Tento týždeň komentujeme udalosť týždňa – prvý ročník Majstrovstiev Slovenskej Republiky v elektronických športoch, ktorý sa konal v dňoch 1. a 2. októbra v priestoroch Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave, konkrétne na pôde Fakulty Informatiky a Informačných Technológií, kde majú k elektronickému športu úctu a kde ho rozvíjajú po všetkých stránkach.
Y-Games – hry pre Generáciu Y
V nedeľu, 2. októbra 2016, skončil v Bratislave turnaj PC a konzolových hier: „Y-Games Winter Challenge 2016“. Je to najväčšia hráčska akcia na Slovensku.
Stretli sa tu hráči počítačových hier všetkých kategórií – od začiatočníkov po profesionálov. Tí najlepší hráči si prišli nazbierať cenné body v prvom ročníku „Majstrovstiev Slovenskej Republiky v elektronických športoch“.
Okrem turnaja prišli na akciu rôzni vystavovatelia hráčskej elektroniky a príslušenstva. Sony prišla predstaviť svoj PlayStation VR. HP priniesol VR headset z dielne HTC – HTC Vive. V stánku Progamingshop.sk ste si mohli pozrieť a vyskúšať herný ovládač Steam Controller a streamovací set-top box Steam Link. Svoje novinky predstavili i spoločnosti MSI, ASUS, ESET, Creative a slovenský obchod s elektronikou – TPD. Najnovšie herné notebooky boli k videniu vo „free to play“ zónach.
O ďalšiu zábavu sa postarali špeciálni hostia: známi slovenskí a českí streameri či youtuberi, napríklad: Michal Average, Žolik, Grinder, Matej Zrebný, Michal „#Donato“ Decita, Viktorkaa, Čabajka a ďalší. Časť podujatia moderoval i známy moderátor Fun-rádia – Sajfa.
A ako to už na takýchto turnajoch býva, vrcholom podujatia bola súťaž kostýmov – Cosplay. Tento rok sa súťaže zúčastnilo 14 súťažiacich. 13 ženských kostýmov a jeden mužský. Podľa slov viacerých návštevníkov, kvalita kostýmov z roka na rok stúpa. I tento rok sa bolo na čo pozerať.
A víťazi?
V hre „Counter Strike: GO“ dominoval tím eXtatus. V „DOTA 2“ vyhrali eERINES. V „League of Legends“, opäť tím eXtatus. V „Heartstone“ – Martim. Vo „FIFA 16“ – hráč s prezývkou SorryForWinning a v Cosplay – Haylin.
Znejú vám tie názvy a pojmy príliš cudzo? Neslovensky? Zvykajte si. Práve ste sa ocitli vo svete, v ktorom žije Generácia Y.
Čo je Generácia Y? Je to pojem, ktorý vymysleli demografi a marketingové spoločnosti, ktoré sa zaoberajú typológiou obyvateľstva. Za Generáciu Y sa označujú ľudia, ktorí sa narodili niekedy v rozmedzí rokov 1980 až 2000.
Vďaka sociológom: Williamovi Straussovi a Neilovi Howeovi, sa niekedy označujú i ako Miléniové deti. Deti, ktoré vstúpili do sveta dospelých okolo roku 2000.
Do tejto generácie patria:
- Mark Zuckerberg – zakladateľ a CEO spoločnosti Facebook
- Dustin Moskovitz – spoluzakladateľ spoločnosti Facebook
- Blake Ross – spoluzakladateľ projektu Mozilla Firefox
- Eesha Khare, ktorá vo veku 18 rokov skonštruovala “super-capacitor”, ktorý umožňuje nabiť mobil za 20-30 sekúnd.
Zástupcovia Generácie Y sa narodili do obdobia, ktoré formovala revolúcia informačných technológií:
- pojmy ako Internet, notebook, iPhon tvoria prirodzenú súčasť ich sveta
- majú 250 a viac priateľov na Facebook-u
- vyhľadávajú technologické novinky
- väčšinu voľného času trávia za počítačmi na sociálnych sieťach, alebo hraním počítačových hier
- sú kreatívni – aktívne prispievajú do Internetu vlastnými fotografiami, článkami, videami
- sú pragmatickí – cool môžu byť len užitočné veci
- sú zodpovední – zverejňujú svoje skúsenosti so zakúpeným tovarom alebo službou, čo pokladajú za prirodzenú službu spoločnosti
- radi cestujú a preto sú tolerantní k iným rasám a etnikám
- veria, že muž i žena sa majú starať o deti rovnako
- sú tolerantnejší k homosexualite v porovnaní s predchádzajúcou generáciou
- politicky sa neangažuje až polovica príslušníkov tejto generácie
- oproti predchádzajúcej generácii X je v tejto generácii viac ateistov
A práve príslušníkov tejto generácie ste mohli na turnaji „Y-Games“ stretnúť. Či už v roli účastníkov, návštevníkov alebo organizátorov. I zakladateľ turnaja, Karol Cagáň, je Miléniové dieťa.
Mladý, ambiciózny zakladateľ Y-Games mi prezradil ako tento turnaj vznikol. Tak, ako sa na poriadny strat-up patrí – v školskej jedálni.
Dnes už štvrták, študent FIIT STU Bratislava, Karol Cagáň má za sebou 6 turnajov tohto veľmi úspešného podujatia.
Jeho nápad – usporiadať turnaj v hraní počítačových hier na akademickej pôde, konkrétne v priestoroch svojej alma-mater – Fakulty Informatiky a Informačných Technológií STU Bratislava – považujem za najlepší nápad v celej histórii počítačových hier na Slovensku.
Pamätám časy okolo roku 2000, keď sa majstrovstvá Slovenskej Republiky v počítačových hrách hrali na výstavách Cofax. Dnes však Cofax už neexistuje. Rovnako tak LAN párty prestali mať s príchodom rýchleho Internetu zmysel.
Internetové kaviarne sa z toho istého dôvodu stali nerentabilné a hromadne začali zanikať. Zákon o športe, ktorý sa v tom čase pripravoval a mal zrovnoprávniť elektronický šport so štandardným, nikdy prijatý nebol. Odpor Generácie X voči počítačovým hrám trvá doteraz.
Preto som rád, že Miléniové deti si svoj turnaj nenechali zobrať.
Klobúk dolu i pred vedením fakulty, že umožnilo používať priestory a infraštruktúru fakulty na hranie počítačových hier. Niekto múdry pochopil, že hranie počítačových hier patrí do tohto typu školy. A nielen to. Pochopil že je to najlepší spôsob ako nadchnúť mladých ľudí pre štúdium a rozvoj Informatiky.
Veď ako inak chceme vychovať armádu IT-špecialistov? Ako chceme získať nových administrátorov, kryptoanalytikov, sieťových špecialistov?
Väčšina laikov ani netuší, akými znalosťami a zručnosťami oplývajú napríklad hráči Counter-Striku. Aký majú prehľad o hernom hardvéri a softvéri, o sieťových prostriedkoch a programovacích jazykoch. Aké presné majú ruky, postreh, zrak. Aké poznajú bojové taktiky a stratégie. Sú to jednoducho virtuózi.
Ale elektronické športy sú nielen o zábave a zručnostiach. Je to i dobrý biznis. Napríklad výhry vo finále Medzinárodného turnaja v „DOTA 2“ 2016, boli dotované vo výške 18,5 miliónov dolárov. Len pre porovnanie: Svetový šampionát v krikete bol dotovaný sumou o 3,8 mil libier menšou, Tour de France o 3 mil. menšou, Turnaj majstrov v golfe – o 3,6 mil. menšou, tenisový turnaj vo Wimbledone o 3 mil. menej.
Nie je tajnosťou, že počítačový hardvér momentálne ťahajú dopredu herné technológie. Grafické akcelerátory, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre hranie náročných počítačových hier, dnes poháňajú servre s umelou inteligenciou. Používajú sa pri dolovaní kryptomien a s ich pomocou sa realizujú špičkové technologické simulátory.
I moje deti sa hrajú počítačové hry: „League of Legends“, „World of Warcraft“, Sims„“. Rutinne používajú iPhony, iPody a smartTV.
Vedia si založiť Gmail, rozumejú počítačovému a hernému slangu, chatujú vo Facebooku, posielajú správy Messangerom.
Preto som sa veľmi začudoval, keď raz prišla zo školy moja dcéra a hovorí: „Ja sa tak bojím informatiky!“
„Čo?“, neveril som vlastným ušiam. „Ty? Čo ovládaš iPhone lepšie ako my a určite lepšie ako pani učiteľka? Ako môžeš mať dojem, že nevieš informatiku?“
Zoberte si niekedy do rúk zošit z informatiky svojho syna, či dcéry na základnej škole a pochopíte ako sa zabíjajú počítačové talenty. Už v piatej triede ich skúšajú z toho, čo je procesor, radič, pamäť, hoci nikdy nevideli ani otvorený počítač.
Učia ich programovať vymyslené matematické úlohy v Pascale a formátovanie vo Worde. A samozrejme, všetko na známky.
Bohužiaľ, len zopár osvietených učiteľov chápe, že dnes je dôležité niečo úplne iné. Napríklad, ako si vytvoriť blog a udržiavať na ňom vysokú návštevnosť.
Ako vytvoriť stránky, ktoré budú v prvej desiatke vo vyhľadávači, alebo ako natočiť virálne video. To sú zručnosti, ktoré musí mať generácia Z. Pascal, Micorosft Word, Excell, je minulosť.
Bohužiaľ, ak sa naše školstvo rýchlo nezreformuje, postihne mladých informatikov presne rovnaký osud ako mladých matematikov, fyzikov a prírodovedcov. Odpor k celému predmetu.
Prečo? Lebo deti majú dojem, že na to nemajú. Majú skúsenosti, že zlyhávajú pri testoch a odpovediach. Zdá sa im všetko zložité a bez kontextu. Nie sú vedené k poznaniu princípu, pointy, podstaty, ale k memorovaniu hromady detailov ako napríklad: vzorcov, názvov a vlastností.
A preto vás, kompetentných, prosím: „Neučte deti v škole Informatiku“.
Zriaďte predmet Počítačové hry!