Reklama

100 robotických nákladiakov už maká v čínskej bani. A to je len začiatok!

Zdroj | Huawei
Števo Porubský
Zdroj | Huawei
Zdroj | Huawei

Čína, krajina často vnímaná v kontexte rýchleho priemyselného rastu a rozsiahlej výroby, sa opäť dostáva do centra pozornosti svetových technológií.

Tentokrát však nejde o spotrebnú elektroniku či rýchlovlaky, ale o revolúciu v jednom z najkonzervatívnejších odvetví – ťažbe nerastných surovín. Nasadila na to rovno celú flotilu autonómnych vozidiel.

Čínska štátom podporovaná energetická spoločnosť Huaneng Group v spolupráci s technologickým gigantom Huawei oznámila spustenie projektu len nedávno. Označuje sa za najväčšiu flotilu bezpilotných elektrických banských nákladných vozidiel na svete. Viac ako 100 autonómnych elektrických vozidiel Huaneng Ruichi, spolu s ďalším ťažkým vybavením, už brázdi povrchovú baňu Yimin vo Vnútornom Mongolsku. Ambiciózny plán počíta s rozšírením flotily až na 300 takýchto vozidiel do roku 2028.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Prvé nákladné autonómne autá Volvo budú komerčne nasadené v bani

Tieto kolosy, každý s nosnosťou 90 metrických ton, sú navrhnuté tak, aby fungovali nepretržite aj v extrémnych klimatických podmienkach, vrátane teplôt klesajúcich až k -40°C. Už podľa prvotných údajov prinášajú až o 20 % vyššiu prevádzkovú efektivitu v porovnaní s konvenčnými vozidlami riadenými človekom. Obrovským prínosom je okrem efektivity aj výrazné zvýšenie bezpečnosti pracovníkov. Bonusom je, že sú plne elektrické, zaujímavosťou zas to, že nemajú žiadnu kabínu pre vodiča.

Nie je ale prekvapením, že do projektu vložila nemalé úsilie aj ďalšia čínska spoločnosť – Huawei. Tá dodala srdce celého systému, pričom zabezpečuje kritickú konektivitu prostredníctvom svojej siete 5G-Advanced (5.5G). Technológia novej generácie ponúka oproti štandardnej 5G sieti výrazne vyššiu rýchlosť prenosu dát (až 10 Gbit/s download a 1 Gbit/s upload), hoci tamojšia sieť ponúka 500 Mbit/s, nízku latenciu (20 ms) a schopnosť pripojiť obrovské množstvo zariadení súčasne.

Pre autonómne operácie v baniach je to kľúčové, pretože umožňuje okamžitý prenos obrovského množstva dát zo senzorov vozidiel, presné riadenie v reálnom čase a spoľahlivú komunikáciu aj v náročnom teréne. 5G-Advanced taktiež integruje umelú inteligenciu a strojové učenie priamo do siete, čo umožňuje jej dynamickú optimalizáciu a prediktívnu údržbu. Zaujímavosťou je, že dosahuje presnosť lokalizácie pod 10 cm, čo je pre bezpečný pohyb autonómnych vozidiel nevyhnutné.

Všetky vozidlá fungujú vďaka platforme Huawei Commercial Vehicle Autonomous Driving Cloud Service (CVADCS). Ide o inteligentný systém, ktorý využíva 5G, internet vecí (IoT), veľké dáta (big data) a umelú inteligenciu na zabezpečenie inteligentnejšieho, bezpečnejšieho a efektívnejšieho riadenia a prevádzky vozidiel. CVADCS autonómne umožňuje:

  • Jednotné riadenie a flexibilné plánovanie celej flotily pre maximalizáciu efektivity.
  • Monitorovanie stavu vozidiel v reálnom čase a dynamické mapy aktualizované v priebehu niekoľkých minút, zabezpečujúce automatické generovanie a presné určovanie polohy miest zberu, nakládky a vykládky.
  • Spojené senzorické schopnosti, ktoré umožňujú nepretržitú prevádzku aj za nepriaznivých poveternostných podmienok so zníženou viditeľnosťou (až do 40 metrov).
  • Sofistikovanú platformu dohľadu, ktorá nepretržite vyhodnocuje stav softvérových aj hardvérových komponentov, vrátane samokontroly stavu, hlásenia alarmov a analýzy porúch pre proaktívnu údržbu.

Celý projekt vznikol v spolupráci so spoločnosťou XCMG, jedným z najväčších výrobcov stavebných strojov, a Pekinskou univerzitou vedy a techniky.

Pozrite si

Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium

Projekt má byť súčasťou stratégie čínskej vlády a priemyslu zameranej na integráciu umelej inteligencie a pokročilej konektivity do tradičných odvetví. Okrem konkurencieschopnosti sú aj cieľom aj environmentálne ciele. Podľa Čínskej národnej uhoľnej asociácie (China National Coal Association) by do konca roka 2025 mohlo byť v Číne v prevádzke viac ako 5 000 (!) automatizovaných banských nákladných vozidiel, pričom toto číslo by sa do roku 2026 mohlo zdvojnásobiť na 10 000.

Čína, hoci možno začala s vývojom autonómneho riadenia v baníctve relatívne neskôr, rýchlo dobieha a v niektorých aspektoch aj predbieha ostatných, najmä vďaka silnej vládnej podpore, masívnym investíciám a dominancii lokálnych technologických podnikov schopných rýchlej implementácie.

Zdroj | Huawei

Zatiaľ čo zvyšok sveta sa často zameriava na autonómne technológie v osobnej doprave alebo diaľkovej kamiónovej preprave, Čína ukazuje, že uzavreté a kontrolované prostredia, ako sú bane alebo prístavy (kde tiež dosahuje úspechy s autonómnymi systémami), sú ideálnym miestom pre rýchle nasadenie a škálovanie autonómnych riešení.

Vývoj v čínskej bani Yimin je jasným signálom, že éra, kedy bola Čína vnímaná len ako „svetová továreň“ kopírujúca západné technológie, je dávno preč. V strategických oblastiach, akou je inteligentná a udržateľná ťažba, Čína nielenže dobieha, ale udáva tempo a ukazuje cestu, ako môžu pokročilé technológie transformovať aj tie najtradičnejšie priemyselné odvetvia.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.