Reklama

11 znakov ako spoznať e-shop, od ktorého radšej ruky preč a nikdy nič nekúpiť

Števo Porubský

Vytvoriť e-shop dnes trvá maximálne niekoľko hodín. Aj to je dôvod, prečo na internete sú tisícky slovenských e-shopov, ale aj stovky e-shopov, ktoré prevádzkuje zahraničná firma. Ako spoznať e-shop, od ktorého radšej ruky a preč a nič na ňom nekupovať?

Určite to poznáte, listujete sociálnymi sieťami a zrazu ponuka na tovar, ktorý by sa vám určite „zišiel“. Či už je to kúsok do šatníka, hračka pre dieťa či doplnok k smartfónu, počítaču či autu. Kliknete a chcete nakupovať. Ako ale spoznať e-shop, ktorý radšej okamžite zatvoriť a prípadne o ňom informovať okolie, aby si tiež dali pozor?

1. Žiadne menu

Začneme extrémnym príkladom. E-shop, ktorý je bez akéhokoľvek menu či už hore alebo po stranách je zvláštny, hoci nie je hneď isté, že pôjde o podvodný e-shop

2. Extrémna zľava

Znakom neférového e-shopu je aj extrémne vysoká zľava. Iba málokedy totiž e-shop dokáže predávať tovar so zľavou cez 50-60%, hoci ani to nie je vylúčené.

3. Príliš mnoho chválenia sa

Skúste si prezrieť najväčšie slovenské e-shopy a nájdite na ich úvodných stránkach aké sú úžasné, ako ponúkajú 100% bezpečnosť pri nákupe, ako majú 100% záruku spokojnosti, bezplatné a rýchle doručenie či preverenú kvalitu výrobkov. S týmto sa normálne e-shopy chváliť nemusia, je to samozrejmosť (okrem bezplatného doručenia).

4. Psychologický nátlak

Funguje to. E-shop zapne špeciálnu časovo, alebo kusovo obmedzenú akciu, čím vás nepriamo prinúti rýchlo konať. Už len 7 kusov na sklade? Ach, veď seriózne e-shopy mávajú aj 1 kus na sklade, ale vedia ho doobjednať. Ostáva vám 11 hodín do konca špeciálnej akcie? Príďte na e-shop zajtra a akcia bude stále trvať aj s rovnakým počtom ostávajúcich kusov, v Číne ich vyrábajú na tisíce.

5. Samé pozitívne recenzie

Napísať si text o tom, aký je e-shop skvelý a vložiť to „do úst“ imaginárnym zákazníkom nemôže byť jednoduchšie ako podporiť predaj. No keď na produkt má vraj e-shop 1 236 recenzií a všetky sú pozitívne, niečo tu nesedí. Klamajúci e-shop vám ale tých 1 236 recenzií neukáže. Ako by mohol, veď k produktu ani neexistuje možnosť pridať recenziu!

 

6. Vypredané

Ďalšia psychológia. Vy si myslíte, že produkt a zľava sú také úžasné, že sa produkt vypredáva ako čerstvé pečivo ráno v obchode. Pokoj, nie je to pravda.

7. Práve si pozerá, práve si kupuje

Toto poznáme aj zo serióznejších e-shopov, no uznajte, môže si drobnosť kupovať každých 20-30 sekúnd zákazník z iného mesta na Slovensku? Pritom to nie je iPhone so 60% zľavou. A môže si ten istý tovar práve pozerať 451 potenciálnych zákazníkov? Nemôže. Tak ako je to nemožné u zeleného mimozemšťana, tak je to nemožné aj v e-shope s jedným produktom.

8. Gramatické chyby

Toto je dvojsečná zbraň. Gramatické chyby síce môžu značiť neférovosť a využívanie Google Translatora, ale aj to, že autor e-shopu jednoducho nevie poriadne po slovensky, hoci je seriózny.

9. Žiadne kontakty

Znakom e-shopu, ktorý je falošný a neseriózny je aj to, že nikde na stránke nenájdete poštovú adresu a ďalšie informácie o obchode. E-mail, ktorý môže smerovať kamkoľvek sa počítať nemôže.

Podľa čísla zistíte, že ide o českú firmu, adresu je ale problém uviesť…

Zákaznícky servis na adrese tommyhmcintyre84@gmail.com?

10. Tovar je možné vrátiť, ale…

Adresa slúži nie len na to, aby ste vedeli, z ktorého kúta Slovenska či sveta tovar objednávate, ale aj to, aby ste vedeli kam tovar v prípade vrátania poslať. Zahraničné e-shopy, ktoré sa tvária ako slovenské túto informáciu maskujú schválne, pretože posielať späť pre vás nepotrebnú drobnosť za 10-20 €, za ktorej doručenie napríklad do Slovinska zaplatíte 10 € z vlastného sa vám často neoplatí. S tým takáto e-shopy aj kalkulujú.

Revolučný servis? Ak chcete tovar vrátiť, musíte napísať e-mail a počkať na odpoveď kam tovar vrátiť. Keby to bolo také úžasné, predajca by nemal problém túto informáciu napísať priamo na e-shop a nemusel by riešiť každého nespokojného klienta individuálne.

11. GDPR

Seriózny e-shop musí mať (ak je z EÚ) informácie o GDPR, teda kto a ako nakladá s osobnými údajmi, ako aj kontakt, na ktorý sa obrátiť v prípade, že chcete svoje osobné údaje z e-shopu vymazať.

Vyššie spomínané znaky iba jednotlivo nemusia značiť, že e-hop je hneď neseriózny a treba ho obísť. Vo všetkých neserióznych však nájdete hneď niekoľko z týchto znakov.

Mimochodom, ak ste naďabili na e-shop s-mania, vedzte, že ide o e-shop zo Slovinska, ktorý cez Facebook predáva hrajúceho plyšového slona za necelých 25 € z vraj pôvodných 63 €. Nie je to pravda, tohto čínskeho slona je cez iné e-shopy možné kúpiť ešte lacnejšie. Podobných e-shopov je plný internet. Lokalizovaná s-mania predáva jediný čínsky produkt (v Nemecku pôsobí ako zľavový e-shop), no aj na Slovensku inzerujú desiatky ďalších, vraj celoeurópskych zľavových e-shopov ponúkajúcich zľavy pokojne aj 80%. Samozrejme, nie je to pravda. Ide o lacné čínske hračky a gadgety, ktorých obstarávacia cena nie je ani štvrtinová oproti už vraj zľavnenej cene. Rozdiel je len v tom, že na rovnaké produkty z Číny by ste mohli čakať aj týždne.

Ako to má vyzerať?

1. Kontakt musí byť jednoducho vyhľadateľný.

2. E-shop by mal ponúkať všetky informácie o nákupe i možnostiach vrátenia tovaru.

3. Všeobecné obchodné podmienky musia obsahovať kompletné kontaktné údaje.

4. Ak má e-shop seriózne recenzie, nemá ich problém zverejniť v plnom znení.

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.