Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

„Zelený“ vodík: obrovské stimuly, ešte väčšie plytvanie energiou

„Zelený“ vodík: obrovské stimuly, ešte väčšie plytvanie energiou
Juraj Procházka
„Zelený“ vodík: obrovské stimuly, ešte väčšie plytvanie energiou

Posledné skúsenosti nás učia, že pri niektorých environmentálnych iniciatívach, ktoré sprevádzajú silné vyhlásenia o „ružových“, či skôr „zelených“ zajtrajškoch, treba zvýšiť ostražitosť. Patrí sem napríklad „svätá vojna“ proti autám so spaľovacími motormi, ale aj vodík, presadzovaný ako čisté palivo v dopravných prostriedkoch rôzneho druhu.

EÚ v tom však nie je sama. Veľké vodíkové ambície má aj Japonsko a najnovšie Senát USA schválil legislatívu, ktorá umožní obrovské vládne dotácie na určité projekty zeleného vodíka, vďaka čomu môže byť v mnohých prípadoch lacnejší ako „špinavý šedý, či hnedý“ vodík.

Pozrite si

Zelený vodík do roku 2050 „prevalcuje“ modrý, aj hnedý

Obsah pokračuje pod reklamou

Za mimoriadne paradoxné považujem, že táto vodíková revolúcia má byť súčasťou amerického zákona o znižovaní inflácie. Medzi viacerými ustanoveniami zákona zameranými na klímu sú totiž aj daňové úľavy, vďaka ktorým bude americký „zelený“ vodík najlacnejším vodíkom na svete s cenou už od 0,73 USD za kilogram.

Zdroj | KPMG
Výrobné procesy vodíka a jeho použitie pri výrobe amoniaka a uhľovodíkov pre tzv. e-palivá.
Zdroj | KPMG
Výrobné procesy vodíka a jeho použitie pri výrobe amoniaka a uhľovodíkov pre tzv. e-palivá.

Špinavý „šedý“ vodík vyrábaný plynofikáciou uhlia, alebo zemného plynu (ak sa pritom zachytáva CO2, hovoríme o „modrom“ vodíku, ktorý je drahší) sa v súčasnosti podľa KPMG predáva za približne 1 až 2 USD/kg, kým „zelený“ vodík – vyrobený s nulovými emisiami pomocou obnoviteľnej energie, elektrolýzou vody – stojí medzi 2,50 – 6 dolármi.

Nový zákon USA o znižovaní inflácie (730-stranový „textík“ je k nahliadnutiu tu) prešiel cez víkend hlasovaním v Senáte a čoskoro by mal byť schválený Snemovňou reprezentantov. Oproti zákonu Build Back Better v hodnote 3,5 bilióna USD, ktorý pôvodne navrhli demokrati v roku 2021, je to s rozpočtom 739 miliárd USD len zlomok, ale viac ako 360 miliárd USD na čistú energiu predstavuje najväčšiu investíciu do tejto sféry v americkej histórii.

Zdroj | Toyota

Zákon zavádza daňový kredit vo výške až 0,60 USD za 1 kg zeleného vodíka. K tejto 60-centovej dotácii je možné získať 500 %-né zvýšenie, ak robotníci a mechanici zamestnaní pri výstavbe akéhokoľvek nového zariadenia na výrobu („zeleného“) vodíka  dostanú mzdy nie nižšie ako bežné sadzby v danej lokalite.

Výsledný daňový kredit tak môže dosiahnuť 3 doláre za kilogram vodíka, čím by jeho cena klesla pod aktuálnu cenu „modrého“ vodíka. Podľa Recharge News sa v súčasnosti najlacnejší zelený vodík v USA vyrába za 3,73 USD za kg. Po odrátaní dotácie 3 USD by jeho cena klesla na 0,73 dolára za kg. To by mohlo znamenať revolúciu vo vodíkovej doprave, aj v energetike.

Pozrite si

Enegix postaví Base One. Bude to „vodíková bomba“

Ešte minulý rok Americká rada pre vodík odhadovala, že v optimálnom prípade bude stáť „zelený“ vodík menej ako 1 USD až okolo roku 2050. Vďaka návrhu protiinflačného zákona môže byť 73-centový vodík v USA realitou už čoskoro.

Ak zákon vstúpi do platnosti, výrazne ovplyvní americkú scénu v oblasti výroby vodíka a podporí investície do elektrolyzérov, obnoviteľných zdrojov energie a súvisiacej infraštruktúry. Otázkou je, či je takáto podpora „zeleného“ vodíka zdravá, racionálna a udržateľná. Odpoveďou je vo všetkých troch prípadoch „nie“. O nezmyselnosti plytvania elektrickou energiou na výrobu vodíka pre automobily zrozumiteľne referuje nasledujúce video „Pravda o vodíku“ (české titulky si môžete zapnúť v nastaveniach):

Nadšenie z dotovanej ceny 0,73 USD za 1 kg vodíka možno schladí pripomenutie, že prostriedky na dotácie nepadajú z vrtuľníka, ani sa nedajú (dlhodobo) bez následkov tlačiť v tlačiarňach cenín. Ak vláda do elektrolýzy naleje takéto nehorázne peniaze, znamená to, že niekde budú tieto prostriedky daňových poplatníkov chýbať.

Zdroj | Real Engineering
Výsledná energetická efektivita vo vozidlách s vodíkovými palivovými článkami (FCV) a batériových elektromobiloch.
Zdroj | Real Engineering
Výsledná energetická efektivita vo vozidlách s vodíkovými palivovými článkami (FCV) a batériových elektromobiloch.

Istý energetický expert výrobu a distribúciu vodíka prirovnal k návšteve pekárne, kam prídete s troma bochníkmi chleba, ktoré ste kúpili po 2 eurá, tie tam odovzdáte na spracovanie a následne odchádzate s jediným, rovnako veľkým bochníkom, za ktorý ste zaplatili (priamo, alebo na daniach) 12 euro. Jediný, kto bude mať z tejto situácie radosť, je „pekár“ a firma, ktorá takéto „pekárne“ buduje.

Ak sa 2/3 energie, ktorá stála pri začiatku výroby vodíka, v priebehu elektrolýzy, kompresie (alebo skvapalňovania) vodíka, distribúcie a spätnej konverzie v palivových článkoch stratí, nevyzerá vodík, a to ani ten „zelený“, jemne povedané, ako úplne rozumná voľba.

Zdroj