Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Z elektroauta na železnicu? Kia vie ako využiť staré batérie elektromobilov

Z elektroauta na železnicu? Kia vie ako využiť staré batérie elektromobilov
Zdroj | Sila
Juraj Procházka
Z elektroauta na železnicu? Kia vie ako využiť staré batérie elektromobilov
Zdroj | Sila
Zdroj | Sila

Ak kapacita batérie elektromobilu klesne po desiatich rokoch životnosti dajme tomu na 80% pôvodnej hodnoty (čo závisí od počtu nabíjacích cyklov a ďalších faktorov), nemusí byť hneď zlikvidovaná, respektíve zrecyklovaná. Čoraz viac automobiliek pripravuje projekty, ktoré starým batériám dajú nový život v energetických úložiskách. Teraz sa k nim pridáva aj Kia.

Pozrite si

Toyota dá batériám z elektromobilov a hybridov nový život

Európska pobočka juhokórejskej automobilky sa spojila s nemeckou železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn (DB), aby využili použité lítium-iónové batérie na skladovanie energie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Okrem prínosov pre životné prostredie nové systémy na ukladanie energie DB znížia náklady na elektrinu, keďže bude môcť lepšie regulovať odbery počas špičky. Celý projekt riadi startup s názvom Encore, ktorý bude dohliadať na nákup batérií, ich kontrolu a zabezpečovať ďalšie operácie.

Zdroj | Toyota

Nemeckí predajcovia Kia pošlú batérie spoločnosti Encore, ktorá ich dôkladne skontroluje. Ak prejdú testami bezpečnosti a kvality, použiteľné batériové moduly sa odošlú na využitie v batériových úložiskách, vadné pôjdu na recykláciu. Prvých niekoľko stoviek úložísk bude distribuovaných v roku 2023.

Podľa európskeho prezidenta spoločnosti Kia Jasona Jeonga je partnerstvo medzi Kia a DB dôkazom toho, že obe spoločnosti považujú batérie za cenné zdroje v udržateľnom obehovom hospodárstve.

Zdroj | KIA

Kia však zďaleka nie je jedinou automobilkou, ktorá pracuje na podobných riešeniach. Už pred niekoľkými rokmi prišla s podobným plánom na využitie vyradených batérií Toyota a v samotnom Nemecku by sme našli tiež viacero príkladov.

Volkswagen založil závod, ktorý sa zameriava na recykláciu batérií EV. Pritom takisto testuje, či je možné moduly znova použiť na iné účely. Pokiaľ nie, zlikvidujú sa udržateľným spôsobom.

Pozrite si

BMW má plán ako zrecyklovať staré batérie. Zatiaľ však funguje len v Číne

Už v roku 2018 podpísal nemecký prevádzkovateľ autobusov Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) so spoločnosťou MAN Truck & Bus dohodu na výstavbu systému skladovania energie pomocou použitých batérií. Úložisko využívajúce 50 vyradených batérií z plug-in hybridov Volkswagen Passat GTE (každá s nominálnou kapacitou 9,9 kWh) je umiestnené v kontajneri, nainštalovanom v autobusovom depe VHH v Hamburgu.

Ďalšia nemecká automobilka Audi sa pustila do pilotného projektu s technologickou spoločnosťou Nunam a plánuje batérie z elektromobilov využiť na pohon elektrických rikší v Indii. Okrem toho ich tiež používa na ukladanie energie na svojich nabíjacích staniciach.

Zdroj | KIA

Nakoniec vyradené batérie z elektromobilov možno nebudú predstavovať taký veľký environmentálny problém ako sa dnes mnohí obávajú. Naopak, môžu prispieť k rýchlejšiemu budovaniu energetických úložísk na stabilizáciu rozvodnej siete a zálohovanie napájania počas výpadkov. Ich recyklácia príde až na sklonku druhého života.

Zdroj