Možno to znie trochu ako vtip, ak automobilka ako Bentley, chce vyvinúť elektrický pohon, ktorý by bol nielen ohľaduplný k životnému prostrediu, ale šetril by aj výrobné náklady. Po skončení životnosti by bol plne recyklovateľný, no zároveň by ponúkal excelentný výkon.
Toto je však realita. Cieľom trojročného výskumného projektu s názvom OCTOPUS (v preklade „Chobotnica“) je vývoj elektrického hnacieho ústrojenstva e-nápravy, ktorý by mohol znamenať prielom vo výrobe elektromobilov. Minimálne tých luxusných.
Cieľom je vytvoriť takzvanú e-nápravu, poháňanú elektromotormi, ktoré nevyžadujú magnety zo vzácnych zemín (napríklad z neodymia, samária-cobaltu, alebo AlNiCo). Motory by tiež nemali používať medené vinutia (otázkou je, aké vodiče by mali mať?) a mali by tvoriť nie príliš drahý balík, ktorý by bol po skončení životnosti plne recyklovateľný.
Takáto starostlivosť o životné prostredie a úsporu nákladov vyzerá u výrobcu, ktorý nešetrí luxusnými riešeniami a environmentálna záťaž jeho vozidiel doteraz nebola najvyššou prioritou, skoro dojemne. Faktom však je, že Bentley sa do tohto zámeru mieni „oprieť“ s plnou vážnosťou.
Skratka označujúca projekt OCTOPUS bola vytvorená z označenia „Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions“ (optimalizované komponenty, testovanie a simulácie, nástroje pre pohony s integrovanými ultra-vysokorýchlostnými motorickými riešeniami).
Stefan Fischer, riaditeľ pre konštrukciu pohonov v Bentley, vysvetlil, že firma chce mať hybridnú alternatívu pre každý model do roku 2023, počnúc Bentayga Hybridom, pričom ďalším cieľom je do roku 2026 ponúknuť plne elektrický automobil. Pritom chce vyriešiť súčasné výzvy a obmedzenia týkajúce sa životnosti a flexibility elektrických pohonov.
Bentley neuvedie svoj prvý batériový elektromobil skôr, ako v roku 2026. Jeho unikátne riešenie pohonu však bude výsledkom trojročného výskumného projektu, financovaného britským Úradom pre vozidlá s nízkymi emisiami (OLEV), na ktorom bude spolupracovať deväť rôznych spoločností.
Automobilka už údajne začala pracovať na vozidle, využívajúcom toto nové riešenie pre e-nápravy, ale zatiaľ o ňom existujú len strohé informácie. Predchádzajúca tlačová správa naznačila, že vozidlo bude trochu pripomínať Jaguar I-Pace alebo nový Polestar 2, ale bude väčšie a honosnejšie.
Údaje o batérii taktiež chýbajú, ale uvedená správa naznačuje, že dojazd pripravovaného modelu by sa mal pohybovať v rozmedzí 480 až 560 km a vozidlo bude schopné jazdiť po dobu piatich hodín rýchlosťou 65 míľ/h (105 km/h). To by zodpovedalo dojazdu 525 km, čo je aktuálne nadpriemerná hodnota. V roku 2026 však už nepôjde o výnimočný parameter.