Reklama

UPS a Wingcopter pracujú na novej generácii kuriérskych dronov

Zdroj | Wingcopter
Juraj Procházka
Zdroj | Wingcopter
Zdroj | Wingcopter

Pre automatizované doručovanie balíkov vzdušnou cestou sú nevyhnutnosťou stroje s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL). Lenže takéto štvor- a viacvrtuľové drony majú svoje nevýhody. Medzi hlavné patrí vysoká hlučnosť, pomerne nízka rýchlosť a krátky dolet, ako aj problematické lietanie v silnejšom vetre.

Pozrite si

UPS už od mája „potajomky“ využíva autonómne nákladné autá

Lietadlá s pevnými krídlami sú naopak tichšie, spoľahlivejšie, dosahujú vyššiu rýchlosť, aj akčný rádius, ale potreba dlhej pristávacej dráhy ich diskvalifikuje pri doručovaní v mestách. Hybridné drony nemeckej spoločnosti Wingcopter však spájajú výhody oboch typov lietajúcich strojov, čo zaujalo aj kuriérskeho giganta UPS.

USP oznámila partnerstvo s nemeckým výrobcom lietadiel Wingcopter s cieľom vyvinúť nové typy doručovacích dronov. Firmy budú spolupracovať pri certifikácii existujúcich lietadiel spoločnosti Wingcopter na použitie pre komerčné dodávateľské lety v USA.

UPS na dronoch Wingcopter zaujala technológia, aj praktické výsledky. Krídla dronov sú vybavené rotormi so sklopným mechanizmom, ktorý im umožňuje prepínať medzi režimom letu s viacerými vrtuľami a letom s pevným krídlom.

Zdroj | Wingcopter

Vďaka tomu sú schopné vertikálne vzlietnuť a pristáť na obmedzenom priestore a potom rýchlo a ticho lietať na svojej trase do cieľa. Tieto vlastnosti ich favorizujú pri použití na lety nad obývanými oblasťami, oproti tradičným viacvrtuľovým dronom.

Drony už majú za sebou aj „krst ohňom“ v praxi, keď uskutočnili dodávky za náročných podmienok. Príkladom bolo doručovanie inzulínu do odľahlej osady v Írsku na ostrove v Severnom mori, ktorá býva počas nepriaznivého počasiu často nedostupná, alebo letecké doručovanie vakcín do zdravotníckych stredísk na súostroví Vanuatu. Konkurenčná kuriérska spoločnosť DHL zas využila drony Wingcopter pre svoj projekt v Tanzánii.

Zdroj | Wingcopter

Elektrické drony Wingcopter s naklápacími rotormi môžu na krídlach lietať maximálnou rýchlosťou až 240 km/h (bežná prepravná rýchlosť je 100 km/h), disponujú doletom 120 km (bez nákladu) a môžu zostať vo vzduchu dokonca aj pri nárazoch vetra s rýchlosťou až 70 km/h.

Pozrite si

V Nemecku testujú prepravu malých zásielok pomocou dronov

Dron má rozpätie krídiel 178 cm a v pozdĺžnom smere meria 132 cm. Maximálna nosnosť je 6 kg a s takýmto nákladom doletí do vzdialenosti 45 km (100 km s nákladom 2 kg).

Zdroj | Wingcopter

Cieľom partnerstva spoločností UPS a Wingcopter bude získať bezpilotné lietadlá s cerifikátom regulačných orgánov USA na kuriérske lety. Firmy budú zároveň pracovať na vývoji novej generácie dronov pre USA a ďalšie krajiny.

V súčasnosti UPS väčšinou testovala bezpilotné lietadlá na prepravu medicínskych vzoriek a liekov, cieľom spoločnosti je však vyvinúť lietajúci prostriedok, ktorý by umožnil prepravovať zásielky zákazníkom v rôznych priemyselných odvetviach. Kým sa tak stane, zrejme ešte nejaký čas uplynie, ale spustenie tejto spolupráce je významným míľnikom.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.