Teploty sa v týchto dňoch šplhajú k rekordom a ani jeden deň v budúcom týždni nevyzerá, že by priniesol očakávané ochladenie. Naopak, teploty majú ešte viac rásť.
Vedeli ste, že v zaparkovanom aute na priamom slnku môžete mať pokojne aj dvojnásobnú teplotu?! Ako sa tomuto vyhnúť a znížiť teplotu v aute aspoň o pár stupňov?
Najjednoduchším riešením je mať elektromobil či hybrid s mobilnou appkou, pomocou ktorej si viete dať vychladiť auto na požadovanú teplotu. Príp. si môžete auto nechať vychladiť pravidelne na daný čas zadaním parametrov priamo v aute. Každé vozidlo je iné, preto si skontrolujte možnosti v tom vašom. Možno ste o tom ani nevedeli. To ale platí len pre modernejšie a novšie automobily. Čo robiť v tých bežných?
Čo je zadarmo?
Riešenie zadarmo je nechať otvorené okná aspoň na niekoľko centimetrov. To ale určite len v bezpečných priestoroch, na súkromnom parkovisku. Určite neodporúčame nechať pootvorené okná na verejných parkoviskách, kde má prístup ktokoľvek, vrátane zlodejov.
Parkovanie v tieni tiež pomôže, no nie všade je dostupný tieň. Aj v takto zaparkovanom aute vie byť ale teplota podstatne vyššia ako v exteriéri. Myslite na to napríklad aj pri nákupoch. Nechať si v kufri nákup potravín môže byť nebezpečné – vajíčka a mäsové výrobky sa môžu pokaziť do takej miery, že ohrozia pri ich konzumácii vaše zdravie. Salmonela, šigelóza, botulizmus… Samé letné lahôdky.
Nikdy, ale absolútne nikdy (!) nenechávajte v zaparkovanom aute (pokiaľ nemáte vozidlo s možnosťou klimatizovania aj po vypnutí motora) deti ani zvieratá, hoc iba „vybehnete“ niečo zobrať. Ani neviete ako a môže sa stať, že sa zdržíte, zabudnete sa, vám sa niečo stane, hoc aj drobnosť, ktorá vás ale môže zdržať… Stať sa môže čokoľvek. Už po hodine v zaparkovanom aute na slnku hrozí deťom či zvieratám v aute smrť! A to veľmi bolestivá a pomalá.
Slnečná clona
Slnečné clony, alebo reflexné fólie sú tie najjednoduchšie riešenia, ktoré stačí po zaparkovaní aplikovať na čelné sklo. Teda pod čelné sklo. Môžu mať najrôznejšiu formu, od roletiek, cez skladačky až po akýsi dáždnik, ktorý rozprestriete v aute. Existujú pritom aj vonkajšie clony, ktoré natiahnete na čelné sklo, no hrozí, že vám ju niekto alebo niečo poškodí. Kvalitné clony vedia znížiť teplotu pokojne aj o 10-15°C. Tie najzákladnejšie vás vyjdu len niekoľko eur, pokročilejšie a viac mechanické aj niekoľko desiatok eur.
Slnečné clony môžete pritom aplikovať aj na bočné či zadné sklá. Záleží o toho, koľko máte času. Ak však viete, že na slnku idete parkovať dlhšiu dobu, napríklad kvôli kúpaniu či už pri mori, jazere alebo bazéne, odporúčame tých pár minút vyhradiť práve pre inštalovanie clôn. Vo výsledku budete mať výrazne chladnejšie vozidlo po návrate ako vedľa stojace auto bez slnečných clôn. Mimochodom, existujú slnečné clony presne vyrezané a vytvarované pre konkrétne modely najrôznejších značiek.
Ochranná fólia na sklo
Ak vaše auto nie je od výroby vybavené determálnymi či tónovanými sklami, môžete zvážiť ich dodatočné zatienenie. Žiaľ, podľa platnej legislatívy u nás stále nie je povolené mať akúkoľvek fóliu na predných dverách či čelnom skle. Je to síce zvláštne, keďže determálne sklo vie byť tiež nejakým spôsobom zatmavené, no fóliu, ktorá by vás ochránila od žiarenia, ktoré spôsobuje prehrievanie interiéru, možné inštalovať nie je. Nainštalovať si ale môžete nechať fólie aspoň na zadné sklá. Nezabudnite, že montážna firma vám musí vydať certifikát k montáži a fóliám.
Ak vám prekáža, že by ste mali zadné okná príliš tmavé, existujú fólie, ktoré sú veľmi svetlé, no zároveň stále zabraňujú prenikaniu žiarenia do interiéru. Minimálne cez takto ošetrené sklá. Mimochodom, ak by ste niekedy potrebovali meniť čelné sklo na vašom súčasnom automobile za nové (napríklad prasklina apod.), poinformujte sa, či nie je možné ho vymeniť za determálne. Keďže čelné sklo je najväčšie sklo na vozidle, preniká cezeň najviac slnečných lúčov do interiéru. Výmena by mohla celkom pomôcť ich zredukovať a teda i znížiť teplotu vo vnútri.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.