Elektromobily sú už súčasťou našich životov, hoci ich mnohí odmietajú pre ich vraj chabý dojazd. Opak je však pravdou, pretože dnes dokážu elektromobily prejsť pokojne aj vyše 800 km na jedno nabitie.
Na trhu je však pomerne dosť modelov, ktorých dojazd je naozaj chabý. Pozreli sme sa preto na tabuľku aktuálnych elektromobilov na našom trhu a vybrali z nich 10 modelov s tým najhorším dojazdom.
S tabuľkou sme sa však pohrali a elektromobily vyberali podľa ich dojazdu. V tabuľke tak nie je 10 elektromobilov, ale 10 najhorších dojazdov, ktoré má 16 elektromobilov. Modelov je pritom viac, no pre jednoduchosť a prehľadnosť sme ich okresali vždy na ten základný, z ktorého vychádzajú iné karosárske verzie či výbavové verzie.
Najhoršie je na tom Fiat 500e, ktorý má v predaji dva typy batérií. S tou menšou, 23,8 kWh, batériou prejde necelých 200 km. Na bežné vozenie v meste či v okolí to ale pre malé mestské autíčko úplne postačuje.
Na druhom mieste s najhorším dojazdom sa umiestnila dodávka Mercedes-Benz eSPrinter BASE s dojazdom tesne nad 200 km. Mnoho dodávok, resp. mikrobusov je aj na ďalších priečkach v tabuľke, no 4., 5. a 6. mieste obsadila Dacia Spring Electric, ktorá s rôznymi modifikáciami prejde 225, 228 a 229 kilometrov na jedno nabitie. Ak by sme vyhodili dodávky a mikrobusy, tak prvú štvorku uzatvára práve Dacia Spring Electric.
Pozitívne je, že listujúc v tabuľke elektromobilov s najhorším dojazdom je drvivá väčšina dodávok a mikrobusov. Tie sú určené na preváženia tovaru a ľudí po meste, takže nepotrebujú mať dojazdy na úrovni stoviek kilometrov. Až na 43. mieste (alebo ak chcete 5. v osobných autách) je Mazda MX-30 e-Skyactiv EV s 35,5 kWh batériou a dojazdom 200 km.
Model | Dojazd (WLTP) | Batéria (netto) | Cena od… | Výkon | |
1. | Fiat 500e | 190 km | 23,8 kWh | 28 990 € | 70 kW |
2. | Mercedes-Benz eSPrinter BASE | 202 km | 56 kWh | 63 838 € | 150 kW |
3. | Mercedes-Benz eSPrinter BASE | 224 km | 56 kWh | 63 838 € | 100 kW |
3. | Citroën ë-Jumpy | 224 km | 45 kWh | 46 590 € | 100 kW |
3. | Opel Vivaro Electric (50 kWh) | 224 km | 50 kWh | 43 548 € | 100 kW |
4. | Dacia Spring Electric 45 | 225 km | 26,8 kWh | 16 900 € | 33 kW |
5. | Dacia Spring Electric 65 | 228 km | 26,8 kWh | 18 900 € | 48 kW |
6. | Dacia Spring Cargo Electric 65 | 229 km | 26,8 kWh | 20 300 € | 48 kW |
7. | Citroën ë-SpaceTourer (50 kWh) | 230 km | 45 kWh | 50 590 € | 100 kW |
7. | Fiat e-Scudo | 230 km | 50 kWh | 43 548 € | 100 kW |
7. | PEUGEOT e-Expert | 230 km | 50 kWh | 43 188 € | 100 kW |
7. | PEUGEOT e-Traveller | 230 km | 50 kWh | 50 590 € | 100 kW |
7. | Toyota PROACE EV | 230 km | 50 kWh | 44 400 € | 100 kW |
8. | Opel Vivaro Combi Electric | 231 km | 50 kWh | 48 590 € | 100 kW |
8. | Opel Zafira Electric | 231 km | 50 kWh | 53 190 € | 100 kW |
9. | BYD ETP3 | 233 km | 44,9 kWh | 35 880 € | 100 kW |
10. | Opel Zafira Electric M 50 kWh | 238 km | 50 kWh | 52 090 € | 100 kW |
Na 76. mieste (6. v osobných autách) je Donfeng Seres 3 s dojazdom 301 km, hneď za ním je Lexus UX 300e s dojazdom 305 km. Nasledujú MINI Cooper E a MINI Aceman E s dojazdom 305 a 309 km a prvú desiatku osobných elektromobilov uzatvárajú Citroën ë-C3 136k, MG ZS EV Emotion a MG5 Electric Emotion s dojazdom 320 km.
Pozitívne na tom je to, že osobné elektromobily majú po prvej desiatke najhorších dojazd nad 300 km, čo pokojne stačí aj na cestu na dovolenku. Stačí jedno-dve nabíjania po ceste s pauzou na kávu, toaletu či oddych a do cieľa dorazíte za podstatne nižšiu cenu s iba miernym časovým oneskorením.