Konzultačná spoločnosť BrandZ vydala každoročný rebríček najhodnotnejších značiek na svete. Prvé miesto ale prekvapivo nepatrí kalifornskej spoločnosti Apple.
Ako najväčšia a najreprezentatívnejšia platforma pre budovanie značiek na svete odráža BrandZ značky, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou životného štýlu súčasných spotrebiteľov. Je to jediný projekt hodnotiaci značky na základe kombinácie viac ako 3 miliónov rozhovorov so spotrebiteľmi na celom svete s analýzami finančného a obchodného výkonu každej zo spoločností. Na prvom mieste preto neskončil výrobca iPhonov.
Prvú priečku si už dlhšie drží Google s hodnotou značky 302,06 miliardy amerických dolárov, čo je nárast o 23 % oproti minulému roku. Apple síce rástol viac, a to až o 28 %, no stačilo to „len“ na druhé miesto s hodnotou 300,59 miliardy USD.
Poradie prvých dvoch priečok sa síce nemenilo, no tretie a štvrté miesto je už iné. Minuloročný štvrtý Amazon je tentokrát tretí, narástol o významných 49 %, čo predstavuje aktuálnu odhadovanú hodnotu 207,594 miliardy dolárov. Štvrtá priečka sa ušla Microsoftu s evaluáciou 200,987 miliardy USD a nárastom 40 %. Prvú päťku uzatvára zároveň aj prvá spoločnosť, ktorá nemá americké korene. Je ňou čínsky konglomerát Tencent, ktorý sa zameriava na služby spojené s internetom, zábavou či AI.
Šieste miesto obsadil Facebook, siedme Visa, ôsmy bol McDonald´s. Za ním bola Alibaba Group a poslednou spoločnosťou je americký telekomunikačný gigant AT&T.
Rovnako zaujímavým rebríčkom sú aj najrýchlejšie rastúce značky. V tomto prípade prvé miesto obsadil čínsky internetový obchod JD.com s medziročným nárastom až 94 %. Druhá skončila Alibaba s 92 %. Prekvapením je čínska značka alkoholu Maotai, ktorá zaznamenala 89-percentný rast. Do TOP 5 sa potom ešte dostal aj PayPal s 85 % a Netflix so 73 percentami. Tesla sa do rebríčka dostala tiež. Patrí jej ôsma priečka s nárastom 60 %. Úplná hodnota TOP 100 spoločností je potom 4,4 trilióna USD.
Treba mať na pamäti, že rebríček zostavovaný spoločnosťou BrandZ je špecifický a berie do úvahy aj údaje, ktoré nemajú nič spoločné so skutočnou hodnotou značiek. Ak by sme vychádzali z trhovej kapitalizácie, prvé miesto má Apple, druhé Alphabet.