Reklama

Citroën C4 Cactus má konečne poriadny automat

Marek Šimunek
87 %
Je pravda, že Citroën C4 Cactus nie je až takou novinkou. Objavil sa totiž už v roku 2014, kedy som aj mal možnosť ho testovať. Aktuálne však toto neprehliadnuteľné auto dostalo poriadnu novinku.

Výhody

  • unikátny a neprehliadnuteľný dizajn
  • komfortné sedadlá
  • automatická prevodovka EAT6

Nevýhody

  • prevodovka zbytočne dlho drží zaradený nižší stupeň
  • slabší výkon audiosystému
  • na svoju triedu pomerne vysoká cena

Po stránke dizajnu sa toho v prípade Citroënu C4 Cactus veľa od môjho prvého kontaktu s týmto neprehliadnuteľným autom nezmenilo. Stále okolo neho nájdete dva dva tábory ľudí. Niekto sa do jeho dizajnu okamžite zamiluje a niekto sa na neho nebude vedieť pozerať ani po niekoľkých mesiacoch, či rokoch.

Test Citroënu C4 Cactus v časopise TECHBOX 11-12/2014

Citroën C4 Cactus je totiž dokonalou ukážkou toho, ako je možné skombinovať neskombinovateľné. Je teda určený pre ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť a na parkovisku neradi zapadnú medzi všetky tie ostatné autá.

Podobne ako odvážne tvary charakterizujú C4 Cactus aj rôzne farebné kombinácie, ktoré sú k dispozícii. Kombinácie farieb dávajú každému jednému kúsku jedinečného ducha. Na výber pritom nebudete mať len z farieb karosérie, ale aj strechy, či ochranného prvku Airbump.

Áno, to je ten pás plastu na bočnej strane, ktorý je práve pre tento model charakteristický. V skutočnosti však funguje veľmi dobre a na parkovisku ochráni vaše, ale aj susedné auto pred zbytočným poškriabaním pri neopatrnom otvorení dverí.

Rovnaký dizajnový a samozrejme aj funkčný prvok nájdete aj v prednej a zadnej časti. Airbump tu v podstate zastupuje akýsi nárazník. Potešením je to, že okrem vzhľadu má tento doplnok aj svoju funkčnú stránku.

Pozrite si

Nový Citroën C3 a jeho ConnectedCam vidia všetko!

Akokoľvek sa na C4 Cactus pozerám, mne sa to auto doslova páči. Je moderné, svieže, štýlové a vďaka tvaru karosérie pôsobí dokonca mohutnejšie.

Ojedinelé v prípade C4 Cactus je aj rozmiestnenie svetiel. Tie predné sú rozdelené do troch samostatných skupín. Úplne hore sú LED svetlá denného svietenia, pod nimi sú hlavné svetlomety a úplne v spodnej časti nájdete hmlové svetlá.

Cactus poteší poriadne veľkými parabolami pre svetlá a tak aj napriek tomu, že pre svietenie používa bežné halogénové žiarovky, jeho svetlá svietia veľmi dobre.

Svetlá v zadnej časti sú naopak združené do jedného prvku. Sú teda menšie a dovoľujú tak vyniknúť mohutnosti a šírke auta. Áno, som si vedomý, že sa jedná o kompaktné auto, aj tak však pôsobí mohutne.

Samozrejme toto sú všetko znaky auta, ktoré som mal na test už pred troma rokmi. V tomto smere sa teda veľa toho nezmenilo, teda konkrétnejšie nič. Podstatné zmeny však v prípade Citroënu C4 Cactus nastali pod kapotou.

Testovaný kúsok totiž poháňal najvýkonnejší dostupný benzínový trojvalec s turbom. Výkon tohto drobca je 81 kW, teda 110 koní. Možno si poviete, že to je málo, ale pre toto auto je to viac ako dostatočný výkon.

Pozrite si

TEST Citroën C-Zero – drahá nákupná taška na elektrinu do mesta i dediny

Navyše sa vďaka tejto motorizácii môžete pohybovať v pomerne slušných hodnotách spotreby. V mojom prípade sa mi podarilo dosiahnuť výsledok 6,2 l/100km a to som väčšiu časť testovacích kilometrov strávil v meste.

Keď som prvýkrát testoval nový Citroën C4 Cactus mal som ho s tou obávanou robotizovanou prevodovkou. Už vtedy som povedal, že to auto sa mi veľmi páči, ale človeka, ktorý dovolil do neho použiť túto prevodovku by som ….

Našťastie si tohto problému boli vedomí aj v Citroëne a tak minulý rok konečne prišiel Cactus, ktorý ponúkne poriadny automat. Namiesto robotizovanej prevodovky v ňom totiž v kombinácii so spomínanou motorizáciou môžete mať aj štandardný šesťstupňový automat s hydrodynamickým meničom.

Cactus v kombinácii 1,2 litrového trojvalca a nového automatu EAT6 ponúkne krútiaci moment 205 Nm a zrýchlenie na 100 km/h za 9,7 sekundy. Viem, nie sú to hodnoty športového auta, ale o tom Cactus ani nikdy nebol.

Nová prevodovka však z tohto drobca robí doslova úplne nové auto. Jazda s ním je vďaka automatu ešte komfortnejšia a na rozdiel od prvej testovanej verzie je toto auto doslova skokom vpred.

Prevodovka sa správa presne tak, ako by ste očakávali. Pri plynulom zrýchlení v postate o radení stupňov ani neviete, a to ani prostredníctvom otáčkomera, keďže C4 Cactus ho ani na prístrojovom paneli nemá.

Pri snahe o prudšiu akceleráciu však prevodovka ochotne podradí o dva stupne a auto tak dynamicky vyrazí dopredu. Problémom však v prípade novej automatickej prevodovky môže byť jej odstupňovanie. Auto totiž dlho drží nižšie prevodové stupne.

Jazda v meste tak znamená zaradený tretí prevodový stupeň a motor v zbytočne vysokých otáčkach. Štvorku totiž prevodovka zaradí až pri rýchlosti na úrovni 60 km/h. Podobná situácia nastane pri jazde mimo mesto, kedy automat zaradí šiesty stupeň až pri rýchlosti okolo 110 km/h.

C4 Cactus je známy aj svojim unikátnym interiérom. Je to geniálna kombinácia retra a moderny. Rovná palubná doska a minimalistickými displejmi kombinovaná s pohodlnými sedačkami, ktoré pripomínajú gauč je doslova návyková.

Navyše si k tomu musíte prirátať aj použité materiály. Veď, v ktorom aute nájdete kombináciu kože, kobercovej látky, plastov a kovu. V prípade tohto kúsku je to kombinácia na jednotku.

Nová prevodovka si však vyžiadala zmenu oproti predchádzajúcej verzii aj v interiéri. Robot si vystačil s trojicou tlačidiel a predné sedadlá mohli byť v jeho prípade efektne spojené. To budilo ešte unikátnejší dojem „gauču“ namiesto sedadiel.

Automatická prevodovka však má svoj volič umiestnený štandardne medzi sedadlami a tak musia byť tieto samozrejme oddelené. Stále sú to však pohodlné kreslá, v ktorých budete radi cestovať.

Samotná palubná doska však ostala bez zmien. Je rovná, elegantná a prerušujú ju v podstate iba dva displeje. Ten umiestnený pred vodičom nahrádza prístrojový panel.

Zobrazuje len základné údaje, ako rýchlosť, stav paliva, nastavenie tempomatu, alebo zaradený prevodový stupeň. Nič viac nepribudlo. Žiadne zobrazenie teploty motora, ani nič podobné.

Ti isté platí aj o multimediálnom systéme, ktorý je akýmsi centrálnym mozgom celého auta. Ovládate pomocou neho totiž nielen rádio a multimédiá, ale aj nastavenie klimatizácie a palubný počítač.

Práve preto si mohol Citroën dovoliť minimum tlačidiel. Bohužiaľ systém ešte nezískal novú verziu, ktorú nájdete napríklad v modele Citroën C3. Stále teda patrí k tým menej rensponzívnym. Ovládanie je občas príliš pomalé a tiež samotný štart systému nepatrí k tým najrýchlejším.

Osobne by som v tomto prípade privítal aj o niečo kvalitnejšiu reprodukciu zvuku. Predsa len je C4 Cactus autom, ktoré si zvolia najmä mladí ľudia. Tí by určite ocenili kvalitnejšie ozvučenie.

Inak si však Cactus zaslúži pochvalu za vynikajúco spracovanú navigáciu, alebo možnosť pripojenia sa k internetovým službám prostredníctvom hotspotu vo vašom smartfóne. Priame pripojenie prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto však v tomto prípade ešte nie je prítomné.

Citroën C4 Cactus však prináša všetky potrebné asistenčné systémy. Nájdete v ňom napríklad asistenta pre parkovanie, ktorý pomôže najmä menej skúseným vodičom pri parkovaní, alebo automatické stierače.

Nechýba ani cúvacia kamera, ktorá stále vidí lepšie počas dňa, ako v noci. Jej zobrazenie je totiž dosť citlivé na okolité svetlo. Vhod príde aj systém pre rozjazd do kopca.

V konečnom dôsledku je teda C4 Cactus skutočne vyváženým autom, ktoré som si doslova zamiloval. Jeho veľkým mínusom je však cena. Ak si totiž vyberiete najvyššiu výbavu Shine, ako v mojom prípade a navyše ju skombinujete s touto motorizáciou a novou prevodovkou EAT6 cena presiahne 20 tisíc EUR.

Citroën síce aktuálne ponúka hromadnú zľavu, ktorá v konečnom dôsledku umožní cene klesnúť pod magickú hranicu 20 tisíc, aj tak si však myslím, že toto je dosť odvážna cena. Pravdou však ostáva, že za ňu dostanete štýl, aký sa len tak niekde nevidí.

Nový Citroën C4 Cactus sa teda na prvý pohľad príliš nezmenil, stále je to auto, ktoré osloví najmä odvážnych ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť. Na druhú stranu však konečne ponúkne automat, s ktorým je radosť jazdiť. Kombináciu benzínového trojvalca s turbom a nového automatu teda môžem smelo odporučiť.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.