Reklama

10 najškaredších áut, ktoré radšej mali ostať len na papieri

Zdroj | Bugatti
Tomáš Šmidák
Zdroj | Bugatti
Zdroj | Bugatti

Dizajn je veľmi subjektívna záležitosť. Preto k nemu, napríklad pri recenziách, pristupujeme veľmi opatrne. Každému sa totiž páči niečo iné a jednodznačný názor nám naozaj nestojí za komentárovú sekciu plnú nenávistných prejavov.

Ako všetko na svete aj dizajn má však svoje pravidlá, ktoré ak sú dodržané nejedná sa spravidla o úplné fiasko. Dnes si ale predstavím 10 áut, pri ktorých sa na tieto pravidlá akosi zabudlo.

Rebríček bol zostavený na základe niekoľkých stránok, ktoré sa už tejto téme predtým venovali. Vybrali sme modely, ktoré sa opakovali najčastejšie a teda aby názor na ich nie úplne podarený vzhľad zdieľala čo najväčšia skupina ľudí. Ide o zoznam a teda autá nie sú nijako zoradené.

Obsah pokračuje pod reklamou

Plymouth Prowler

V roku 1997 sa rozhodol americký výrobca vzdať hold autám kategórie hot rod. Dizajnér Thomas C. Gale, ktorého éra hot rodov z roku 1930 výrazne zasiahla sa teda pustil do práce. Bohužiaľ sa z toho stalo jedno z najškaredších áut vôbec. Zákazníkom sa nepáčil najmä nesúlad medzi veľmi úzkou prednou a následne príliš širokou zadnou časťou. Vzhľadu nepomohli ani poriadne vytŕčajúce spätné zrkadlá či veľmi zvláštne spracovaná predná maska. Auto navyše malo zadný pohon a V8, no jeho nádrž nemala ani 50 litrov. Tohto amerického zázraku sa nakoniec predalo niečo vyše 11 000 kusov a jeho výroba skončila v roku 2002.

Zdroj | Ildar Sagdejev

Nissan S-Cargo

Ak ste niekedy snívali o tom, že by ste chceli na bežné jazdenie používať papamobil, s Nissan S-Cargo sa k tomu priblížite asi najviac. Japonci sa pri navrhovaní tohto modelu inšpirovali francúzskym Citroënom 2CV. Na rozdiel od neho však S-Cargo absentuje akúkoľvek eleganciu a vyzerá skôr ako jeho chorobou postihnutý súrodenec. Išlo však o vozidlo určené na úžitkovú prepravu a preto nebol jeho vzhľad priroritou. S-Cargo sa vyrábalo od roku 1989 do 1991 a predalo sa ho približne 8 000 kusov.

Zdroj | Sunday Times Driving

Toyota Prius

Toyota Prius to mala vždy veľmi ťažké. Od roku 1997 totiž ponúkala moderné technológie, skvelý pomer ceny a výkonu, veľmi efektívny pohon a zároveň kvalitu a spoľahlivosť, na ktorú sú zákazníci Toyoty dlhé roky zvyknutí. Veľa z nich sa však nevedelo preniesť cez jej dizajn, ktorý sa rokmi snažil predbehnúť dobu no jednoducho to nikdy nespravil tým správnym spôsobom. O to viac sa tešíme na novú generáciu, ktorá vyzerá naozaj bravúrne.

Zdroj | Kārlis Dambrāns

Pontiac Aztek

Na začiatku každej éry sú veci, ktoré musia vzniknúť len preto aby zlyhali a následne sa z nich mohli ostatní poučiť. To bol aj prípad SUV Pontiac Aztek, ktoré prišlo na trh v roku 2001 a odišlo v roku 2005. Človek stojaci za projektom Aztek bol údajne aj jeho najväčší fanúšik a nechcel ani počuť o tom, že by ho mali ukončiť skôr ako sa naň minie väčšie množstvo peňazí. Bol totiž presvedčený, že toto auto otrasie trhom…a stalo sa. Dodnes ide o jedno z najškaredších áut vôbec. Aj napriek tomu však malo svoju chvíľku slávy, keď sa objavilo v seriáli Breaking Bad.

Zdroj | IFCAR

Nissan Cube

Názov tohto modelu veľmi jednoznačne vyplýva z jeho vzhľadu. Ak by ste teda náhodou na jeho meno niekedy zabudli jeho dizajn slúži ako veľmi užitočná mnemotechnická pomôcka. Išlo o mini MPV, ktoré sa predávalo v Japonsku a Severnej Amerike. Výroba bola spustená v roku 1998 a skončila v roku 2019, kedy bolo auto vo svojej tretej generácii. V každej z nich si zachovalo svoju výraznú disproporčnosť a nesprávne prevedenú futuristickosť, za ktorú si vyslúžilo miesto na tomto zozname. V roku 2010 bolo navyše 46 000 kusov zvolaných späť do továrne z dôvodu unikania paliva a výrazného hrdzavenia v zadnej časti.

Zdroj | M 93
Obsah pokračuje pod reklamou

Aston Martin Lagonda

Novodobé modely britskej značky Aston Martin patria medzi jedny z najkrajších automobilov, ktoré si vôbec viete zaobstarať. Štvordverový sedan s označením Lagonda, ktorý sa vyrábal v rokoch 1976 – 1990 bol však krok vedľa. Vznikol ako rýchla odpoveď na dopyt po praktickejších autách, nakoľko výrobca sa dovtedy venoval najmä dvojdverovým kupé. Jeho dizajn pôsobí veľmi fádne a dlhý nos mu dodáva siluetu mravčiara.

Zdroj | Charles01

Chrysler PT Cruiser

Väčšina z vás toto auto možno videla aj na našich cestách. Je na to hneď niekoľko dôvodov: je praktické, nemá najhoršiu spotrebu a viete ho kúpiť za pomerne nízku cenu. Práve posledný dôvod bude súvisieť aj s tým, že je mnohými hodnotené ako jedno z najškaredších áut, ktoré Chrysler vyrobil. PT Cruiser chcel navodiť dojem moderného retra, čo by možno ešte mohla spĺňať zadná časť no predná vyzerá ako keby sa išla čoskoro roztopiť. Ak by ste mali záujem pribiť posledný kliniec do rakvy, vedeli ste si toto auto kúpiť aj ako kabriolet.

Zdroj | Vauxford

Nissan Juke

Do tretice všetko dobre. Nissan Juke je kompaktný crossover, ktorý sa vyrába od roku 2010. Jeho dizajn ihneď rozdelil ľudí na dva tábory. Tí, ktorým sa jeho dizajn neskutočne páčil a tí, ktorí by ho najradšej už nikdy nevideli. Bohužiaľ druhá skupina bola v tomto prípade väčšia a aj automobiloví novinári zo Slovenska a Česka jej názor právom zdieľali. Juke bol tiež často nazývaný aj ako Joke (vtip), asi nemusím vysvetľovať prečo. Nissan sa však poučil a nová generácia vyzerá niekoľkonásobne lepšie, teda aspoň podľa mňa.

Zdroj | Carbuzz

SsangYong Rodius

Ako to tak vyzerá, modely MPV boli kedysi pre automobilky dizajnovou záhadou. Dôkazom toho je aj kórejský SsangYong Rodius, ktorého názov v preklade znamenal „Pán cesty“. Hlavný dizajnér Ken Greenley údajne čerpal inšpiráciu z luxusných jácht. Ten však (čuduj sa svete) akosi nebol uplatniteľný na dostupné rodinné MPV. Rodius je vďaka tomu dodnes považovaný za najškaredšie auto kórejského výrobcu.

Zdroj | Charles01

Fiat Multipla

A to najlepšie si samozrejme treba nechať nakoniec. Už po prečítaní nadpisu ste si určite povedali, že na tomto rebríčku sa musí objaviť legendárny Fiat Multipla. Automobilový zjav, ktorý pochádza z Talianska, krajiny módy a elegancie, a ktorý je považovaný za najškaredšie auto vôbec. Multiplička sa výrabala od roku 1998 až do roku 2013. Často sa však zabúda, že Multipla bola na svoju dobu naozaj praktické MPV, ktoré ponúkalo veľmi dobrý pomer ceny a výkonu. Bohužiaľ toto všetko zatienil jej „jedinečný dizajn“, ktorý ju odsúdil na zánik.

Zdroj | Passione Auto Italiane
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.