Zobrali sme elektrické EQB na trasu, ktorá odhalila jeho skutočnú spotrebu

Mercedes-EQ prichádza s ďalšou elektrickou novinkou EQB. Tentokrát chce zaujať rodinu, ktorá môže mať kľudne 7 členov. Aký je efektívny nový model? Vyskúšali sme si ho na trase viac ako 100 km, ktorú sme prešli aj s VW ID.4 či Škodou ENYAQ iV.

Rodina modelov Mercedes-EQ sa rozrastá. Tentokrát prichádza na trh model, ktorý zaujme väčšiu rodinu. Odvezie totiž až 7 pasažierov, a to pohodlne a efektívne. Hovoríme o novinke EQB, rodinnom SUV s hranatejšou karosériou, ktorá vychádza z modelu GLB.

Elektrická verzia EQB sa odlišuje od svojich súrodencov Mercedes-EQ, jednoducho toto auto rozoznáte na prvý pohľad. Svoj charakter elektrického auta prezrádzajú predné svetlá prepojené LED svietením cez celú šírku prednej masky. Tá je samozrejme čistá s výrazným veľkým logom Mercedes-EQ, ktoré ukrýva aj technológie asistenčných systémov. V tom našom však chýbal inteligentný adaptívny tempomat, ktorý si môžete k tomuto modelu samozrejme doobjednať.

EQB pôsobí majestátne, no je v skutočnosti menšie, ako by ste čakali. My sme si na krátky redakčný test prevzali verziu EQB 350 s pohonom všetkých štyroch kolies, čo v našom prípade znamená dvojicu elektromotorov pre prednú a zadnú nápravu. Výkon modelu je až 215 kW, pričom zrýchlite z 0 na 100 za 6,2 sekundy. Je to tak veľmi svižné rodinné auto.

Neprehliadnuteľné sú zadné LED svetlá, ktoré sa taktiež tiahnú cez celú širku elektromobilu. Páčiť sa vám bude ich grafika. Dizajn modelu je subjektívnou záležitosťou, a tak si ho zhodnoťte sami. Prikladáme pár detailov, ktoré by vás mohli zaujímať.

My vám prezradíme, že batožinový priestor modelu má pri 7-miestnej verzii a sklopených zadných sedadlách 465 litrov. To je len o 30 litrov menej v porovnaní s 5-miestnou verziou.

Obrovskou výhodou sú posuvné sedadlá v druhom rade, kde si viete batožinový priestor zväčšiť o 190 litrov. V tomto prípade si však na ne sadne len málokto, miesta na nohy pri maximálnom vysunutí je totiž málo. Pri prevoze nákupu či potreby zväčšiť kufor sa však takáto možnosť hodí, navyše posunúť si viete len časť sedadiel.

Miesta na sedenie v treťom rade je menej, deťom to však postačí. Dospelí by sa už tlačili. Musíme však pochváliť jednoduchú manipuláciu so sedadlami. Síce nie sú elektrické, ale ich vyklopenie či sklopenie vám potrvá pár sekúnd. Všade je ISOFIX, takže detské sedačky môžete pripnúť aj na zadné sedadlá.

Celkovo je možnosť prepravy 7 osôb v elektromobile vítané. Nespomíname si na žiadny kompaktný elektrický model okrem vanov, kde by ste v elektrickom režime mohli prepraviť toľko pasažierov naraz. Novinka tak môže zaujať rodiny s väčším počtom detí, poteší aj pri dovolenkách s vašimi známymi.

Určite vás však bude zaujímať, kam s takýmto elektromobilom dojdete. Prezradíme vám, že k dispozícii máte batériu s kapacitou 66,5 kWh. Čakali ste viac? My tiež. WLTP metodika hovorí, že by ste s EQB mali prejsť 419 km. Z praxe vieme, že WLTP hodnoty sú silne optimistické, resp. dosiahnuteľné len za ideálnych podmienok a jazdou skôr v meste.

My sme si auto preberali s dojazdom 308 km, ktorý nám palubný počítač ukázal pri batérii so stavom 85 %. Všimli sme si aj ďalší údaj max. 335 km, ktorý deklaruje dojazd pri zníženej spotrebe elektrickej energie, napríklad v režime ECO či s minimálnym využitím klmatizácie. AAby sme si urobili reálny odhad spotreby, zobrali sme EQB na našu obľúbenú trasu, ktorá kombinuje mesto, okresky, diaľnice, ale aj jazdu do kopca či z kopca. Jednoducho mix toho, čo reálne zažijete aj v praxi.

Na túto trasu sme v minulosti zobrali aj VW ID.4 či Škodu ENYAQ iV 80, ktorých spotrebu sme si podrobne zapísali. Prečítajte si náš súboj týchto dvoch elektromobilov. Trasu začíname v našej redakcii v Podunajských Biskupiciach, pokračujeme smer Trnava, otáčame sa pri Zochovej chate a končíme v Sv. Jure.

Pre jazdu sme si zvolili režim Comfort, začínali sme pri stave 72 % kapacity batérie a s odhadovaným dojazdom 271 km (max. 283 km). Dodržiavali sme rýchlostné limity. Z redakcie sme k Metru v Ivánke pri Dunaji prešli 12 km prevažne diaľničnou rýchlosťou 130 km/h, pričom naša spotreba sa po prejdení 12 km ustálila na 25,4 kWh/100 km.

Pokračovali sme trasou do Trnavy. Prešli sme ďalších 39 km, pričom tu sme dodržiavali diaľničnú rýchlosť 110 km/h. Tento úsek sme namerali nižšiu spotrebu, a to 21,5 kWh/100 km. Táto trasa nám trvala 26 minút, pričom dojazd klesol na 202 km. Reálne sme tak od štartu prešli 51 km, z odhadovaného dojazdu ubudlo 69 km. To sú celkom dobré hodnoty, ak berieme do úvahy veľkosť auta a jeho tvar. V aute však bol iba šofér.

Pozrite siKto je lepší? ŠKODA ENYAQ iV 80 alebo VW ID.4 1ST Max Pro Performance?

Musíme však pochváliť odhlučnenie interiéru. Je ukážkové, neprekáža vám ani aerodynamický hluk. Ticho v aute si budete užívať naplno, taktiež kvalitu materiálov a systém MBUX, ktorý by mal byť pre ostatných výrobcov vzorom. Všetko reaguje dokonale, rýchlo a grafika je nádherná. Nehovoriac o naladení asistenčných systémov, aj keď tu sme ich mali minimum. Našťastie nechýbal systém sledujúci mŕtvy uhol.

Aj keď sa interiér tvári, že chce byť robustným, je skôr mimoriadne komfortným a elegantným. Použité materiály sú na špičkovej úrovni, a to kam sa pozriete a čoho sa dotknete.

Nechýba bezdrôtové nabíjanie smartfónu a k dispozícii je aj aplikácia, v ktorej si viete na diaľku ovládať vybrané funkcie auta či sledovať stav nabíjania. Mimochodom, palubná nabíjačka vám povolí nabíjať výkonom 11 kW, ak ste na cestách, viete sa spoľahnúť na rýchle nabíjanie výkonom až do 100 kW. To sme si nestihli vyskúšať, no rozhodne v plnohodnotnom redakčnom teste sa pozrieme aj na nabíjanie.

Pokračujeme v testovacej trase mestom Trnava. Tu sme prešli 6 km vrátane križovatiek so svetelnou signalizáciou s priemernou spotrebou 18,8 kWh/100 km.  A ideme smer Modra. Ďalších 20 km zdolvame spo spotrebou 25,5 kWh/100 km. Je to zaujímavé, keďže na diaľnici sme mali spotrebu nižšiu.

Môže za to aj reliéf cesty, ktorou sa blížime k Zochovej chate. Posledné 4 km smerom do kopca sa spotreba výrazne zvýši, tieto 4 km sme prešli s priemerkou až 48,7 kWh/100 km. Stojíme, fotíme a oddychujeme.

Pozrite siJazdili sme EQS, najluxusnejší elektromobil so super dojazdom!

Čaká nás úsek, kde by spotreba mala byť najnižšia. Doslova ideme z kopca. A ukazuje sa to aj na palubnom počítači, zo Zochovej Chaty mierime do Pezinka, kde prvých 8 km prechádzame s nulovými hodnotami na palubnom počítači.

Vyzerá to dobre, no do cieľa máme ešte kus cesty. Trasu Zochova Chata – Sv. Jur blízko cyklotrasy zdolávame so spotrebou len 10,7 kWh/100 km. Táto trasa mala dĺžku 21 kilometrov. Vynikajúce EQB!

A ako sme dopadli? Na našej testovacej trase kombinujúcej rôzne podmienky sme mali priemernú spotrebu 21,6 kWh/100 km (WLTP hovorí o 18,1 – 19,4 kWh/100 km). Trasa mala celkovú dĺžku 104 km. Reálne je tak možné povedať, že v zmiešaných podmienkach sa môžete spoľahnúť na reálny dojazd 300 km. A to je vzhľadom na menšiu kapacitu batérie dobrá správa.

EQB od Mercedes-EQ ukazuje, že výrobca to s efektivitou svojich elektromobilov vie. Keby sme tu mali o cca. 20 kWh väčšiu batériu nenahnevali by sme sa. Reálny dojazd by bol okolo 400 km a s autom by sa lepšie cestovalo aj do Chorvátska. Vybrať sa s ním však môžete aj teraz. Nabíjačiek je na trase dostatok.

EQB nie je pre každého. Ak však uvítate väčšie plne elektrické rodinné SUV so svojským dizajnom a kvalitou, akú vám ponúkne len Mercedes-EQ, nie je o čom. Tažko modelu budete hľadať konkurenta.

 

Komentáre k článku