Štúdia Massachusetts Institute of Technology (MIT) o odporúčanom etickom rozhodovaní autonómnych vozidiel priniesla zaujímavé zistenia.
MIT uverejnil výsledky globálneho prieskumu o tom, ako by mali byť naprogramované morálne a etické rozhodnutia autonómnych vozidiel. Týka sa to robotických áut 5. úrovne, ktoré budú jazdiť samé, bez asistencie vodiča a samé sa budú musieť rozhodovať aj v kritických situáciách.
Rozsiahly prieskum po celom svete
Výskumníci z MIT už takmer pred dvoma rokmi spustili web stránku Moral Machine, ktorá sa snaží modelovať rôzne dopravné kolízie a hľadá riešenia etických problémov, v situáciách pri ktorých je nutné niekoho obetovať.
Masívny prieskum MIT odhaľuje niektoré výrazné preferencie týkajúce sa etiky autonómnych vozidiel, ktoré majú univerzálnu platnosť, ale isté regionálne rozdiely sa v týchto preferenciách objavili.
Prieskum bol mimoriadne reprezentatívny, keďže sa ho zúčastnilo viac ako 2 milióny online účastníkov z viac ako 200 krajín. Analyzovaný problém zahŕňal scenáre, v ktorých hrozí nehoda auta a vozidlo sa musí rozhodnúť pre jednu z dvoch potenciálne fatálnych možností.
Z prieskumu vyplýva, že všeobecné preferencie zahŕňajú uprednostňovanie ľudských životov pred zvieracími, mladších a zdravších ľudí pred staršími a väčšina by tiež ušetrila účastníkov dopravy, ktorí dodržiavali dopravné predpisy, pred cestnými pirátmi a nedisciplinovanými chodcami.
Respondenti tiež označili za dôležitý kvantitatívny faktor, v nevyhnutnom prípade radšej vraziť do menšej z dvoch skupín ľudí.
Inšpirácia pre tvorcov softvéru
Výskumníci analyzovali údaje ako celok a súčasne rozdelili účastníkov do podskupín podľa veku, vzdelania, pohlavia, príjmov a politických a náboženských preferencií. Svoje demografické údaje poskytlo 491 921 respondentov, čo je stále veľmi reprezentatívny prieskum.
Vedci nezistili výrazné rozdiely v morálnych preferenciách na základe demografických charakteristík, ale objavili odchýlky morálnych preferencií založené na kultúrnych a geografických odlišnostiach.
Skupiny krajín rozdelili na „západné“, „východné“ a „južné“ a v týchto oblastiach sa niektoré výraznejšie rozdiely objavili. Respondenti v južných krajinách mali silnejšiu tendenciu preferovať skôr mladých ľudí pred staršími, najmä v porovnaní s „východom“.
Edmond Awad z MIT Media Lab, hlavný autor dokumentu, ktorý uvádza výsledky projektu navrhuje, aby tieto typy preferencií boli základom verejnej diskusie o otázkach bezpečnosti autonómnych áut. Vo všetkých regiónoch by sa mohli získané poznatky využiť pri tvorbe softvéru na riadenie autonómnych vozidiel.
Keďže etické dilemy s autonómnymi autami prídu, či sa nám to páči, alebo nie, je dobré, ak sa o tejto problematike rozvinie široká diskusia. Pomôže to k lepšej adaptácii novej technológie a takisto k zlepšovaniu jej bezpečnosti.
Výsledky štúdie boli publikované v magazíne Nature.