Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Vyskúšali sme, ako obstojí elektrická Dacia Spring v role kuriérskeho auta

Vyskúšali sme, ako obstojí elektrická Dacia Spring v role kuriérskeho auta
Igor Neštrák
Vyskúšali sme, ako obstojí elektrická Dacia Spring v role kuriérskeho auta

Dacia Spring, najmenší a zároveň najlacnejší elektromobil na slovenskom trhu sme podrobili skúške v prostredí, v ktorom by sa mala cítiť ako ryba vo vode a to v meste. Recenzií a testov venujúcich sa tomuto elektromobilu je veľa, dnes sa však pozrieme na komerčné využitie tohto automobilu v reálnych podmienkach.

Počas predstavenia prvej elektrickej Dacie v zákulisí kolovali informácie o výrobe úžitkovej verzie Dacia Spring. Neustále zvyšovanie cien pohonných hmôt privádza drobných živnostníkov a podnikateľov k uvažovaniu nad kúpou elektromobilu pre účely podnikania. Príkladom toho je aj Dacia Spring, ktorá je ako stvorená pre rozvoz tovaru alebo potravín po meste.

To, či sa kúpa elektromobilu pre takéto účely oplatí a aká je návratnosť takéhoto riešenia sa dozvieme v tomto tematickom článku. Pre porovnanie sme si vybrali Daciu Spring v základnej výbave Comfort, ktorá pre pracovné účely obsahuje všetky potrebné prvky. Výbavu vozidla sme doplnili len o príplatkovú červenú metalickú farbu. Celková cena vozidla v takejto kombinácii podľa aktuálneho cenníka predstavuje sumu 17 720 Eur.

Pozrite si

Dacia Spring Electric je predajný hit! V rebríčku skončil poriadne vysoko

Zástupcom z radov vozidiel vybavených spaľovacím motorom bude Dacia Sandero TCe 90 CVT vybavená trojvalcovým prepĺňaným benzínovým agregátom doplnená o bezstupňovú prevodovku. Pre porovnanie sme si vybrali stupeň výbavy Comfort doplnený o metalický lak karosérie v celkovej cene 13 960 Eur.

Pri priamom porovnaní oboch vozidiel je patrný rozmerový rozdiel medzi oboma vozidlami. Spring je zástupcom segmentu A a Sandero je o triedu vyššie v segmente B. Každopádne pre rozvoz drobného tovaru, prípadne potravín sú pre potreby mestskej premávky vyhovujúce obe vozidlá. Rozdiel v obstarávacej cene je nezanedbateľných 3 760 EUR s DPH v neprospech elektrickej Dacie Spring. Výrobca udáva dojazd v mestskej premávke viac ako 300 kilometrov. Či sa to potvrdí a ako sa bude Dacii Spring v meste dariť sa pozrieme z pohľadu kuriéra, ktorý využíva malé osobné vozidlo na rozvoz balíkov vo väčšom meste.

Práca kuriéra nie je ľahká, je to časovo náročná práca a kuriéri sú denne pod tlakom aby nám doručili balíky načas. Každý si predstavuje ako typické kuriérske auto úžitkové vozidlo v podobe dodávky vybavenej vznetovým motorom. Viac menej je to pravda, avšak často pre lokálne rozvozy tovaru sa začínajú využívať malé úžitkové, prípadne osobné vozidlá. Takýmto spôsobom je možné zabezpečiť rozvoz drobných balíkov hlavne v lokalitách, kde pohyb väčšieho úžitkového vozidla je problematický. 

Pozrite si

Dacia Spring Electric – konečne elektromobil dostupný (takmer) pre každého

Bežný pracovný deň kuriéra začína v skorých ranných hodinách, kedy v depe preberá dennú zásielku tovaru a končí niekedy až v podvečerných hodinách s poslednými rozvozmi tovaru. V závislosti od veľkosti mesta, v ktorom kuriér pôsobí sa denný priemerný kilometrový nájazd pohybuje v rozmedzí 50 – 75 kilometrov, ktoré za celý deň vozidlo absolvuje v mestskej premávke.

To, že elektromobily prenikajú aj do týchto oblastí je nespochybniteľné a aj preto sme sa rozhodli, že Daciu Spring podrobíme jazdnému štýlu, ktorý by mal čo najvernejšie simulovať dennú rutinu, ktorú pri svojej práci zažíva kuriér. Keďže takýto test je časovo náročný, priemerná rýchlosť kuriérskeho vozidla je na úrovni 15 – 20 km/h absolvujeme približne polovicu z uvedenej dennej porcie 75 kilometrov. Lokalita, ktorú sme si zvolili je priam ako stvorená pre kuriérske služby a to krásne mesto pod Zoborom menom Nitra.

Pred jazdou sme Daciu Spring nabili na 100 % kapacity akumulátora. Testované vozidlo nie je vybavené príplatkovým DC nabíjaním, takže nám musí vystačiť plná kapacita akumulátora. Kuriér si jednoducho nemôže pri svojej práci dovoliť prestávky súvisiace s nabíjaním akumulátora.

Odpájame Spring od nabíjačky a nulujeme ukazovateľ priemernej spotreby. Ukazovateľ priemernej spotreby sa správa netypicky, po vynulovaní počas prvých metrov jazdy neustále zobrazuje hodnotu 12 kWh, ktorá následne podľa jazdného štýlu stúpa, alebo klesá.

Jazdu zahajujeme v mestskej štvrti Šindolka odkiaľ sa presúvame do úzkych strmých uličiek pod Zobor. V niektorých uliciach pod Zoborom dostáva elektromotor Dacie riadne zabrať, stúpania tu dosahujú hodnotu 22 %. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá sa počas prvých kilometrov jazdy drží na hodnote viac ako 12 kWh. Po každom stúpaní vždy prichádza klesanie a s ním súvisiaca rekuperácia energie. Dacia Spring disponuje len jedným stupňom rekuperácie, ktorý nie je možné regulovať. Pri strmom klesaní rýchlosť vozidla regulujeme brzdovým pedálom.

Spod Zobora sa presúvame do historického centra mesta Nitra, kde sa často až krokom preplietame spletitými ulicami. Priemerná spotreba postupne klesá a už sa dostávame pod magickú hodnotu 10 kWh. Zo samého centra opäť vyrážame do stúpania smerom na sídlisko Klokočina. Dacia Spring svojím naladením podvozka je priam ako stvorená pre naše nekvalitné mestské vozovky. Podvozok dokonale filtruje takmer všetky nerovnosti, do kabíny sa prenášajú rázy hlavne pri prejazde priečnych nerovností. Po kľučkovaní sídliskom sa cez mestskú časť Čermáň dostávame do Chrenovej, kde je aj záver našej tematickej jazdy.

Za celý deň sme síce prešli len 30 kilometrov, avšak v mestských podmienkach pri nízkej priemernej rýchlosti ide o časovo náročnú trasu, ktorej absolvovanie trvalo takmer 2 hodiny. 

Veľkým prekvapením bol pre nás údaj o dosiahnutej spotrebe. Dvojhodinovú jazdu v jarných podmienkach pri vonkajšej teplote 18 °C sme ukončili s priemernou spotrebou 9 kWh. Ukazovateľ dojazdu nám po prejdení vzdialenosti 30 kilometrov stále hlásil kapacitu akumulátora 89 %.

V tomto prípade ide o veľmi dobrý výsledok, čo v praxi znamená, že pri celodennej prevádzke v takýchto podmienkach po prejdení 75 kilometrov vozidlo spotrebuje len 30 % kapacity svojho akumulátora.

Pozrite si

Môže byť Dacia Sandero najpredávanejším automobilom v Európe? Už ním je!

Ak by sme uvažovali o dvojnásobnom navýšení spotreby v zimných podmienkach stále nám zostáva 40 % voľnej kapacity akumulátora a počas pracovného dňa nie je potrebné Daciu Spring dodatočne nabíjať. Pri takomto spôsobe používaní nie je potrebné priplácať si za rýchle DC nabíjanie. Samotná palubná nabíjačka dosahuje výkon 6,6 kW a nabitie z 20 na 70 % kapacity akumulátora trvá približne 2 hodiny.

Prichádza najdôležitejšia časť a to porovnanie nákladov na prevádzku vozidla. Dacia Spring dosiahla priemernú spotrebu 9 kWh/100 km. Pri predpokladanej prejdenej vzdialenosti 75 km to predstavuje 6,75 kWh. Pri nabíjaní nám vznikajú určité straty, budeme počítať priemernú hodnotu 15 %. V takomto prípade bude celková spotrebovaná energia 7,77 kWh, za 240 pracovných dní počas jedného roka to bude 1 865 kWh. Ak budeme vychádzať z dvoj tarifnej sadzby DD4 od ZSE dokážeme elektromobil nabíjať v nízkom tarife za cenu 0,120621  Eur za 1 kWh. Ročné náklady v takomto prípade predstavujú hodnotu 225 Eur.

V úvode článku sme si ako referenčné benzínové vozidlo vybrali sesterskú Daciu Sandero, ktorá má kombinovanú spotrebu 6,0 l/100 km. Pre vozidlá vybavené spaľovacími motormi je špecifické, že najvyššiu spotrebu spravidla dosahujú v mestskej premávke, takže reálna spotreba bude pravdepodobne vyššia. V čase písania tohto článku sa priemerná cena paliva Natural 95 pohybovala na úrovni 1,7 Eur za 1 liter. Benzínová Dacia v takomto prípade spotrebuje 4,5 l paliva počas jedného pracovného dňa. Pri priemernom ročnom počte pracovných dní 240 to ročne vychádza 1 080 litrov paliva v celkovej sume 1 836 Eur.

Ako vidíte podľa priloženej tabuľky rozdiel v obstarávacej cene medzi benzínovou a elektrickou verziou Dacie sa majiteľovi už na palive vráti po 28 mesiacoch prevádzky vo forme kuriérskeho vozidla. Reálne to bude skôr nakoľko náklady spojené so servisom elektrickej Dacie Spring sú nižšie ako v prípade benzínovej Dacie Sandero.

S každým novým prichádzajúcim elektromobilom sa vlastnenie a prevádzka elektromobilu stávajú dostupnejšími a výhodnejším v porovnaní s vozidlami vybavenými spaľovacím motorom. A Dacia Spring je v tomto prípade výborným oživením trhu. Na hodnotenie kvality spracovania interiéru a celkový pohľad na tenro elektromobil si určite prečítajte aj náš podrobný test od kolegu Tomáša Kuníkapodrobný test od kolegu Tomáša Kuníka.