Reklama

3 pecky, ktorým si ma získal Ford S-Max 2.5 Hybrid

Richard Pliešovský

Veľký rodinný van znie všelijako, len nie trendovo a atraktívne. Zvlášť dnes, keď vany patria medzi vyhynuté druhy, môže neznalý usudzovať, že nemajú čo ponúknuť. Veľký, veľký omyl, je to presne naopak.

Dostal som do rúk kľúče od Fordu S-Max 2.5 Hybrid a za 7 dní sa z nás stali veľkí kamaráti. Možno nie na život a na smrť, ale určite by tento model patril na prvé, alebo druhé miesto, ak by som išiel dnes kupovať hybrid. Namiesto siahodlhých litánií o tom, čo tento tátoš ponúka, som spísal to najpodstatnejšie, čo mi Ford S-Max dal.

95 %
O Forde S-Max 2.5 Hybrid určite neplatí, že jednooký je medzi slepými kráľom. Aj keď majú MPV-čka (údajne) najlepšie časy za sebou, to ešte neznamená, že nemajú čo ponúknuť. Testovaný model ukázal, ako výrobca bravúrne použil novú technológiu, ktorá okrem ekologického aspektu šetrí aj peniaze. Spotreba S-Maxu bola neuveriteľne nízka.

Výhody

  • maximálne pohodlné vozidlo
  • vynikajúce jazdné vlastnosti
  • vďaka hybridnému pohonu veľmi nízka spotreba

Nevýhody

  • chýba bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto
  • malý displej infotainmentu
Obsah pokračuje pod reklamou

Ford ukázal, ako sa dá inovovať úspešný model tak, aby mal čo povedať dnes, ale aj o pár rokov. Nemyslím tým dizajn, ktorý je už tri roky nezmenený (a stále šik). Spomenúť môžem adaptívne LED svetlá. Podstatné zmeny sú ukryté vo vnútri. Svet motorizmu sa už totiž nedelí na naftový a benzínový pohon, ale aj o elektrický. Pod kapotou v testovanom modeli bol 2,5-litrový pohon Duratec doplnený o elektromotor a 1,1 kWh batériu. Ide o vyspelý a veľmi efektívny hybrid, nájdeme ho aj vo väčšom Galaxy, či v menšej Kuge.

Jazdenie vo Forde S-Max 2.5 Hybrid bolo pôžitkom pre celú posádku. Vysoké sedenie, veľkorysý interiér, tichá jazda. Všetko nájdete na svojom mieste. Okrem toho, ihneď po prvom naštartovaní a sklopení zraku na prístrojovú dosku som si uvedomil, že je najlepšia (najkrajšia), akú som kedy videl. Množstvo informácií, všetky perfektne čitateľné. Bez toho, aby sa dizajnéri pokúšali dať „prístrojovke“ akúsi pridanú estetickú hodnotu, mal som všetko jasne pred sebou, prípadne som sa k požadovanej informácii dostal prepnutím tlačidla na volante. Moju pozornosť neoslabovali pestrofarebné displeje, animácie a pod.

Počas jazdenia si užijete perfektný výhľad do všetkých strán. Dvojité A-stĺpiky pomáhajú pri lepšom manévrovaní v úzkych priestoroch.

Pod tlačidlami sa nachádza odkladací priestor na mobil, 12 V konektor a dva USB-A porty. Pri využívaní AppleCar / Android Auto tam odložíte mobil a neruší vás trčiaci kábel. Zážitkom je aj počúvanie hudby. Na moje prekvapenie sa o kvalitné audio postarala spoločnosť Sony. Okrem štandardného rádia a streamovania cez Bluetooth si môžete užívať hudbu aj z CD nosičov.

Keď máte všetky tieto vymoženosti k dispozícii, určite vás netrápi mierne zastaralý dizajn a absencia niektorých vychytávok. Pravdu povediac, k tomuto druhu vozidla by zrejme ani moc nepasovali – človek akosi očakáva mierny nádych minulosti. Ak ste s týmto stotožnení, tak vám nebude robiť problém ovládanie pod displejom infotainmentu, ktoré pripomínalo ovládanie kazeťákov, vrátane ovládania hlasitosti. Dôležité pre mňa bolo, že sa to nachádzalo tam, kde to človek očakáva a plnilo svoju funkciu.

Automatická prevodovka sa ovláda kruhovým ovládačom. Je jasné, že nemusí každému vyhovovať, ale mne práve tento spôsob najviac vyhovuje. Keď sa napr. otáčate a musíte niekoľkokrát za sebou prehodiť jednotku a spiatočku, je práve tento systém na nezaplatenie.

Spotrebu rieši každý motorista. Pri veľkých vozidlách sa automaticky počíta, že si cucne viac, ako malé autíčko, ale ako sa ukazuje, dá sa to aj inak a lepšie. Ako to teda bolo v prípade Fordu S-Max 2.5 Hybrid?

Čo sa týka spotreby, tak z nej som sa naozaj nevedel spamätať. Už zhruba 200 kilometrová jazda ukázala, že nemusím nosiť v kufri bandasku s beznínom. Ukazovateľ totiž nameral spotrebu 6,1 l. Vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla je to viac ako slušné. Ešte väčšie prekvapenie ma čakalo v mestskej jazde, ktorá sa pohybovala od 4,6 do 4,8 l. Klobúk dole, mať spotrebu pod 5 litrov v meste je skvelý parameter. Aj keď sa to zdá neuveriteľne, celkovo môžete pri tomto hybride rátať s 5 litrami na 100 km jazdy.

Pri dlhších jazdách poteší perfektne vyladený podvozok. Napriek rozmerom máte vozidlo stále pod plnou kontrolou, nie je príliš tvrdý, výborne drží v zákrutách a nepláva.

Čo bolo skôr? Hranatý tvar, alebo oblý? S-Max prináša klasickú karosériu typickú pre vany, ktorá sa dočkala niekoľkých faceliftov. Je možné, že viac sa z toho dizajnového štýlu nedá „vytrieskať“. Je tiež možné, že tvary dostali ideálne proporcie a už viac sa zdokonaliť nedajú. Problém je, že konzumenti chcú stále niečo nové, čo v preklade zvyčajne znamená iné. Vozidlá sa teda nafukujú a tesne predtým, akoby by mali prasknúť, opäť sa zmenšujú. Kolobeh trhu a nálad.

Ford S-Max nie je trendovým autom. Pri pohľade naň nikomu nepadne sánka v nemom obdive. A to je dobre. S-Max dokonca mierne klame telom, zvonku sa nezdá taký priestranný, ako keď si do neho sadnete a vyrazíte s ním na cestu. A čím dlhšie sa v ňom veziete, tým pevnejšie je puto.

Obsah pokračuje pod reklamou

Kapitolou samou o sebe je kufor. Samozrejme, výrobca ponúka aj verziu pre 7 pasažierov, ale predsa len, väčšina motoristov využije 5-miestnu verziu, kde má k dispozícii okrem priestranného interiéru aj 1 035-litrový batožinový priestor. Po sklopení zadných sedačiek je to až 2 000 litrov.

Ford S-Max 2.5 Hybrid je model, ktorý má už dávno vyliečené všetky detské choroby. Ponúka maximálne pohodlie, vďaka nízkej spotrebe a nadčasovému dizajnu vás hravo presunie do blízkej, či vzdialenejšej budúcnosti. Jedinou otázkou ostáva, či sa automobilke bude rentovať jeho výroba, pretože prechod na plne elektrický pohon nemusí tento model prežiť. Druhou neznámou je, či budú mať samotní motoristi o tento typ vozidla záujem. Trendy sú jasné – väčšina chce SUV.

SUV však automaticky neznamená viac miesta, esuvéčko sa častokrát len tvári ako veľké vozidlo. Po nasadnutí dnu a hlavne otvorení kufra ostane nejeden motorista nemilo prekvapený. Do Fordu S-Max 2.5 sa pohodlne zmestíte s celou rodinou a poriadne veľkou batožinou. Jazdiť pritom budete za menej ako v klasickom hatchbacku, čo je niečo nevídané.

Testované vozidlo bolo vo výbave ST-Line a predávalo sa za 43 490 eur, základná cena modelu (Ford S-Max 2.5 Duratec HEV 190 k eCVT FWD Titanium) začína na 40 990 eur.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.