Reklama

6 digitálnych trendov, ktoré ovplyvnia firmy

Roman Calík

Technologické startupy doteraz pozitívne búrali stereotypy a rástli omnoho rýchlejšie ako ich oveľa väčší konkurenti. Podľa štúdie Accenture Technology Vision 2014 sa tento trend mení a obracia sa v prospech veľkých podnikov, ktoré začínajú využívať svoju veľkosť a schopnosti transformácie na digitálny biznis.

Facebook pred desiatimi rokmi len začínal. Osem rokov dozadu Twitter a Instagram vôbec neexistovali. Šesť rokov späť väčšina mobilných telefónov „vedela“ len telefonovať, prijímať a odosielať správy.

Sme svedkami toho, že veľké podniky prostredníctvom digitálnej transformácie znovu potvrdzujú vedúce postavenie na svojich trhoch,” povedal Paul Daugherty, technologický riaditeľ spoločnosti Accenture. “Digitálne technológie používajú na zefektívnenie svojich procesov a na transformáciu toho, ako spolupracujú s partnermi, komunikujú so svojimi zákazníkmi, riadia svoje transakcie, či ako vstupujú na trh. Digitálny svet sa rýchlo stáva súčasťou ich DNA.“

Toto je šesť technologických trendov, ktoré budú riadiť posun v digitálnej oblasti:

1. Miznúca hranica medzi digitálnym a reálnym svetom – maximalizácia inteligencie

Prostredníctvom nositeľných technológií a inteligentných zariadení, ktoré nás zásobujú informáciami v reálnom čase, výrazne mení spôsob, akým žijeme a akým fungujú podniky. Táto nová úroveň inteligencie zvyšuje schopnosť pracovnej sily, automatizuje procesy a prináša do života nové zariadenia. Vďaka prístupu k relevantným dátam v reálnom čase môžu aj organizácie a ich zamestnanci reagovať rýchlejšie prakticky v každej situácii.

Príklad z praxe: Koninklijke Philips N.V. využíva pilotnú aplikáciu Google Glass, ktorá umožňuje lekárovi monitorovať vitálne funkcie pacienta a zároveň reagovať na chirurgický proces bez toho, aby sa musel odvrátiť od pacienta.

2. Od zamestnancov ku spolupráci (podniky bez hraníc)

Spoločnosti MasterCard alebo Facebook riešia svoje problémy prostredníctvom organizácie Kaggle, globálnej siete počítačových vedcov, matematikov, analytikov a dátových vedcov. Takýmto spôsobom sa podniky môžu dostať ku relevantnej skupine ľudí, ktorá je vhodná aj na riešenie najnáročnejších obchodných problémov, a navyše je takáto skupina ľudí motivovaná natoľko, že to urobí aj zdarma.

Príklad z praxe: Local Motors vytvoril globálnu komunitu nadšencov automobilov, v rámci ktorej sa spojili inžinieri, mechanici a priemyselní dizajnéri. V súčasnosti využíva tento startup BMW.

accenture

3. Spracovanie dát inak

Dátové technológie sa rýchlo vyvíjajú, výsledkom čoho je často nevyužitý potenciál zozbieraných dát. V súčasnosti len jedna z piatich spoločností integruje dáta naprieč celou spoločnosťou. Ak firmy chcú využiť potenciálnu hodnotu dát, musia k nim začať pristupovať inak a umožniť ich jednoduchý tok do všetkých častí svojej organizácie.

Príklad z praxe: Facebook vyvinul vlastné niekoľkostupňové riešenie pre ukladanie a kategorizáciu fotiek: lacnejšie, nižšie úrovne pre „chladnejšie“ dáta (staršie fotky, ktoré sú pozerané menej) a vyššie úrovne pre „horúce“ dáta, ktoré sú k dispozícii okamžite. „Studené“ dáta sú taktiež k dispozícii rýchlo, ale týmto spôsobom Facebook jednak zvyšuje rýchlosť dostupnosti k fotkám a zároveň šetrí náklady na skladovanie.

4. Hyperškálovanie (hardvér je späť)

S rastúcim dopytom po väčších a rýchlejších dátach, sa svet hardvéru stáva centrom inovácií. Pokroky v oblastiach ako spotreba energie, pevné pamäte a infraštruktúra, dávajú podnikom nové príležitosti čo sa týka efektivity, znižovania nákladov a umožňujú ich systémom pracovať na stále vyššej úrovni. Hardvér sa s postupným digitalizovaním spoločností stáva nevyhnutnosťou pre ďalší rast.

Príklad z praxe: GM plánuje vybudovať vlastné mega dátové centrum, pričom sa sťahuje z cloudu do hyperškálovania.

5. Obchod s aplikáciami

Posun k spotrebiteľom vytvára tlak na väčšiu prevádzkovú aktivitu firiem, kvôli čomu začínajú čoraz viac využívať aplikácie. Tie budujú softvérové platformy a architektúry tak, že oddeľujú veľké back-endové služby od aplikácií, prostredníctvom ktorých komunikujú priamo so spotrebiteľmi. Tento trend je predovšetkým o počte aplikácií, ktoré sa budú dať rýchlo vyvinúť, a ktoré zároveň uspokoja konkrétne potreby zákazníkov.

Príklad z praxe: United Airlines vytvorilo zjednodušenú mobilnú aplikáciu, ktorá zobrazuje kľúčové dotykové body na spodnej časti obrazovky. Pokiaľ cestujúci začal činnosť na svojom domácom počítači, môže pokračovať v mieste, kde prestal na svojom mobilnom zariadení bez toho, aby sa musel znova prihlasovať.

6. Projektovanie odolnosti

Čoraz väčšou digitalizáciou sa podniky stávajú aj viac zraniteľné, možné zlyhanie preto musí byť predvídané a naprojektované v rámci systémov. Firmy dnes musia prijať nové nastavenie a zabezpečiť, aby ich systémy boli dynamické, dostupné a zároveň navrhnuté tak, aby odolali zlyhaniu či útokom a vyhli sa tak obrovským stratám (napr. Google za 5 min. svojho výpadku stratil na príjmoch až 545-tisíc dolárov).

Príklad z praxe: Inžinieri spoločnosti Netflix hľadajú pomocou vlastných automatizovaných testovacích nástrojov možné chyby, ktoré by v prípade nemonitorovaných úkonov mohli spôsobiť katastrofálne dôsledky. Tento spôsob neustálej bdelosti a pripravenosti začal Amazon aplikovať už niekoľko rokov dozadu, neskôr sa k nemu pridal aj Flickr, Yahoo, Facebook, Google či Etsy.

Minulý rok sme deklarovali, že každý podnik je digitálnym, či to už jeho predstavitelia uznajú alebo nie. Pri pohľade na zmeny v technológiách a ich dopad na stratégie a pracovné priority po celom svete, veríme, že existujú obrovské možnosti pre všetkých vrcholových manažérov stať sa digitálnymi „narušiteľmi“ a predefinovať tak svoje činnosti s cieľom vytvorenia trvalej konkurenčnej výhody,“ dodal Daugherty.

Zdroj: Accenture

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.