Predstavte si, že idete po suchej diaľnici rýchlosťou 130 km/h a pred vami sa zrazu objaví prekážka. Prudko dupnete na brzdu a dúfate, že sa auto zastaví včas. V tejto chvíli nerozhoduje len váš reflex, ale aj kvalita používaných pneumatík.
V tomto prípade najmä ich schopnosť zabrzdiť čo najrýchlejšie. Niektoré letné pneumatiky však v testoch brzdnej dráhy výrazne zaostávajú, práve o nich bude tento článok.
Dlhšia brzdná dráha môže na prvý pohľad znieť ako technický detail, v skutočnosti však ide o zásadný bezpečnostný faktor. Rozdiel niekoľkých metrov môže rozhodovať medzi nehodou a bezpečným zastavením. Najhoršie hodnotené pneumatiky dokážu pri plnom brzdení zastaviť aj viac ako o 5 metrov neskôr než tie najlepšie. Pre lepšiu predstavuj je to vzdialenosť jedného auta.
Ak si myslíte, že každá letná pneumatika musí spĺňať rovnaké normy, máte len čiastočne pravdu. Nie všetky modely sú však testované rovnako prísne, a mnohé lacnejšie varianty zlyhávajú práve tam, kde ide o život, na suchu aj na mokrej vozovke pri núdzovom brzdení.
V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na pneumatiky, ktoré v testoch prepadli. Pred kúpou spomínaných modelov, by ste mali zvážiť, či by nebolo lepšie vybrať si inú značku.
Norauto Prevensys 4
Začíname od tretieho miesta. U nás nie príliš známe pneumatiky Norauto Prevensys 4 mali brzdnú dráhu na suchej vozovke 38,4 m. V prípade brzdenia na mokrom asfalte je to 30,9 m.
ADAC zhodnotil tento model z hľadiska bezpečnosti len ako dostatočný. Je to spôsobené najmä slabým výkonom na suchých cestách. Na mokrých vozovkách sa mu však stále darí dosiahnuť dobré skóre. Hoci dosahuje dobrý výsledok z hľadiska environmentálnej výkonnosti, celkový výsledok zostáva len primeraný.
Giti GitiSport S2
Na druhom mieste sa ocitli pneumatiky Giti GitiSport S2, Brzdná dráha je 39,4 m, na mokrom asfalte je to až 34,6 m.
Po testoch hodnotili experti Giti GitiSport S2 len priemerne. Pneumatiky dosahovali uspokojivé výsledky z hľadiska bezpečnosti jazdy aj environmentálnych vlastností, ponúkajú vodičovi na suchej vozovke v porovnaní s testovacím terénom len uspokojivú spätnú väzbu od volantu, pričom si nevedeli dobre poradiť ani v zákrutách.
Doublecoin DC100
Smutné prvenstvo si odnáša model Doublecoin DC100 s brzdnou dráhou na suchej vozovke 39,5 m, pri brzdení na mokrom asfalte je absolútne katastrofálny výsledok to 45,1 m, jediné vozidlo, ktoré takto dlho brzdilo za mokra.
Ak to porovnáme brzdnou dráhou s najkratšou vzdialenosťou 34,9 m za sucha, resp. 28,8 m za mokra (model Bridgestone Potenza Sport), je to naozaj poriadny rozdiel, ktorý vo výsledku môže znamenať bezpečné zastavenie, alebo náraz, zranenie, či dokonca smrť.
Dodávame, že ADAC testoval pneumatiky 225/40 R 18, ktoré používa množstvo obľúbených automobilov nižšej, prípadne strednej triedy. Obúva sa do nich Škoda Octavia, Toyota Corolla, VW Golf, Opel Astra, ale aj Alfa Romeo Giulietta, Audi Q3, BMW radu 1, Hyundai i30, Mercedes triedy A, ale aj Mini Cooper.