Reklama

Balan Wonderworld je netradičná pestrá behačka - aj s českými titulkami

Zdroj | Microsoft
Michal Korec
Zdroj | Microsoft
Zdroj | Microsoft
65 %
Autori modrého ježka Sonica prinášajú nový projekt so smutným hrdinom, ktorý sa snaží pomáhať rôznym postavám s ich strachom.

Výhody

  • pestrá hrateľnosť s množstvom nápadov
  • dvanásť rôznych svetov, postáv i foriem strachu
  • desiatky kostýmov a rôznych ťahov
  • vždy iné súboje s bossmi
  • české titulky pomôžu menším hráčom

Nevýhody

  • možno už príliš veľa kostýmov a možností
  • neskoršie svety už recyklujú hrateľnosť
  • príbeh takmer neexistuje
  • dejové epizódy bez slov sa občas nedajú pochopiť

Najnovšia behačka z Japonska vás prekvapí na viacerých miestach. Je miestami dosť bizarná a má ťažko uchopiteľný príbeh. A možno prekvapí, že sa tam takmer nehovorí, čo bola asi veľká pomoc aj pre lokalizáciu. Dobrá správa totiž je, že Balan Wonderworld je lokalizovaný a k dispozícii sú celkom dobré české titulky, ktoré môžu vtiahnúť aj mladších hráčov.

Keď som prvý raz hral Balana, čakal som pri výbere jazykovej stopy dve bežné možnosti: dabing a titulky. Na moje prekvapenie sa titulky volia a české sa dajú nájsť ľahko, ale po dabingu ani stopy. Pri nejednej hre to znamená jediné: distribútor ponechá japonskú stopu a hráči čítajú lokálne titulky.

Balan Wonderworld sa snaží pri väčšej prístupnosti o čosi odlišné: hra nemá žiaden dabing a pár replík možno považovať skôr za vymyslenú hatlaninu. Možno pripomínajú japončinu, v skutočnosti je tu minimum viet a veľa deja či epizód je rozprávaných bez slov.

Zdroj | Microsoft

O kryštáloch na lúke

Hra funguje tak, že si zvolíte hlavného hrdinu či hrdinku. Úvodná animácia kombinuje cestu oboch na divné miesto – a po nej sa ocitnete s vlastnou postavou na okrúhlej zelenej lúke. Toto je váš centrálny hub, miesto, kde sa snažíte nosiť farebné kryštály (slzy) z navštívených svetov a malí pomocníci liahnuci sa z minivajíčok vám pomáhajú v strede lúky stavať veľkú vežu.

Budovanie prebieha postupne – v spodnej časti máte určený počet slzičiek, ktoré treba odovzdať a drobci makajú ostošesť, aby dosiahli stanovenú métu. Vtedy sa pustí animácia a čaká vás ďalší cieľ: vyšší počet, za ktorý čaká ďalšia stavba.

Na jednej strane sa vám môže zdať, že pomocníci pracujú vždy, keď beháte po lúke a nemusíte nosiť ani tie kryštály. Ale na čo by potom inak slúžili, keď vám hra priamo vysvetľuje kde ich možno odovzdať a priamo vás nabáda, aby ste tu trávili čas. Okrem modrých, žltých, červených či ružových kryštálov možno zohnať aj dúhové, ktoré sa odovzdajú pri kamennom artefakte. Najprv pýta dva, neskôr štyri a stále nemá dosť…

Kryštály chodíte zbierať do jednotlivých svetov. Na začiatku vidíte, že máte prístupné prvé tri: sú označené veľkými číslami 1, 2, 3. Ďalšie sa vám sprístupnia až keď získate stanovený počet zlatých sošiek Balana. V tom momente sa z oblohy vyrúti veľký vlak (pripomína Polárny expres) a pristane na imaginárnej stanici. Váš hrdina vystúpi z vlaku a na lúke sa objavia ďalšie tri svety (4, 5, 6). A neskôr sa zobrazí ďalšie a ďalšie trio. Tento systém vás motivuje zbierať sošky v jednotlivých leveloch a objavovať z nich čo najviac.

Zdroj | Microsoft

12 svetov = 12 rôznych príbehov

Hra nemá ani celistvý dej, hoci na začiatku cítite smútok hlavnej postavy, ktorá trpí odcudzením či izoláciou. Ale o nič lepšie na tom nie sú ani ďalšie osoby. Každý svet je totiž venovaný niekomu, kto si pokojne žije, no potom ho prepadne obrovský strach a ten je zhmotnený do nadživotných rozmerov. Dá sa povedať, že hrdina navštevuje levely pripomínajúce nočné mory z mysle osôb, avšak tie nemusia byť zásadne iba temné. Niekedy je to svet prehádzaný naopak, rozbitý na fragmenty alebo zdanlivo nedáva zmysel. Každý však chce využiť osobitú štylizáciu a prvky svojho majiteľa i jeho obavy

Napríklad prvý svet je o farmárovi a jeho strachu na poli. Takže vizuál využíva obrovské plody, kukurice, traktory a postupne sa zoznámite s fungovaním. Ide o jeden z vydarenejších svetov, je relatívne svieži, plný nápadov a skrytých bonusov. Zároveň mnohé prvky na vás čakajú a stačí ich prísť zobrať. Každý svet má dva levely a potom súboj s bossom reprezentujúcim nočnú moru postavy, u ktorej ste.

Level má rôzne skryté zákutia, ktoré dopĺňajú klasickú náplň ako zber farebných kryštálov, občasné súboje s nepriateľmi (vyroja sa na vás v skupine a je lepšie im poskákať po hlave, lebo vás otravujú) či riešenie rôznych hádaniek. Niekedy si potrebujete otvoriť cestu ďalej a stlačiť modré tlačidlo, vyskočiť na istý artefakt alebo zložiť viaceré časti rébusu. V leveloch sa treba často dobre obzerať a hľadať cestu, skryté miestečka alebo nenápadné cesty.

Prvý level vás zoznámi s majiteľom a jeho svetom. Druhý pokračuje vo vašom putovaní. A napokon veľký súboj zhmotní obrovského protivníka, proti ktorému sa treba postaviť a poraziť ho. Ak sa vám to podarí, tak sa osoba zbaví svojho strachu, zmieri s osudom a môže žiť lepšie ďalej. Tým, že hra nemá dialógy, všetky tieto scény sa odohrávajú bez slov a vy sa iba snažíte odčítať, čo sa deje. Japonskí autori používajú občas až magické spôsoby – zveličenia, rôzne cudzie postavy a na pohľad to vyzerá, že to ani nedáva zmysel.

Ale deti možno prekvapivo lepšie chápu niektoré scény ako dospelí, ktorí hľadajú hlboké spojitosti. Napríklad druhý svet je o dievčatku a jeho strachu z obrovského delfína. V inom svete sa šachista stretne s novým súperom, čo ho ženie k šialenstvu a jeho levely majú elementy rozbitých šachovníc a pešiakov. Ďalší svet je už plný semaforov, dopravy a inde vycítite strach z lietania. Postavy sú dospelé i detské – je tu ženy, ktorá sa bojí milovať i umelec vyhasnutou inšpiráciou. Titulný Balan sa pomedzi ne tmolí a vždy ukončí ich kapitolu.

Zdroj | Microsoft

80 kostýmov a schopností

Veľkou devízou hry je popri zbere kryštálov a sošiek aj systém kostýmov. Samotný hrdina totiž nemá vlastne žiadne schopnosti a je pomerne zraniteľný. A nemá ani klasický počet životov. Všetko nahradia kostýmy, tie fungujú tak, že si ich zháňate priamo v leveli. Objaví sa kvádrik s kostýmom a ten si môžete odomknúť (len na to potrebujete kľúčik, ktorý sa našťastie povaľuje okolo).

Naraz môžete mať tri kostýmy, dokonca aj tie isté – a tie suplujú aj životy. Keď vás skolí nepriateľ, neprídete o život, ale o kostým. A keď prídete o všetky tri a oponent sa dotkne hrdinu, vtedy sa objavíte na začiatku levelu či pri poslednej uloženej pozícii.

Tento systém prináša celkom svieži prístup. Jednak musíte žonglovať medzi kostýmami a zvážiť si ktoré si chcete brať so sebou a kde ich použijete. Druhá vec – hrdina nenaberá úplne všetky schopnosti naraz a každý svet level i svet obsahuje iba vybraných pár kostýmov. Levely sú priamo určené pre využívanie konkrétnych schopností – ale vďaka nim sa vám podarí nájsť približne polovicu sošiek a dôjsť na koniec.

Zvyšné sošky budete môcť zobrať vtedy, keď sa do levelov vrátite a použijete konkrétny kostým. Napríklad vidíte pavúčiu sieť? Vtedy viete, že potrebujete liezť po pavučinách. Vidíte čierny blok? Treba ho rozbiť tým správnym ťahom a dobrým kostýmom. Chcete sa teleportovať cez istý portál? Môžete doň vstúpiť iba vo vybranom kostýme. Podobných elementov sú v hre desiatky: niektoré kostýmy sú akčné, iné vám dajú vyšší skok alebo dvojitý skok, ďalší umožní levitovať alebo plachtiť.

Zdroj | Microsoft

Lepšie pre deti ako dospelých

Keďže hrdina je slabý a všetko suplujú kostýmy, učíte sa ich postupne kombinovať. A dospelí si budú azda hovoriť, že kostýmov je príliš veľa, niektoré sú podobné a autori ich mohlo využiť možno iba polovici či ešte menej. Ale autori zväčša rátajú, že časť kostýmov budete používať iba v jednom leveli, iné sa stanú favoritmi a aj levely si ich častejšie pýtajú. V neskorších fázach si možno kostýmy meniť už na začiatku levelu alebo na miestach, kde si ukladáte pozíciu – odskočíte si do šatne, zmeníte kostým a už ho idete použiť v akcii.

Preto je dosť možné, že deti si užijú hru oveľa viac. Nebude im prekážať vyššie množstvo kostýmov, lebo si budú užívať každú novinku a skúšať ju často či dookola. Nebudú riešiť, že niektoré kostýmy neumožňujú ani skákať a tým pádom postava sa skôr iba pohybuje po leveli. Ak zrazu príde prekážka, musia zvoliť niečo iné, aby vôbec preskočili ďalej. Detský hráč bude vďačný, že stále objavuje čosi nové, nemá také vysoké nároky.

Dospelí budú skôr porovnávať hru s mnohými inými alebo spomínať na podobné hry z 90. rokov či ďalšej dekády. Nie je to asi fér, ale treba uznať, že hoci hre nechýbajú plné dúšky fantázie, taký Crash Bandicoot 4 jej má ešte viac. Ale zároveň je dosť možné, že menej nároční hráči ho nedohrajú ani do polovice, ale tých 12 svetov z Balana i finálneho bossa zvládnu bez problémov.

Zdroj | Microsoft

Skúsiť či nie?

Hoci mnohí kritici si na Balan Wonderworld vylámali zuby, nezatracoval by som ho pre lokálne publikum, ktoré lokalizovaných a relatívne prístupných hier nedostáva veľa. České titulky, nižšia obtiažnosť a bohaté možnosti môžu hovoriť v prospech hry pre deti. Náročnejší hráči budú pochopiteľne kritickejší, ale celý čas som si hovoril, že Balan má dosť nápadov, aby som sa k nemu vracal a dohral ho bez nútenia, ale s chuťou.

Distribútor: Square-Enix
Cena: 50-60 EUR

Balan Wonderland vyšiel koncom marca na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch a PC.

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.