Myšlienka digitálnych poznávacích značiek, či tabuliek s evidenčným číslom motorového vozidla nie je úplne nová. Zaoberajú sa ňou vládni experti, aj súkromné spoločnosti vo viacerých krajinách.
Kalifornia schválila návrh zákona umožňujúceho testovanie digitálnych poznávacích značiek už v roku 2013, a v marci tohto roku sa stali komerčne dostupné.
O čo ide?
Zavedením elektronických značiek sa obracia dátový tok pri identifikácii vozidiel. Kým dnes musia poznávacie značky identifikovať vizuálne ľudia, alebo kamerové systémy s vysokým rozlíšením, pri elektronických značkách identifikáciu vyšle samotné vozidlo. Problém so znečistenými a nečitateľnými tabuľkami bude minulosťou.
Elektronická poznávacia značka je identifikačné zariadenie namontované na vozidle, ktoré vysiela rádiový signál používaný na digitálne sledovanie a monitoring. Boli vytvorené viaceré patenty, ktoré majú ambície nahradiť tradičné kovové a plastové poznávacie značky.
Elektronická poznávacia značka pracuje priamo s počítačovým systémom vozidla a môže komunikovať s externými infokomunikačnými systémami, ktoré môžu na diaľku monitorovať, ale aj regulovať používania vozidla. A to môže byť okrem výhody aj problém, ku ktorému sa vrátime v závere článku.
V USA aj v Dubaji
Kalifornský start-up Reviver Auto a spoločnosť Galpin Auto Sports spustili predaj elektronických značiek s EČV v USA v marci 2018. Digitálne značky sú už legalizované v Kalifornii, v Texase, na Floride a v Arizone a v priebehu roka by mali pribudnúť ďalšie americké štáty.
Najnovšie si môžu digitálne značky vyskúšať aj vodiči v Dubaji. Na tamojších cestách začnú testovať digitálne „tabuľky“ podľa BBC budúci mesiac. Dubai Roads and Transport Authority sa domnieva, že pomocou digitálnych značiek bude možné rýchlejšie reagovať v núdzových situáciách pri haváriách, alebo v prípade odcudzenia vozidla.
Služby ako cestná daň, mýto, alebo obnovenie registrácie, ale aj pokuty za dopravné priestupky bude možné okamžite naúčtovať majiteľovi vozidla.
Nemálo otáznikov
Aj táto minca má však dve strany. Keďže digitálne poznávacie značky budú prepojené s GPS, alebo s iným systémom na určovanie polohy (Galileo, Glonass, …), existujú opodstatnené obavy o ochranu súkromia. Ktovie, ako tento problém z pohľadu ochrany osobných údajov dokážu „rozchodiť“ úradníci, ktorých hlavnou misiou je „ochrana“ nášho rodného čísla, alebo tváre na kamerovom zázname.
Problém s hromadným odovzdávaním lokalizačných dát od spoločností predávajúcich navigačné systémy pre autá tretím stranám tu nadobudne zbrusu novú kvalitu. Kým pri navigáciách sa tieto firmy úspešne obhajovali, že ide o anonymizované dáta, v prípade digitálnych značkách EČV to bude inak.
Poznávaciu značku bude možné jednoznačne spojiť s konkrétnym vozidlom a jeho majiteľom. Pokiaľ sa k takýmto lokalizačným údajom dostanú nepovolané osoby, alebo kriminálne živly, existuje nielen nebezpečenstvo straty súkromia, ale aj čohosi horšieho.
Na druhej strane polícii a silovým zložkám by nová identifikácia mohla pomôcť pri pátraní, aj pri zdokonaľovaní represívnych nástrojov. Mohli by napríklad diaľkovo zastaviť unikajúce vozidlo a podobne. V každom prípade sa otvára nový priestor pre úvahy a invenciu – pre hackerov, aj pre vývojárov.