokov typu Armageddon, nebudete úplne ďaleko…

Sprvoti sa tu črtá dobrá strieľačka podobná Gears of War. Od začiatku vás hra popri pohybe učí ako sa strieľa a že sa netreba báť využívať rôzne formy úkrytu. Ale neskôr zistíte, že v jadre je Outriders skôr dravá akcia a z úkrytu toho veľa „nevybavíte“. Takže treba vyraziť do akcie a naplno sa prejaviť. Celé porovnanie s Gears of War preto úplne nefunguje.

Hra vás motivuje, aby ste v úkryte skôr oddychovali – ale pozor, nezískavate zdravie automaticky, ale za nejakú činnosť. Preto musíte byť aktívni, inak sa vám nepodarí predrať sa ďalej. Je to tvrdý kolobeh: kto útočí, môže stratiť zdravie. A na jeho obnovu treba útočiť, inak sa vám nepripíše. Preto sa niekedy dostane do patovej situácie a treba skúšať odlišné stratégie, aby ste sa prebojovali ďalej.

Zdroj | Square-Enix

Počet zbraní je vysoký – a aktuálne nízky. Súvisí s tým, že v jednom momente môžete mať dve hlavné zbrane a jednu vedľajšiu. A tak si musíte starostlivo vybrať, ktorú pušku či pomôcku budete vláčiť a kedy ju vymeníte za inú. Počet zbraní v hre je obrovský – ráta sa na desiatky a k nim si treba pripojiť ešte rôzne modifikácie, kedy nadobudnuté vlastnosti možno kombinovať s iným arzenálom. To je top objav – v hre sa nestačíte nudiť a sčasti je chyba nájsť si zaručených favoritov a neskúšať úplne iné.

A aby toho nebolo málo, zbrane okrem bežnej paľby núkajú ešte aj ďalšie chuťovky typu mrazivé projektily, instantné výbuchy či kôpky jedu. Samostatnou kapitolou sa stanú Legendárne zbrane, ktoré sú špičkou reťazca a majú najlepšie bonusy typu liečenie po úspešnom zásahu, blesky či kométy za odmenu. Je zrejmé, že každý sa bude pachtiť za Legendárnymi čo najskôr, ale fakt je, že zisk prvej už ďalšie tak ľahko neprekonajú.

Štyri triedy – štyri formy hrania

Outriders sa nehrajú rovnako u každého, za variabilitou stojí rozdelenie na štyri povolania inšpirované RPG hrami. Novinka však zašla ešte ďalej a nemení iba spôsob akcie, ale aj uzdravovania. Devastator supluje rolu tanka a boje úplne nablízko. Má aj rôzne schopnosti, laškuje s gravitáciou a zdravie získa za rany v tesnom kontakte. Trickster zastúpi tichého bojovníka (zlodeja) a má užasnú vlastnosť: môže sa teleportovať.

Pyromancer je akoby za akčného mága a spolieha sa najmä na element ohňa – zdravie získa za smrť nepriateľov pod jeho vplyvom či celého tímu. A Technomancer znie lákavo, ale nehrá sa zaň úplne jednoducho: je to mág s možnosťami budovania veží, rakiet posielania jedov či spomalenia protivníkov – ale musí aplikovať akciu z diaľky. Výhoda je, že sa lieči za každý zásah, čo poteší.

Zdroj | Square-Enix

Ako vidieť, štvorica odlišných tried znie lákavo a po čase si hľadáte favorita, čo je pochopiteľné. A aj vhodné do tímovej hry, aby ste našli svoju devízu a spojili s inými expertmi. Hru si môžete užiť sólo, ale spojenie s ďalšími hráčmi vám ponúkne výhody a vyššiu variabilitu. A Outriders predložia výzvu: co-op je štandardne pre troch hráčov (ale môžu hrať aj dvaja), tak si musíte vybrať zo štyroch povolaní iba tri a jedno oželieť. Ak zvládnete túto dilemu, môžete sa v akcii vhodne dopĺňať a užiť si akciu na blízko, diaľku i magické efekty.

Mapy sú pomerne veľké, nie je problém sa rýchlo presúvať (funkcia fast travel) a neustále sa niečo deje. Len čo sa naučíte zvládať bežných oponentov, hra na vás začne častejšie hádzať tých z alter rasy. Hlavné misie sa držia príbehu – ale osobne sa mi osvedčil aj systém vedľajších, kde som nabral dobrú výbavu či skúsenosti a trošku si uľahčil postup inde.

Úroveň sveta – a všetkého v ňom

Outriders navyše vhodne mixujú aj obtiažnosť. Svet má totiž viac ako 10 stupňov, tzv. World Tier, ktoré určujú úplne všetko – náročnosť nepriateľov, úroveň kvality zbraní, zisk skúseností a je to fajn nastavený systém suplujúci bežné stupne obtiažnosti. Jednak je ich tu pomerne veľa, takže stále máte motiváciu skúsiť ísť do vyššieho levelu (ak ste ho doterajším hraním dostali) a zároveň máte možnosť znížiť level sveta, ak sa vám nedarí alebo si chcete dopriať voľnejšiu akciu za cenu slabšej koristi. Je to v poriadku, netreba sa báť dohrať hru na nižšom stupni – alebo zotrvať stále v co-op a vyššej výzve.

Zdroj | Square-Enix

Príbehová porcia zaberie 30-40 hodín, aj podľa obtiažnosti. A potom sa otvára endgame obsah, ktorý má rôzne expedície a otázka roka znie, ako s ním budú autori ďalej pracovať. Udržia hráčov dlhšie ako mesiac-dva?

Výhoda Outriders je, že vyšla aj v rámci predplatného GamePass, takže ak hráte na Xbox, nájdete si veľa parťákov pomerne rýchlo. Recenzovaná Xbox Series X verzia má parádne rýchle časy načítania, niekedy trvajú pár sekúnd a hráč si nestačí prečítať ani aktuálny popis misie či situácie. Grafika je krásna a najmä tie efekty z prvých hodín či objavovanie nového sveta sú presvedčivé. Akurát úplne nerozumiem spôsobu striedania formátov obrazu – raz je animácia širokouhlá, inokedy menej.

Zdroj | Square-Enix

Verdikt

Outriders sú pútavá akčná hra, ktorá má síce povedomé základy, ale skúša zmeniť veľa atribútov, čo sa prejaví v dobrej hrateľnosti. Objavovania sveta, rôzne misie, štyri triedy a ich spôsob akcie či liečenia – a k tomu rôznorodé odmeny či formy obtiažnosti. To sú dobré devízy – kto má chuť, bez problémov strávi s hrou 40 a viac hodín. Mimochodom, Outriders majú aj celkom štedré demo (5-7 hodín), z ktorého sa vám postup prenesie do plnej hry.

Distribútor: Square-Enix
Cena: 60 EUR (alebo zahrnutá v Xbox Game Pass)

Outriders vyšla 1. apríla 2021 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4, Stadia a PC.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.